کد خبر: ۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
پپ
دستاورد سفر به فنلاند برای زنان اصلاح‌طلب مجلس چه بود؟
صفحه نخست » کاوش

متین زاهدی

انگار زنان سیاستمدار دولت‌های یازدهم و دوازدهم و زنان مجلس دهم علاقه خاصی به برقراری ارتباط با کشور‌های اسکاندیناوی و اروپا و الگو گرفتن از تجربیات دنیای غرب در حوزه زن و خانواده دارند! از همه مهم‌تر اینکه روابط و توافق‌نامه‌ها و تعهداتی که این زنان به نمایندگی از کشور به کشور‌های غربی می‌دهند اغلب اوقات چراغ خاموش است و مدت‌ها طول می‌کشد تا رسانه‌ای شود. دلیل این حرکت چراغ خاموش هم روشن است! خیلی از این توافقات پشت پرده به جای تأمین منافع کشور، تعهدات و تهدیداتی را برایمان در پی خواهد داشت. این بار هم سفر چند تن از اعضای فراکسیون زنان مجلس به فنلاند پر از ابهام و پرسش است؛ سفری که دیدار‌ها و اخبار منتشر شده‌اش نشان می‌دهد چندان زنانه نبوده، اما چرا باید اعضای فراکسیون زنان مجلس به این مأموریت فرستاده شوند و اینکه پشت پرده چنین سفری چیست؟ این‌ها موضوعاتی است که ابهامات پیرامون این سفر را بیشتر می‌کند. سفر اخیر فراکسیون زنان مجلس به فنلاند بهانه‌ای شد تا با بازخوانی کارنامه عملکرد معاونت زنان و خانواده و زنان مجلس دهم نگاه واقع‌بینانه‌تری به این سفر داشته باشیم.

سفر چند تن از اعضای فراکسیون زنان مجلس به فنلاند آن هم با محوریت دیدار‌ها و برنامه‌هایی در حوزه اقتصادی درست حدود یک ماه پس از دیدار پروانه مافی رئیس این فراکسیون با سفیر فنلاند در کشور صورت گرفت. دیدار نمایندگانی از فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با نمایندگان شبکه کارآفرینان زن بین‌المللی یا دیدار با رئیس کمیسیون فرهنگی و آموزش مجلس فنلاند دیدار‌هایی است که برای این حضور زنانه در کشوری اروپایی چندان دور از انتظار نیست، اما دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با معاون رئیس بانک مرکزی فنلاند و دیدار با نمایندگان انجمن تجاری ایران و فنلاند و حتی دیدار با رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فنلاند دیدار‌هایی است که با مأموریت و عنوان هیئت ایرانی مذکور در فنلاند چندان همخوانی ندارد. پشت پرده‌های این حضور و این دیدارها، اما به چند سال قبل و توافقات معاونت زنان و خانواده دولت یازدهم با کشور فنلاند و صندوق جمعیت ملل متحد بازمی‌گردد؛ رویه‌ای که همچنان دنبال می‌شود و این بار همراهی اعضای فراکسیون زنان مجلس دهم را هم به همراه دارد.

الگوبرداری در موضوع «خانواده سالم» از فنلاند!

سال ۹۳ بود که یک خبر در حوزه زنان و خانواده حسابی حاشیه‌ساز شد. ماجرا از این قرار بود که معاونت زنان ریاست جمهوری جمعی از فعالان عرصه زنان را برای مطالعه درباره «خانواده سالم» به فنلاند فرستاد. پیش از آن نیز امضای تفاهم‌نامه همکاری پنجمین برنامه کشوری میان صندوق جمعیت سازمان ملل و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری توسط معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و مدیر دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران در محل معاونت زنان و خانواده پنهان از چشم رسانه‌ها و حتی نمایندگان مجلس حسابی حاشیه‌ساز شد. به موجب این تفاهم‌نامه استخدام کوتاه‌مدت مشاوران و کارشناسان جهت ارائه کمک فنی به معاونت امور زنان و خانواده انجام می‌شود البته انتخاب مشاوران و شرح خدمات آنان مشترکاً با صندوق جمعیت ملل متحد صورت خواهد گرفت. از این مهم‌تر، اما استخدام مشاوران بین‌المللی برای ارائه کمک فنی به معاونت امور زنان است.


«تحکیم بنیان خانواده» محور دیدار با رهبر مجرد واتیکان!

خبر یک خطی «اجرای طرح خانواده سالم با محوریت تقویت ظرفیت‌های ملی در راستای دستیابی به خانواده مستحکم اسلامی پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز» تن‌ها اطلاعاتی از این تفاهم‌نامه بود که شهیندخت مولاوردی پس از سپری شدن حدود سه ماه آن را رسانه‌ای کرد. این تفاهم‌نامه و مغایرت بند‌هایی از آن با اصول ۷۷، ۸۲ و ۱۲۵ قانون اساسی موجب موضع‌گیری و انتقاد نمایندگان مردم در خانه ملت شده است. اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی می‌گوید: عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. بر اساس اصل هشتاد و دوم هم استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است، مگر در موارد ضرورت با تصویب مجلس شورای اسلامی. اما بهارستانی‌ها تا زمان رسانه‌ای شدن این توافق‌نامه از آن بی‌خبر بودند و همین مسئله سبب اعتراض آن‌ها شد. نقطه کانونی اعتراض‌ها، اما در کنار بی‌خبری از انعقاد تفاهم‌نامه بر سر تعریف و شاخص‌های «خانواده سالم» بود؛ موضوعی که بی‌تردید فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی در این باره می‌تواند مرجع و الگویی برای دنیا باشد و چالش‌های امروز حوزه خانواده در کشورمان به دلیل گرایش سبک زندگی ایرانی- اسلامی به سمت و سوی سبک زندگی غربی است. همچنین ارائه بانک اطلاعاتی زنان ایران به صندوق جمعیت سازمان ملل و سیاه‌نمایی وضعیت زنان در کشور از سوی این معاونت با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد. دیدار خانم معاون با پاپ بر همکاری ایران با شورای پاپی واتیکان برای تحکیم بنیان خانواده هم در شرایطی اتفاق افتاد که اوج معنویت یک زن یا مرد از نگاه کلیسای کاتولیک تجرد و روی گرداندن از تشکیل خانواده است، به همین خاطر مردان و زنانی که می‌خواهند در مسیر این تکامل قدم بگذارند باید گوشه عزلت برگزینند و «تارک دنیا» شوند.


پیشبرد سیاست‌های فمینیستی از سوی فراکسیون زنان

دیدار‌ها و توافق‌ها با اروپایی‌ها همچنان در رأس سیاست‌های خارجی معاونت زنان و خانواده قرار داشت و این رویه تا پایان دوره معاونت مولاوردی ادامه یافت. معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در دولت دوازدهم که از حاشیه‌های مولاوردی عبرت گرفته بود تلاش کرد تا حواشی کم‌رنگ‌تری داشته باشد به خصوص اینکه دولت دوازدهم همراهی کامل مجلس را با خود داشت و باید به دنبال کم‌رنگ کردن حواشی زنان بهارستان می‌بود!

سفر فراکسیون زنان مجلس به فنلاند و دیدار‌ها و برنامه‌های این سفر، اما هیچ تطابقی با وظایف تعیین شده این فراکسیون ندارد. با این اوصاف به نظر می‌رسد زنان اصلاح‌طلب مجلس دهم به دنبال مأموریتی متفاوت با برند و شناسنامه فراکسیون زنان مجلس به یکی از پرچالش‌ترین کشور‌های اروپایی در حوزه زنان و خانواده سفر کرده‌اند؛ سفری که پشت پرده و دستاورد‌های آن دیر یا زود روشن خواهد شد.

جوان آنلاين

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: