کد خبر: ۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
پپ
صفحه نخست » پزشکی

نفخ یکی از متداول‌ترین و بارزترین بیماری‌های شکمی است و بیشتر از آن‌که به خود آن چیزی که می‌خورید مربوط باشد به نحوه خوردن وابسته است.

به گزارش روزپلاس، در این مطلب می‌توانيد ٦ موردی كه باعث نفخ شكم می‌شوند را مشاهده كنيد.

عاشق آدامس جویدن هستید

خیلی از افراد آدامس می‌جوند تا بین وعده‌های غذایی چیزی نخورند، اما وقتی شما آدامس می‌جوید، ناخودآگاه کمی هوا می‌بلعید. این هوای اضافی می‌تواند باعث شود در روده‌های‌تان احساس تورم و بادکنکی داشته باشید. حتی آدامس‌های بدون قند هم عموما حاوی سوربیتول هستند، خود سوربیتول می‌تواند موجب بسیاری از بیماری‌های شکمی شود که نفخ یکی از آن‌هاست.

غذای‌تان را تندتند می‌بلعید

گوارش از دهان شروع می‌شود، نه از معده. با هر جویدن، نه تنها هر لقمه را به تکه‌های کوچک‌تر و له شده‌تری تبدیل می‌کنید که هضم‌شان راحت‌تر است بلکه این غذا با بزاق و آنزیم‌های خاصی هم ترکیب می‌شود که روی هضم غذا تأثیر می‌گذارد. زمانی‌که غذا را سریعا فرو می‌برید، تا حدود زیادی این فرایند را ازدست می‌دهید، یعنی معده شما مجبور است برای گوارش غذا، بیشتر کار کند و به نفخ منجر می‌شود. ضمنا وقتی تندتند می‌خورید، هوا را هم می‌بلعید. آرام بخورید و به‌ خوبی بجوید.

عاشق نوشیدن با نی هستید

با هر جرعه از نی، هوا پیش از خود نوشیدنی بالا می‌آید. حتی بطری‌های آب چند بار مصرفی که نی‌دار هستند هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

به شدت خروپف می‌کنید

بیشتر افرادی که ایست تنفس در خواب دارند درگیر نفخ صبحگاهی می‌شوند. صبح به شکم‌تان نگاه کنید، اگر بزرگ‌تر از پیش از خواب‌تان بود، به یک متخصص خواب مراجعه کنید تا راهکاری به شما پیشنهاد کند که برای همیشه خروپف را کنار بگذارید.

زیاد فیبر مصرف می‌کنید

فیبر می‌تواند به شما احساس سیری داده و به کاهش وزن‌تان کمک کند، ضمنا برای سلامت قلب‌تان هم خوب است. اما مصرف یکباره فیبر مورد نظر، می‌تواند موجب نفخ زیاد شود. در عوض سعی کنید آن را به مرور مصرف کنید، این ‌کار به معده و روده شما فرصت بیشتری می‌دهد تا آنریم‌های لازم برای گذر فیبر در طول سیستم گوارش‌تان را تنظیم و تولید کند. همچنین بهتر است فیبر را از غذاهای سالم و فراوری نشده مانند سبزیجات، میوه‌جات و غلات سبوس‌دار دریافت کنید. بسیاری از غذاهای بسته‌بندی شده با اینولین غنی می‌شوند؛ اینولین نوعی فیبر است که مخصوصا برای معده سنگین می‌باشد.

بیست‌و‌چهار ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته استرس دارید

استرس غیر از این‌که هورمون‌ها می‌توانند سیستم گوارش‌تان را مختل کنند و موجب نفخ شوند، استرس همچنین می‌تواند باعث شود پشت میز کارتان، باعجله غذا بخورند، سرسری حمام کنند و در حین حملات اضطرابی، هوا را ببلعند. سعی کنید با استفاده از رفتار درمانی شناختی یا ریلکسیشن، عوامل استرس‌زا را کنترل کنید. هر دو روش موجب پیشگیری و درمان نفخ می‌شوند. به مرور زمان، این تغییرات کوچک به بدن شما کمک خواهند کرد تا از نفخ رها شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: