کد خبر: ۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
پپ
صفحه نخست » یار مهربان

کشور بزرگ عربستان سعودی، همواره مورد توجه جهانیان بوده است. برای مسلمانان قرار گرفتن شهر مکه و وجود مسجدالحرام قبله اول مسلمانان، این کشور را مورد توجه قرار داده است و برای کشورهای اروپایی و آمریکایی منابع عظیم نفتی و ثروت فراوان آن. اما نکته جالب درباره این کشور حکومت آل‌سعود و وقایع تاریخی و اتفاقات عجیب دوره حاکمیت این خاندان بر عربستان است. حکومتی که عجیب‌ترین حکومت موجود روی کره خاکی است و مؤسسش حاکمیت را با خشن‌ترین شیوه‌ها در دست گرفته و چون وصیت کرده تا وقتی پسرانش زنده هستند نباید شخص دیگری بر کشور حکومت کند، از زمان مرگ او در سال 1332 شمسی تاکنون، هنوز کشور را پسران او می‌‌گردانند! آن هم چه گرداندنی؟! نه خبری از قانون اساسی هست (نه این‌که باشد و اجرا نشود، اصلا نیست!)، نه خبری از مجلس قانون‌گذاری هست (نه این‌که باشد و فرمایشی باشد، اصلا نیست!) و نه خبری از خیلی چیزهای بی‌اهمیت(!) دیگر. و این‌ها، تنها نمونه‌هایی از کارنامه مثال زدنی آل‌سعود است. کتاب «تاریخ درخشان آل‌سعود!» تألیف «جعفر‌البکلی»؛ نویسنده و روزنامه‌نگار لبنانی، حاوی مطالبی خواندنی از تاریخ آل‌سعود است که با ترجمه «وحید خضاب» منتشر گردیده است. به گفته مترجم، این کتاب تحلیلی ـ تخصصی نیست، بلکه حاوی چند نما از یک تاریخ طولانی با ابعادی مختلف است.

بخشی از کتاب:

اما این‌که آمریکایی‌ها در طرح‌هایشان روی سعودی‌ها حساب باز می‌کردند به واسطه نفوذ دینی سعودی‌ها بود که می‌توانست در پویش گسترده آمریکا ضد «الحاد کمونیستی» به کار بیاید. دلیل دیگر این مطلب برمی‌گشت به این‌که عربستان سعودی شبکه‌ای از ارتباطات داشت که می‌توانست در ایجاد ائتلاف‌های جدید منطقه‌ای به خدمت گرفته شود. از این گذشته، عربستان پولی در اختیار داشت که می‌شد با آن در اینجا و آنجا «آدم» و «حمایت» خرید. نکته آخر هم موقعیت راهبردی‌ای بود که عربستان در اختیار داشت و می توانست با موقعیت مصر در جهان عرب رقابت کند. پادشاه عربستان امید آمریکایی‌ها را ناامید نکرد، بلافاصله پس از بازگشت از آمریکا، با جدیت و نشاط فعالیت‌هایی را برای ضربه‌زدن به جایگاه عبدالناصر در مصر و جهان عرب آغاز کرد. از اولین حرکت‌های او هم حمایت مالی از مرتضی المراغی (وزیر کشور مصر در اواخر دوره ملک فاروق آخرین پادشاه آن کشور) بود تا دست به کودتا بزند. اما یکی از افسران مصری که مأمور انجام کودتا شده بودند، سرهنگ عصام خلیل، ماجرا را پیش سرلشگر عبدالحکیم عامر (نفر دوم مصر پس از عبدالناصر) هم در 16200 پوند افشا کرد. او پول‌هایی را که تا آن زمان گرفته بود اختیار عامر گذاشت. تحقیقات نهایتا نشان داد چه کسی پشت قضیه قرار دارد که طبعا کسی نبود جز پادشاه سعودی.

کتاب «تاریخ درخشان آل‌سعود»، نوشته «جعفرالبکلی» با ترجمه «وحید خضاب» در 184 صفحه با قیمت 18000 هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر گردیده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: