کد خبر: ۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
پپ
نگاهی به نقاشی های سقاخانه‌ای
صفحه نخست » چشم سوم

کیمیا تهرانی

مکتب نقاشی سقاخانه‌ای جریانی هنری است که در دهه 40 در ایران شکل گرفت. این گروه از هنرمندان به تلفیق نقاشی مدرن با نمادها و نقش‌های ملی - مذهبی پرداختند. تقابل میان مدرنیسم و سنت در دهه‌های 10 و 20 در ایران، در کنار سیاست اوج گیری مدرن‌گرایی در زمینه‌های فرهنگی-هنری و واکنش‌های روشنفکران مذهبی ضد غرب‌گرایی از عوامل زمینه‌ساز پیدایش این مکتب بوده که تأثیر شگرفی بر دگرگونی‌های هنر نوگرای ایران و حتی نوآوری‌های عرصه خوشنویسی از خود باقی گذاشت. عناصر مورد علاقه این هنرمندان درها، قفل‌ها و کلیدها، ضریح‌های اماکن متبرکه و سقاخانه‌ها، نگین‌های انگشتری، حرزها، کاسه‌ها و شمایل‌هایی بودند که از دیرباز مورد استفاده مردم جامعه سنتی بوده‌اند . استفاده از خط و عناصر خوشنویسی، استفاده از عناصر نهفته در فرهنگ شیعه که مشهورترین آن‌ها نمادهای عاشوراست و به کارگیری دستمایه‌هایی چون پنجه، علم، ضریح، دخیل، پرچم و ترکیب این نمادهای انتزاعی، جدای از فرم واقعی آنها، فضایی نوین را در این نوع مکتب پدید می‌آورد.




نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: