کد خبر: ۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
پپ
صفحه نخست » ایوان هنر

«شش قهرمان و نصفی» به پایان راه رسید. سریالی که کارگردان باتجربه‌ای به‌نام «حسین قناعت» دارد و پیش از این فیلم «قهرمانان کوچک» را با موضوع حمایت از تولید ملی ساخته بود که در جشنواره فیلم کودک نیز تحسین شد و مورد استقبال مردم و منتقدین هم قرار گرفت. این فیلمساز در سریال نوروزی خود نیز به سوژه و روایتی مشابه همان فیلم پرداخت.

البته قناعت (کارگردان) سعی کرد حرف‌های جدی و مهمی را از زبان بازیگران توانمندی چون اکبر عبدی، بیژن بنفشه‌خواه، نادر سلیمانی، ارژنگ امیرفضلی و رامین ناصرنصیر بزند ولی کنداکتور نامناسب شاید قدری فیلمساز را از این فضای تأثیرگذاری مضاعف دور کرده باشد، چرا که سریال ساعت 23 روی آنتن می‌رفت و فیلم هم بستر اصلی‌اش به نوجوانان برمی‌گشت. شاید کمتر نوجوانی در آن ساعات بیدار باشد و «شش قهرمان و نصفی» را ببیند و از این جهت حتما بایستی تلویزیون تدبیری بیندیشد و برای منعقد شدن پیام و سرمنزل اصلی این داستان که حمایت از تولید ملی و فرهنگسازی الگوی مصرف است یک بار دیگر این سریال را با کنداکتوری مناسب دوباره روی آنتن ببرد.

یکی دیگر از نقاط متمایز و مهم «شش قهرمان و نصفی» استفاده فیلمساز از دو نوجوان رزمی‌کار در سریال و اجرای صحنه‌های اکشن بود که جلوه‌ای متفاوت به مجموعه بخشید. البته انتخاب محور داستان و انگشت اشاره «قناعت» به‌سمت کودکان و نوجوانان هم قدرت ایده‌پردازی این کارگردان را به‌رخ می‌کشد که در این فقدان برنامه‌ای و سریالی تلویزیون برای کودک و نوجوان، او برای نوروز یک نوجوانانه باهدف می‌سازد. البته این انتقال محتوای مهم سریال در بستر داستانی پُرکشمکش باعث شد تا هدف از شعارزدگی و مستقیم‌گویی دور بماند، طوری که خانواده‌ها به‌ویژه مخاطب خردسال موقع تماشای آن با شخصیت‌ها و داستان همراه می‌شود و از این طریق به اهمیت و ارزش استفاده از تولیدات ملی پی می‌برد.

فیلمساز در جریان داستان سعی کرد دغدغه‌های امروز بسیاری از مردم جامعه را فریاد کند که می‌توانیم به‌جای استفاده از کالای خارجی، نوع مشابه ایرانی‌شان را خریداری کنیم؛ با این کار هم تولید ملی را ترویج داده‌ایم و هم به حوزه اشتغال کارگران رنگ‌وبوی تازه‌ای بخشیده‌ایم. تا توانسته‌ایم درباره حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی شعار داده‌ایم ولی این‌بار یک اثر نمایشی خیلی جدی به میدان آمده و یک کمدی به تولید ملی و کالای ایرانی اختصاص داده است.

داستان این سریال، ماجرای تعطیلی کارخانه مدادرنگی بر اثر ورود بی‌رویه نوشت‌افزار خارجی را نشان می‌دهد اما چند کودک به‌کمک قهرمان اصلی سریال به‌نام «ارسلان میرمیرانی» تلاش می‌کنند تا قاچاقچی‌ها و واردکنندگان کالاهای خارجی را شکست دهند و کارخانه مدادرنگی را بازگشایی کنند.

به‌تعبیر «سیدمحمد حسینی منتقد تلویزیون» این نوع کارها در شاخه تخصصی فیلمسازی حسین قناعت است و او در «قهرمان کوچک» هم موفق بود. با نگاه کودکانه و نوجوانانه حرف از الگوی مصرف و حمایت از تولید ملی زدن کار بسیار سخت و در عین حال تأثیرگذاری است. ساخت چنین آثاری و جلوگیری از تبلیغ کالاهای خارجی رسالت مهم تلویزیون در سال 98 باشد.

متأسفانه دیده می‌شود تلویزیون اپلیکیشن‌های میان‌رده‌ای را تبلیغ می‌کند که چیزی به‌اسم کالای ایرانی و حمایت از تولید عناصری که رگه‌های ارزشی در آن‌ها باشد وجود ندارد. تلویزیون باید به‌سمت تبلیغ فضای حمایت از کالای ملی در راستای اهداف خودش گام بردارد؛ همان‌طور که رئیس سازمان صداوسیما در روزهای پایانی سال 97 تأکید کرد که «در سال 98 برای تولیدکنندگان کالای ایرانی رایگان تبلیغ می‌کنیم». او گفت: «سال 97، 1میلیون ثانیه در شبکه‌های ملی برای کالای ایرانی تبلیغ رایگان انجام شد و از این پس کسانی که کالای ایرانی تولید می‌کنند به‌میزانی که حقوق می‌دهند برایشان تبلیغ رایگان می‌کنیم».

مدیران و دست‌اندرکاران صداوسیما می‌دانند که حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی آن‌قدر مقدس است که ساخت آثار مذهبی ارزش و جایگاه دارند. اتفاقا کار اعتقادی و مذهبی و حمایت از کالای عیار مشابهی از حیث ارزش‌مدار بودن با همدیگر دارند. اگر آثار تلویزیونی در جهت حمایت از تولید ملی ساخته شوند جریانی پیشِ‌رو قرار می‌گیرد که جامعه را به‌سمت پویاتر شدن حرکت می‌دهد. در این رکود عجیب اقتصادی که زمینه‌های یأس اجتماعی فراهم است هرچقدر، تولیدمان رونق بگیرد به همان میزان جامعه به‌سمت نشاط، پویایی و رشد بیشتر و بالندگی حرکت می‌کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: