کد خبر: ۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
پپ
صفحه نخست » پزشکی

گاهی برایمان پیش می‌آید که هنگام خواب آب دهانمان بیرون بریزد و روبرو شدن با یک بالش یا صورت خیس بعد از بیدار شدن، اصلا خوشایند نیست. اما باید بدانید که اگر این اتفاق دائما و زیاد برایتان می‌افتد، می‌تواند نشانه یک بیماری یا مشکلی در بدن باشد. در ادامه به نقل از سایت روزیاتو خواهیم دید که بیرون ریختن آب دهان موقع خواب چه دلایلی دارد و چطور می‌توانیم کمترش کنیم یا به کلی جلویش را بگیریم.

شروع

وقتی به خواب می‌رویم، عضلات صورت و همین‌طور واکنش‌های غیر ارادی مربوط به بلع، در مجموع آرام می‌گیرند. بزاقی که هنگام خواب درون دهان جمع می‌شود می‌تواند به تدریج از دهان خارج شود چون با آرام گرفتن عضلات صورت ممکن است دهان تا حدودی باز شود. نتیجه آن خیس شدن بالشمان است که خوابیدن روی آن چندان خوشایند نیست.

چطور می‌توانیم جلویش را بگیریم؟

اگر آبی که از دهان بیرون می‌ریزد خیلی زیاد باشد، این مسأله می‌تواند نشانه یک بیماری عصبی یا نتیجه گرفتگی بینی باشد. علاوه بر این‌ها، کسانی هم که پیش از آن دچار مشکلاتی مثل سکته شده‌اند، بیرون ریختن آب دهان هنگام خواب را بیشتر و شدیدتر تجربه می‌کنند.

1ـ سینوس‌هایتان را تمیز کنید.

یکی از دلایل اصلی بیرون ریختن آب دهان هنگام خواب، مسدود شدن بینی است، که باعث می‌شود از دهان نفس بکشید و ممکن است منجر به بیرون ریختن آب دهان شود. تمیز کردن و باز کردن سینوس‌های بینی می‌تواند راه خوبی برای خلاص شدن از خیس شدن هر شب بالشتان باشد. این کارها به باز شدن سینوس‌ها کمک می‌کنند:

ـ یک حمام داغ بینی را تمیز می‌کند و باعث می‌شود شب تنفسی طبیعی داشته باشید.

ـ روغن‌های گیاهی، به ویژه آن‌هایی که حاوی اکالیپتوس هستند به شما کمک می‌کنند راحت‌تر نفس بکشید و خواب بهتری هم داشته باشید.

ـ استفاده از محصولات بهداشتی مثل ویکس، بینی را باز می‌کند و به شما اجازه می‌دهد راحت‌تر نفس بکشید.

ـ علاوه بر این‌ها، اگر دچار عفونت سینوسی شدید حتما آن را درمان کنید. در غیر اینصورت، دچار مشکلات مختلفی خواهید شد که یکی از آن‌ها گرفتگی بینی برای همیشه است.

2ـ حالت خوابیدنتان را تغییر دهید.

ـ اگر به پشت بخوابید همه بزاق داخل دهانتان باقی می‌ماند و بیرون نمی‌ریزد. اما برعکس، اگر به بغل یا روی شکم بخوابید، بزاقی که درون دهانتان جمع شده احتمالا بیرون نمی‌ریزد.

ـ اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید تمام شب در یک حالت بمانید، سعی کنید خودتان را درون پتو یا ملافه بپیچید تا بدنتان را ثابت نگه دارید.

شاید به اختلال وقفه تنفسی در خواب مبتلا هستید.

اختلال وقفه تنفسی در خواب نوعی بیماری است که باعث می‌شود آن‌طور که باید نتوانید درست نفس بکشید، در نتیجه مکررا از خواب بیدار می‌شوید، صبح‌ها احساس خستگی می‌کنید و در طول روز خواب آلوده هستید.

بیرون ریختن آب دهان و خروپف، مهم‌ترین نشانه‌های اختلال وقفه تنفسی در خواب هستند. اگر فکر می‌کنید که ممکن است به این اختلال مبتلا باشید، به پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف سیگار ریسک ابتلا به این اختلال و در مجموع مشکلات تنفسی را بالا می‌برد.

وزن اضافه‌تان را کم کنید.

اضافه وزن نقش مهمی‌در پروسه خواب دارد. بیشتر کسانی که به اختلال وقفه تنفسی در خواب مبتلا هستند، اضافه وزن دارند.

از ابزارهای مخصوص استفاده کنید.

با مراجعه به پزشک می‌توانید ابزار دهانی مناسبتان را پیدا کنید. این کار به کم شدن مشکل بیرون ریختن آب دهان کمک می‌کند. این ابزارهای دهانی باعث می‌شوند دهان بهتر بسته شود یا به کار بلع کمک می‌کنند، بنابراین می‌توانید خواب بهتری داشته باشید.

6ـ داروهایتان را چک کنید.

اگر دارو مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که بزاق دهانتان را بیشتر نمی‌کنند. برای مثال، بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث بیشتر شدن بزاق دهان شوند و دلیل بیرون ریختن آب دهانتان هنگام خواب باشند.

7ـ سرتان را بالا بگذارید.

هنگام خواب، بالشتان را طوری تنظیم کنید که سرتان را بالا نگه دارد. این کار به کم شدن مشکل بیرون ریختن آب دهان کمک می‌کند. بنابراین به خاطر داشته باشید که قبل از خواب، بالشتان را درست تنظیم کنید و مطمئن شوید که روی آن راحت هستید.

8ـ ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

در بعضی موارد ممکن است پزشکان توصیه کنند تحت عمل جراحی قرار بگیرید تا غده‌های بزاقیتان را بردارند. این حالت معمولا زمانی رخ می‌دهد که علت بزاق زیاد دهانتان در واقع مشکلات عصبی جدی‌ای باشد. البته همه پزشکان، قبل از جراحی، ابتدا روش‌هایی غیر از جراحی را امتحان می‌کنند و تنها در صورتی به شما توصیه می‌کنند جراحی کنید که روش‌های دیگر مشکلتان را حل نکرده باشند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: