کد خبر: ۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
پپ
روایت هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

تهیه و تنظیم: مریم سیادت

معمولا آواز دهل شنيدن از دور خوش است. خيلي از ما مشتاق زندگي در آنسوي مرزهاي جغرافيايي سرزمين مادري هستيم بدون اينکه از ريز و درشتهاي قوانين آنجا اطلاع داشته باشيم و تصورمان بر اين است که تمام آرزوها و آمال ما در آنجا به سر منزل مقصود ميرسد. غافل از آنکه آنها هم براي خودشان قوانين سختگيرانهتري نسبت به مملکت ما دارند و همين پايبنديهاي سختگيرانه سبب شده نظام آنجا کاملا منظم و مرتب به نظر ما برسد. در اين مجال به خوب و بدهاي ينگه دنيا ميپردازيم که حاصل تجربيات دوستاني است که روزگاري در غرب زندگي کردهاند.

چرا دهاتی‌های آمریکا حس عقب‌ماندگی ندارند؟

البته این حس فقط برای بعضی نواحی صادق است ولی فکر می‌کنم موارد زیر باعث شده که در روستاهای این‌جا در کنار لذت طبیعت احساس عقب‌ماندگی وجود نداشته باشد:

ـ اولین دلیل وجود فروشگاه‌های بزرگ در روستاهاست. یعنی نه تنها همان تارگت و هوم دیپویی که در شهرهای بزرگ است در دهات‌ها و شهرهای خیلی کوچک‌تر هم وجود دارد، حتی به علت کثرت فضا، بعضا جنس‌های بیشتری هم دارند. پس حس این‌که برویم شهر فلان چیز را بخریم عمدتا وجود ندارد.

ـ دوم این‌که در شهرها خیلی سخت می‌شود ماشین داشت و اکثر این ماشین گنده‌ها اصلا داخل دهات حال می‌دهند! مردمی هم که در دهات‌ و روستاها هستند خیلی اوقات مردم فقیرتر نیستند، بلکه آدم‌های باحال‌تری هستند! به خصوص با توجه به روند بدون ‌ماشين زندگی کردن نسل هزاره‌ جدید در ابر شهرهایی مثل سن‌فرانسیسکو، اصلا ماشین‌بازی مخصوص دهات‌ها می‌شود.

ـ سوم این‌که خیلی از امکانات و دانشگاه‌ها مثل «استنفورد» اصلا خودشان یک بچه شهرند برای خودشان. معروف است که وقتی می‌خواهند بگویند به استنفورد خوش آمدید، می‌گویند: welcome to the farm

از دید ما ایرانی‌ها انگار که بگویند به طویله خوش آمدید! ولی از دید خودشان خیلی هم باحال است. ولی خب، استنفورد یکی از تاپ‌ترین دانشگاه‌هاست و یکی از بهترین بیمارستان‌ها را هم دارد.

ـ مسأله‌ آخر هم امکانات خرید آنلاین و اینترنتی است که باعث شده دیگر شهرها بسیاری از مزیت‌ها را نداشته باشند. دیگر واقعا چه کسی می‌رود مغازه کیف و لباس بخرد؟ مگر برای دیدن. وگرنه همه می‌توانند همه چیز را آنلاین سفارش دهند. آدم‌ها در شهرها فقط نزدیک محل کارشان می‌چرخند و اینقدر مسأله‌ ترافیک و جای پارک و هزار اعصاب‌خردی دیگر هست که آدم‌های این شهرهای بزرگ فقط دلشان خوش است که مثلا در سن‌فرانسیسکو زندگی می‌کنند ولی عملا فقط توی یک شعاع ۱۰۰ متری از خانه‌شان در سن‌فرانسیسکو به سر می‌برند و حتی حوصله‌ این‌که برای شام ۲۰ دقیقه آن‌ورتر بروند را هم ندارند.

لازم به ذکر است که مطابق آخرین گزارش رتبه‌بندی ایالت‌ها برای زندگی از نظر طبیعت و شیوه زندگی، ایالت کالیفرنیا را در رتبه 50 قرار داده است. استنفورد در ایالت کالیفرنیاست.

حتی در کاخ‌های محکم

امشب در پرواز داشتم به این فکر می‌کردم که سیستم هوایی آمریکا چیکار می‌کنه که سقوط و سانحه خیلی کم گریبان‌گیرش می‌شه؟ پیش خودم می‌گفتم حتما شرایط سخت‌گیرانه‌ و دقیقی در طول عمر مفید هواپیما، انتخاب و آموزش خلبانان، و همین‌طور چک فنی و تعمیراتی هواپیما اعمال می‌کنند.

غافل از این‌که درست همان زمان که در آسمان بودم، یک هواپیما با ۱۴۳ مسافر در فلوریدا، به دلیل طوفان از باند خارج می‌شه و به رودخانه می‌افته. گاهی چه ساده از یاد خدا غافل می‌شویم؛ «أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ» «هر کجا باشید اگر چه در کاخ‌های بسیار محکم، شما را مرگ فرا رسد.»

میخ‌های زیر پل

در بسیاری از شهرهای آمریکا، مخصوصا بخش‌های پر رفت و آمد شهرها، در زیر پل‌ها سطوح میخ‌دار نصب شده است تا از نشستن و خوابیدن افراد بی‌خانمان در این مکان‌ها جلوگیری شود! بعد ملت ساده ما هم فکر می‌کنند آمریکا بهشت فقرا و ثروتمندان است و همه یه لامبورگینی دارند و در حال عشق و حال، پول پارو می‌کنند.

فروش مقاله در تورنتو

به نقل از کانال فرنگ ‌نوشت: پای صحبت دوستی نشسته بودم. گلایه داشت که سرقت علمی و خرید و فروش مقاله و پروپوزال در دانشگاه‌های ایران بیداد می‌کند. می‌گفت که حتی در خیابان انقلاب واسطه‌ها به صورت علنی برای پایان‌نامه و مقاله کار و کاسبی راه انداخته‌اند. چند وقت پیش با موضوع عجیبی روبرو شدم؛ فروش مقاله‌های دانشگاهی در تورنتو برای کسب درآمد! بسیاری از افراد برای دانشجویان مقاله می‌نویسند و پول دریافت می‌کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: