کد خبر: ۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت‌السلام والمسلمین عالی

اهل‌بيت‌علیه‌السلام چون مي‌دانستند اين بلاي سنگين غيبت دوراني هست كه شيعيان بايد خيلي مراقبت كنند و خودشان را آماده كنند و خيلي مواظب باشند. لذا ائمه غصه مي‌خوردند از اين‌كه بعضي از افراد اين مراقبه را ندارند و دچار لغزش مي‌شوند، و در عين حال كه مردم را از زمان پيغمبر به اين طرف آماده مي‌كردند، اما باز هم از دوران سختي كه براي شيعيانشان خواهد بود غصه مي‌خوردند.

صديق سيد‌عبدي مي‌گويد: با چند نفر از شاگردان امام صادق‌علیه‌السلام خدمت حضرت رفتيم ديديم، آقا فرش و زير انداز را كنار زده و روي زمين نشسته است. مثل كسي كه عزاي سنگين و مصيبت سنگيني بر او وارد شده، گريبان چاك كرده و گريه مي‌كند. ما متعجب شديم كه چه مصيبتي بر خانه امام صادق‌علیه‌السلام وارد شده است. ديديم حضرت در بين گريه‌هايش اين جمله را تكرار مي‌‌كنند. «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي» (بحارالانوار، جلد51، صفحه219) آقاي من! غيبت تو خواب را از چشم من ربوده و آرامش را از من گرفته است. ما تعجب كرديم كه چه شده امام صادق‌علیه‌السلام اين سخنان را مي‌گويد؟ آن زمان هنوز خيلي براي اين‌ها اين چيزها روشن نبود. امام ششم است. مي‌گويد: وقتي تمام شد، گفتيم: آقا خبري شده؟ مصيبتي وارد شده است؟ حضرت فرمود: كتاب «جف» كه از منابع علوم اهل‌بيت است را مي‌ديدم. دوران آخرالزمان و دوران غيبت فرزندمان مهدي، دوراني است كه سختي‌هايي بر شيعيان ما خواهد بود و عده‌اي دچار لغزش و ريزش مي‌شوند، از اين رو ناله‌ من بلند شد.

براي ما يك مقدار سنگيني دوران غيبت عادي شده است و از اين رو حس نمي‌شود. در دسترس نبودن امام را خيلي حس نمي‌كنيم. و الا آن‌هايي كه خوب مي‌فهميدند، خيلي دردشان مي‌آمد.

********

غیبت امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرج‌الشریف

حجت‌السلام والمسلمین عالی

مرحوم شيخ صدوق، كتابي دارند كه من توصيه مي‌كنم اين كتاب را بخوانند. اين كتاب كه نامش «كمال‌الدين و تمام‌النعمه» است، از منابع مباحث مهدويت است. ايشان در مقدمه‌ اين كتاب مي‌گويد: من حضرت وليعصر‌عجل‌الله‌تعالی‌فرج‌الشریف را خواب ديدم. مي‌گويد: در روياي صادقه‌اي حضرت را ديدم. حضرت به من فرمود: كتابي راجع به من بنويس. گفتم: آقا راجع به شما كتاب زياد نوشته شده است. حضرت فرمود: نه! به اين شكل بنويس كه در آن كتاب، از غيبت‌هاي انبياي گذشته در آن‌جا ذكر كني. كه اين غيبت من يك چيز غير مترقبه‌اي كه هيچ سابقه‌اي نداشته باشد، نيست. اولياء و انبياء گذشته هم دوران‌هايي بودند كه دور از انذار بودند. مرحوم شيخ صدوق مي‌گويد: من بعد از آن، اين كتاب را به دستور حضرت نوشتم. لذا اين كتاب از جمله كتاب‌هاي با بركتي است كه الان جز منابع مهدويت است. غيبت‌هاي انبياء مثل حضرت ابراهيم، حضرت عيسي، حضرت موسي، حضرت يوسف، حضرت يونس، حضرت ادريس، حضرت الياس و بسياري ديگر را در اين كتاب ذكر كرده است.

*************

گناه وسواس

حجت‌السلام والمسلمین فرحزاد

واقعا وسواس را به عنوان یک ناهنجاری، یک گناه شرعی، عقلی، عرفی، یکبار کسی تکرار کند، وسواس نیست. اما کسی که در طول ماه و سال، در نمازش، قرائتش، شست و شو، تکرار می‌کند و وسواس جدی است، باید این را گناه تلقی کند. واقعا خطرش جدی است. زندگی و فکر را مختل می‌کند. بدعت در دین ایجاد می‌شود و دیگران از ما الگوی بد می‌گیرند. وسواس از مرض‌های مسری است و به بچه‌ها و به اطرافیان ما سرایت می‌کند. گام به گام زیاد می‌شود و آرامش و خوشی و شادی و نشاط را از انسان می‌گیرد. واقعا فساد روح و جسم و دین و دنیا را دارد. «خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ» حج/11

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: