کد خبر: ۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت‌السلام‌و‌المسلمین فرحزاد

آیت‌الله بهاءالدینی خیلی مریض می‌شدند. ایشان فرمود: من بیست سال سر درد داشتم. رفتم مکه یک عنایتی شد و خوب شدم. حضرت امام(ره‌) به ایشان فرمود: من هر چه یادم هست شما مریض بودی. با این‌که ایشان آدمی بود که خیلی مواظبت می‌کرد و در تقوا و عفت و پاکی فوق‌العاده بود. برکاتی که مریضی‌ها دارد خیلی فوق‌العاده است. امام کاظم‌علیه‌السلام فرمود: هر وقت مؤمن مریض می‌شود، «إِذَا مَرِضَ الْمُؤْمِنُ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى‏ صَاحِبِ‏ الشِّمَالِ‏ لَا تَكْتُبْ عَلَى عَبْدِي مَا دَامَ فِي حَبْسِي وَ وَثَاقِي ذَنْباً وَ يُوحِي إِلَى صَاحِبِ الْيَمِينِ أَنِ اكْتُبْ لِعَبْدِي مَا كُنْتَ تَكْتُبُهُ فِي صِحَّتِهِ مِنَ الْحَسَنَاتِ» (کافی،جلد3،صفحه114) خدا به فرشته دست چپ که مأمور نوشتن گناه است، می‌گوید: تا وقتی که این در حبس و بند مریضی من هست برایش گناه ننویس. نه گناهان قبلی را پاک می‌کنند، مثل برگی که در فصل پاییز از درخت‌ها می‌ریزد، تمام گناهانش ذوب می‌شود. البته حق‌الناس سر جای خود هست. حق‌الناس را باید جبران کنید. به فرشته دست راست خدا امر می‌فرماید: آنچه در زمان صحت نماز شب می‌خواند و به فقرا می‌رسید، حج و عمره می‌رفت، همه را بنویس. پیغمبر ما فرمود: «يَا عَلِيُّ أَنِينُ الْمُؤْمِنِ‏ الْمَرِيضِ‏ تَسْبِيحٌ‏» (مکارم الاخلاق،صفحه 439) مؤمنی که در رختخواب ناله می‌کند، در روایت داریم یکی از اسماء خدا آه است. آه که می‌گوید اسم خداست. آه یعنی الله، ناله مؤمن مریض تسبیح است «وَ صِيَاحُهُ تَهْلِيلٌ» اگر ناله شدیدتر شود، فریاد او «لا اله الا الله» است. «وَ نَوْمُهُ عَلَى الْفِرَاشِ عِبَادَةٌ» در رختخواب افتاد و نتوانست بخوابد، برایش عبادت می‌نویسند. «وَ تَقَلُّبُهُ مِنْ جَنْبٍ إِلَى جَنْبٍ جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» این پهلو و آن پهلو شدنش مثل این است که میدان خط مقدم جبهه می‌جنگد. «فَإِنْ عُوفِيَ يَمْشِي فِي النَّاسِ وَ مَا عَلَيْهِ ذَنْبٌ» اگر ان‌شاءالله عافیت پیدا کرد خدا گناهانش را پاک می‌کند. روایت داریم اگر مؤمنی مریض شد، صبر کند به حساب خدا بگذارد و از طرف خدا ببیند، خدا اجر هزار شهید برایش می‌نویسد. پیغمبر ما به آسمان نگاه کردند و تبسم کردند، سؤال کردند: چرا متبسم و خندان هستی؟ فرمود: تعجب می‌کنم، دو فرشته از آسمان آمدند. رفتند مصلی محل نماز مؤمن، دیدند در مصلی نیست. آمدند سراغ گرفتند دیدند در بستر بیماری است. آمدند به خدا گفتند: چه کار کنیم؟ (اكْتُبَا لِعَبْدِي‏ مِثْلَ‏ مَا كَانَ‏ يَعْمَلُهُ‏ فِي صِحَّتِهِ مِنَ الْخَيْرِ فِي يَوْمِهِ وَ لَيْلَتِهِ مَا دَامَ فِي حِبَالِي» (کافی،جلد3،صفحه113) خدا خطاب کرد هر کار خوبی که در زمان صحتش انجام می‌داده برایش بنویسید. بر من واجب است اجر آنچه را که در ایام صحت انجام می‌داده برایش بنویسم.

**********

شکایت نکردن از خدا در بیماری

در روایت دیگر فرمود: کسی که یک شبانه‌روز مریض شود و شکایت به عیادت کننده‌ها نکند، یک وقت حکایت و نقل مریضی است، اما شکایت از خدا اجر ما را کم و از بین می‌برد. در روایت فرمود: نقل مریضی شکایت نیست ولی این‌که بگویی: خدا بلایی به من داده که به احدی نداده است. فرمود: به زمان و روزگار بد نگویید که روزگار خداست و زمام امور دست خداست. «دُعَاءَ الْمَرِيضِ‏ لعائدِهِ مُسْتَجَابٌ» اگر عیادت مریض می‌روید بگویید: برای شما دعا کند، دعای مریض در حق عیادت کننده‌ها مستجاب است. فرمود: اگر شکایت نکرد، روز قیامت مثل ابراهیم خلیل محشور می‌شود و از صراط مثل برق درخشنده می‌گذرد و عبور می‌کند. یعنی اینقدر حسابش سبک است. مثلا یک شب تب کردن کفاره یکسال گناه است. در بعضی روایات داریم کفاره شصت سال گناهان است.

.....................................

رحمت بی‌کران پروردگار

حجت‌السلام‌والمسلمین عالی

از آیات و روایات این‌طور برمی‌آید که بیست دسته هستند که ما را شفاعت می‌کنند. این شفیعان آبرومند هستند که می‌توانند دست دیگران را بگیرند. اصل دستگیری خداست. اولین شفیع خداوند است یعنی شفاعت خداوند است که از کانال خوب‌ها، دست پایین‌ترها را می‌گیرد. این کشش رحمت و مغفرت خود خداست که این‌طور جلوه می‌کند. خدا آفرینش عالم را با رحمت شروع کرد. و این رحمت شامل همه چیز شد که این رحمت عالم است. بعضی‌ها از انسان‌ها جذب رحمت خدا شدند و مؤمن شدند و بعضی از انسان‌ها به خدا پشت کردند و رحمت را جذب نکردند. کسانی که با خدا آشتی کردند، مؤمن شدند و با ایمان شدند. در آخرت خداوند رحمت خاصی هم دارد و این رحمت شامل همه انسان‌ها نمی‌شود. این رحمت خاص شامل کسانی می‌شود که در دنیا این رحمت را جذب کرده باشند یعنی مؤمنین. پس شفاعت خدا شامل فرد مؤمن می‌شود که رحمت خدا را در عالم دنیا جذب کرده است و کسانی که در این دنیا رحمت خدا را جذب نکرده‌اند رحمت خاص خدا شامل آن‌ها نمی‌شود و غضب خدا شامل حال آن‌ها می‌شود. خدا هم صفت رحمت و هم صفت عدل دارد یعنی خدا هم رحیم است و هم عادل. در قیامت خدا با مؤمنین با رحمتش برخورد می‌کند. این رحمت با رحمتی که ما در دنیا از خدا می‌بینیم خیلی فرق دارد. حضرت امیر می‌فرماید: خدا رحیم است نسبت به مؤمنان. رحمت خدا صد قسمت است و یک قسمت از آن را به دنیا فرستاده است. تمام مهربانی و رحم بین انسان‌ها و حیوانات آثار یک جز رحمت خداست و نود و نه درصد آن در آخرت ظهور پیدا می‌کند. خدا با مؤمنین با عدلش برخورد نمی‌کند. اگر خدا بخواهد در آخرت با عدلش برخورد بکند به جز چهارده معصوم همه مشکل دارند و مردود می‌شوند. وقتی حضرت یونس ترک اولی انجام داد خدا او را در شکم نهنگ زندانی کرد و او در شکم نهنگ ذکر و تسبیح خدا را گفت و توبه کرد. خدا می‌فرمود: اگر یونس به ما متوسل نمی‌شد و ذکر نمی‌گفت تا قیامت در شکم ماهی می‌ماند. اگر خدا بخواهد با عدلش با ما که گناه کبیره و صغیره انجام می‌دهیم رفتار کند چه می‌شود؟ ما متوجه گناه و حرمت شکنی گناه نمی‌شویم و فکر می‌کنیم که گناه صغیره است. در روایت داریم که شما به کوچکی گناه توجه نکنید بلکه به کسی که از او نافرمانی کرده‌اید توجه کنید.

..........................

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: