کد خبر: ۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
پپ
صفحه نخست » اخبار

هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی تصریح کرد اقدام آمریکا در تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران، تنها یک نمایش و عرض‌اندام است اما واقعیت قدرت سپاه را نمی‌پوشاند.

این نشریه انگلیسی می‌نویسد: تحریم سپاه پاسداران از بعد فنی قضیه، چیزی را تغییر نداده منهای این‌که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ناخواسته وارد بازی تندروهای ایران شد.

این اولین بار بود که کلیت یک نیروی مسلح یک کشور خارجی به عنوان تروریست معرفی می‌شود. ترامپ مقرر کرده هر شرکت و شخص حقیقی که با سپاه کار کند او هم تروریست قلمداد خواهد شد. این نیروی نظامی، ۱۸۰ هزار سرباز و بهترین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی را در اختیار دارد.

فقط چند ساعت پس از اعلام اقدام ترامپ در مورد سپاه، این نهاد هم متقابلا فرماندهی مرکزی آمریکا را که ۲۰۰ هزار پرسنل در خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد به عنوان سازمان تروریستی معرفی کرد.

دولت آمریکا اولین بار در سال ۱۹۸۴ جمهوری اسلامی را حامی تروریسم در جهان معرفی کرد. چند سال بعد در سال ۲۰۰۷، «نیروی قدس» بازوی قوی برون مرزی سپاه به عنوان سازمان تروریستی معرفی شد. نیروی قدس بازوی کارزار جنگ نامتقارن سپاه است که حوزه فعالیت آن هم سرتاسر خاورمیانه است اما روند حوادث خاورمیانه به گونه‌ای چرخید که چند سال بعد، نیروهای مسلح آمریکا مجبور شدند همراه نیروی قدس به عنوان یک متحد غیررسمی، با «داعش» بجنگند.

اما موضوع این است که ترامپ فقط دارد در مقابل بلند پروازی‌های جمهوری اسلامی به نوعی عرض‌اندام می‌کند. این برچسب زدن، هیچ چیزی را عوض نمی‌کند. سپاه پاسداران پیش از این هم در سال ۲۰۱۷ به عنوان سازمان تروریستی معرفی شده بود. اتفاقا در آن هنگام سختگیری‌های بیشتری علیه سپاه معمول شده بود. تحریم‌هایی که آن موقع دولت ترامپ علیه سپاه اعمال کرد به مراتب سخت‌تر از تحریم‌هایی بود که هفته گذشته علیه این نهاد وارد شد.

«دنی گلاسر» از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا که کار نظارت بر حسن اجرای تحریم‌های ایران را بر عهده دارد نیز همین عقیده را دارد و می‌گوید: «از بعد فنی کار، چیزی تغییر نکرده است.»

از بعد سیاسی هم اقدام آمریکا نهایتا به نفع سپاه پاسداران تمام خواهد شد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: