کد خبر: ۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

پنجره‌های چهر‌گوش

جالب است بدانید اولین هواپیماهای مسافربری تجاری دنیا در اوایل دهه1950 تولید شد. اما این هواپیماها به سرعت دچار سانحه می‌شدند. مهندسان با بررسی تک تک ملخ‌های هواپیما، به علت این مشکل پی بردند: پنجره‌های هواپیما گوشه‌های نوک تیزی داشتند. نکته این است که در اطراف پنجره‌هایی که گوشه‌های نوک تیز دارند فشار بیشتری به وجود می‌آید و این فشار در طول پرواز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین تصمیم بر این شد که پنجره‌ها را با گوشه‌های گرد بسازند. به لطف این تصمیم، هواپیما‌ها حالا بسیار ایمن‌تر هستند.

شوکران

هر جا بحث گیاهان سمی باشد، قطعا اسمی هم از شوکران برده می‌شود. این گیاه اولین بار در یونان باستان رویید و برای اعدام افراد استفاده می‌شد. قربانی معروفش، سقراط بزرگ بود که سم این گیاه را به عنوان مجازات مرگ به او دادند.

سم شوکران، که کونین (coniine) نام دارد، مفاصل عصبی عضلانی بدن را فلج می‌کند. کارش را از پا‌ها شروع کرده و به سمت بالا حرکت می‌کند، تا جایی که عضله‌های تنفسی را هم از کار می‌اندازد و در عرض چند دقیقه انسان را از پا در می‌آورد.

دی ‌اکسید گوگرد

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بیش از مواد‌مخدر چیز‌هایی به مراتب بدتر و در دسترس‌تر هستند که ما را تهدید می‌کنند. یکی از آن‌ها دی اکسید گوگرد است. این ماده به عنوان یک نوع عامل سفید کننده استفاده می‌شود. دی اکسید گوگرد (از قطران زغال‌سنگ) را می‌توان در میوه‌ها و سبزیجات، و همچنین به عنوان ماده افزودنی در نوشیدنی‌ها یافت. با این‌ حال، این ماده نگه‌دارنده، از یک طرف ویتامین B۱ و B۱۲ را از بین می‌برد و باعث مرگ‌ومیر افراد مبتلا به حساسیت به موادمخدر می‌شود. این یک ماده شیمیایی ناچیز و بی‌ارزش است که برای کارخانجات و شرکت‌ها ارزش زیادی دارد و باعث کاهش هزینه پس‌انداز سود‌های کلان است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: