کد خبر: ۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
پپ
صفحه نخست » اخبار

وبسایت «رادیو فردا» در تحلیلی نوشت: دولت آمریکا اعلام کرد معافیت‌ها در زمینه تحریم‌های نفتی را چند کشور واردکننده نفت ایران تمدید نخواهد کرد و روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت دوره شش ماهه این معافیت به پایان رسید. کشورهایی که از این تاریخ به بعد از ایران نفت بخرند، ممکن است جریمه شوند و دسترسی آن‌ها به بازار مالی آمریکا ممنوع شود. آمریکا به فشارهای خود برای قطع کامل صادرات نفت ایران ادامه خواهد داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور و تعدادی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ایران تهدید کرده‌اند که در صورت ممانعت آمریکا از صادرات نفت ایران جریان انتقال نفت از خلیج فارس را مختل کرده و به طور مشخص تهدید کرده‌اند که تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد. دولت آمریکا این تهدید ایران را جدی گرفته است. ژنرال «کنت فرانک مک‌کنزی»، فرمانده جدید نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آفریقا گفت آمریکا برای مقابله با هرگونه اقدام خطرناک ایران منابع ضروری را اعزام و مستقر خواهد کرد.

نگرانی‌های آمریکا فراتر از تهدیدهای نظامی است و اقدامات تروریستی نیروهای وابسته به ایران در سطح منطقه و حتی خاک آمریکا را نیز دربرمی‌گیرد. رئيس اف.بی.آی گفت تهدیدهای نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی آن را جدی می‌گیرد. نیروی قدس جوانان شیعه تندرو در سراسر خاورمیانه (عرب، افغانی و پاکستانی) را بسیج کرده، آموزش داده و مسلح کرده است. سپاه پاسداران تعداد این نیروها را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. بسیاری از آن‌ها تحت فرماندهی نیروی قدس در سوریه و عراق جنگیده‌اند. آن‌ها یک نیروی ایدئولوژیک وفادار و به شدت آموزش دیده هستند و سال‌ها تجربه نبرد دارند. اگر ایران تصمیم بگیرد می‌تواند از این نیرو برای حملات به اهداف آمریکایی و متحدان آن کشور استفاده کند. در مورد تهدید مستقیم ایران علیه نیروهای آمریکایی باید یادآوری کرد که صحنه عملیات لزوما به خلیج‌ فارس محدود نخواهد شد. به عنوان مثال شبه‌نظامیان شیعه عراقی که تحت فرمان نیروی قدس هستند می‌توانند حملات خود به نظامیان و تأسیسات آمريکا در خاک عراق را از سر بگیرند.
شورشیان حوثی یمن که توسط نیروی قدس آموزش دیده‌اند، می‌توانند به وسیله موشک‌های ضدشناوری که نیروی قدس به آن‌ها داده و یا به وسیله قایق‌های حامل مواد منفجره به کشتی‌های آمریکایی و کشورهای متحد آن در آبراه باب‌المندب حمله کنند و یا حتی تلاش کنند این آبراه را که همچون تنگه هرمز در حمل و نقل دریایی بین‌المللی و از جمله انتقال نفت نقش حیاتی دارد، مسدود کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: