کد خبر: ۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
پپ
صفحه نخست » کدبانوگری

فرنوش شهابی

مواد لازم

آرد: 450 گرم

شکر: 25 گرم

وانیل: 4/1 قاشق چایخوری

شیر ولرم: 250 میلی ‌لیتر

مایه خمیر فوری: 6 گرم

روغن مایع: 110 گرم

تخم‌مرغ: 1 عدد

زعفران دم کرده: به مقدار کم

کنجد: مقداری برای تزیین

مواد میانی کلوچه

گردو: 150 گرم

دارچین: 1 قاشق چایخوری

زنجبیل: 2/1 قاشق چای‌خوری

خرما: 250 گرم

طرز تهیه

برای درست کردن کلوچه خرما و گردو باید در ابتدا خمیر ترش یا همان مایه خمیر را با شیر و کمی از شکر مخلوط کنید و روی آن را ببندید تا در مدت 10 دقیقه خمیر عمل بیاید.

بعد از به عمل آمدن خمیر مایه بقیه شکر را به همراه روغن و وانیل به خمیر اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم. سپس آرد را به تدریج داخل خمیر می‌ریزیم و هم می‌زنیم تا خمیر یک دستی به دست آید و به دست نچسبد.

وقتی به اندازه کافی خمیر را ورز دادیم روی آن را می‌پوشانیم و به مدت نیم ساعت در دمای محیط استراحت می‌دهیم تا خمیر پف کند.

در این فاصله مواد میانی کلوچه را آماده می‌کنیم.

هسته خرما‌ها را در بیاورید و اگر دوست داشتید می‌توانید پوست آن را هم بگیرید.کمی آن‌ها را در تابه با حرارت ملایم تفت دهید تا نرم شوند و سپس با پشت قاشق آن را له کنید و با گردوی ریز شده و دارچین و زنجبیل مخلوط کنید.

خمیر آماده شده را به اندازه‌های 50 گرمی جدا می‌کنیم و با دست حالت می‌دهیم و مقداری از مواد میانی آن را در وسط خمیر قرار می‌دهیم و به شکل یک نارنگی آن‌ها را در سینی چرب شده با کمی فاصله قرار می‌دهیم. با مهر مخصوص کلوچه روی آن را فشار دهید تا کلوچه‌ها پهن شوند. یک عدد زرده تخم‌مرغ را با کمی زعفران، یک قاشق چای‌خوری شکر و یک قاشق شیر مخلوط می‌کنیم و با قلمو روی کلوچه‌ها می‌مالیم. و در آخر روی آن مقداری کنجد می‌ریزیم و در فر از قبل گرم شده با حرارت 200 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 تا 25 دقیقه قرار می‌دهیم.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: