کد خبر: ۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
پپ
شایع‌ترین انواع عدم تحمل غذایی
صفحه نخست » پزشکی

غذا منبع اصلی انرژی بدن است. شما به دریافت روزانه‌ گروه‌های مختلف غذایی در بدن نیاز دارید تا مواد مغذی لازم بدنتان را تأمین کنید؛ اما بسیاری از افراد دچار عدم تحمل غذایی هستند که باعث می‌شود به سختی بتوانند رژیم غذایی متعادل داشته باشند. شاید شما هم بعد از خوردن غذاهای خاصی دچار علائم ناخوشایندی شوید. در این مطلب در مورد متداول‌ترین انواع عدم تحمل غذایی و علائم مرتبط با آن‌ها برایتان می‌گوییم.

شروع

پیش از هر چیزی باید بدانید میان آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی تفاوت‌هایی وجود دارد. در مورد آلرژی غذایی، سیستم ایمنی درگیر می‌شود. از سویی دیگر، عدم تحمل غذایی به طور کلی نتیجه‌ کمبود عناصر لازم برای گوارش غذایی خاص است. البته یک استثناء نیز وجود دارد: عدم تحمل گلوتن موجب تغییراتی در سیستم ایمنی می‌شود.

کسی که به غذای خاصی آلرژی دارد اصلا نمی‌تواند آن را بخورد. اما کسی که عدم تحمل غذای خاصی را دارد ممکن است گاهی بدون مشکل، برخی از آن‌ها را هضم کند.

علائم عدم تحمل غذایی و آلرژی غذایی

برخی از غذاها می‌توانند هم موجب آلرژی و هم سبب عدم تحمل غذایی شوند و در هر دو شرایط، علائم مشابهی بروز خواهد کرد.

گلوتن گلیکوپروتئین موجود در بسیاری از غذاها از جمله گندم، جو دوسر و یا جو است. کسی که عدم تحمل گلوتن دارد، روده‌ کوچک او نمی‌تواند گلوتن را هضم کند. بنابراین یک واکنش التهابی در روده‌اش بروز می‌کند. معمولا عدم تحمل گلوتن یک عارضه‌ همیشگی است

شایع‌ترین علائم آلرژی‌های غذایی شامل موارد زیر می‌شوند:

‌* کهیر

*‌ راش‌های پوستی

*‌ تورم لب‌ها یا پلک‌های چشم

* قرمزی چشم‌ها

* سرفه

* اسهال و استفراغ

* گرفتگی بینی

* مشکل در تنفس

* کم فشاری خون

عدم تحمل غذایی علائمی مشابه اما خفیف‌تر دارد اما همچنان آزاردهنده است مانند:

* شکم درد

* گاستریت و نفخ

* اسهال

* تورم شکم

آلرژی غذایی معمولا 30 تا 60 دقیقه بعد از خوردن غذای مورد نظر بروز می‌کند و می‌تواند شدت هم بگیرد. اما عدم تحمل غذایی ممکن است دیرتر علائم خود را به صور خفیف‌تر بروز دهد.

حالا که تفاوت اصلی میان آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی را دانستید به شایع‌ترین انواع عدم تحمل غذایی اشاره می‌کنیم.

شایع‌ترین انواع عدم تحمل غذایی

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز به دلیل ناتوانی سیستم گوارش برای هضم لاکتوز به وجود می‌آید. لاکتوز قند شیر است. عدم تحمل لاکتوز نتیجه‌ کمبود تولید آنزیم لاکتاز است. این آنزیم مسئول گوارش لاکتوز است و به جذب آن نیز کمک می‌کند. به طور کل این عارضه می‌تواند موقتی یا دائمی باشد.

عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک

گلوتن گلیکوپروتئین موجود در بسیاری از غذاها از جمله گندم، جو دوسر و یا جو است. کسی که عدم تحمل گلوتن دارد، روده‌ کوچک او نمی‌تواند گلوتن را هضم کند. بنابراین یک واکنش التهابی در روده‌اش بروز می‌کند. معمولا عدم تحمل گلوتن یک عارضه‌ همیشگی است. این نوع عدم تحمل، یک عدم تحمل غذایی خودایمنی است و علائم اصلی آن شامل موارد زیر می‌شود:

* کاهش وزن و از دست دادن اشتها

* تهوع و استفراغ

*از دست دادن توده عضلانی

عدم تحمل ساکاروز

عدم تحمل ساکاروز یک نوع عدم تحمل نسبت به قند است که به دلیل کمبود آنزیمی به نام ساکراز بروز می‌کند. نبودن این آنزیم موجب ناتوانی در هضم ساکاروز می‌شود که علائمی مانند اسهال، نفخ و شکم درد دارد.

عدم تحمل فروکتوز

فروکتوز موجود در میوه‌ها می‌تواند موجب نوعی از عدم تحمل غذایی شود. فروکتوز قند موجود در میوه‌ها، برخی از سبزیجات و عسل می‌باشد که اگر روده‌های شما نتوانند آن را هضم کنند دچار علائم عدم تحمل غذایی خواهید شد.

فرقی نمی‌کند چه نوع عدم تحمل غذایی دارید. باید جهت کنترل بیماری خود به پزشک مراجعه کنید. این عوارض می‌توانند منجر به مشکلات متعددی در سلامتی شوند، مانند عدم جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن که برای عملکرد مناسب مورد نیازند. در برخی موارد، ممکن است نیاز به بررسی‌های تخصصی داشته باشید تا بهترین راهکار درمانی را در پیش بگیرید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: