کد خبر: ۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسینی‌قمی

امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام عبارتی دارد خیلی تکان دهنده است، بحث عدالت به قدری اهمیت دارد، همان بحث امر به معروف و نهی از منکر را که حضرت بیان می‌کنند، می‌فرماید: «وَ أَعْمَالُ‏ الْبِرِّ كُلُّهَا» تمام کارهای خوب، نماز و روزه و حج، بعلاوه جهاد، از جهاد بالاتر نداریم، «وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ» اگر با امر به معروف و نهی از منکر مقایسه کنید، «إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍ‏» مثل آب دهان و دریای خروشان است. نماز و روزه و حج و همه اعمال شما، اگر با امر به معروف و نهی از منکر مقایسه کنید، آب دهان و دریای خروشان است. «وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِر» شما نزد یک پیشوای ستمگر حرف حق بزنید. به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا ما امام جائر نداریم ولی ظلم و جور داریم. از نماز و روزه و حج و جهاد بالاتر، اصلاً قابل مقایسه نیست. بعلاوه جهاد و نماز و روزه شد آب دهان و دریای خروشان، از آن دریای خروشان بالاتر این است.

******

عدالت عامل هماهنگی دل‌ها

«وَ الْعَدْلَ‏ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوبِ» چرا خداوند عدالت را واجب کرد؟ برای هماهنگی دل‌ها، دل‌ها وقتی هماهنگ می‌شود، چه وقت مردم با حاکمانشان همدل می‌شوند؟ وقتی عدالت باشد، وقتی ظلم باشد دل‌ها از هم جدا می‌شود. ظلم تاریکی می‌آورد. ظلم و ظلمت از یک ریشه است. اگر مسؤلین ما با مردم همدل باشند، باید عدالت داشته باشند. «وَ بِرَّ الْوَالِدَيْنِ وِقَايَةً مِنَ السُّخْطِ» مهربانی و نیکی به پدر و مادر برای حفظ از خشم الهی واجب است. شش جای قرآن آمده «و بالوالدین احسانا» آمدند خدمت امام صادق این تفسیری که امام صادق‌علیه‌السلام از این آیه کرده است، اعتراف می‌کنم که ما عمل نکردیم. به امام صادق‌علیه‌السلام گفتند: احسان به پدر و مادر چیست؟ حضرت فرمود: احسان آن‌وقتی است که کاری نکنی پدر و مادر نیازشان را به زبان بیاورند. اگر پدر و مادر نیازش را به زبان آورد و یک بار و دو بار گفت، وقتی به زبان نیاورده خودت باید متوجه شوی.

*****

صبر

«وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَى الِاسْتِيجَابِ» چرا خدا صبر را واجب کرده است؟ اگر می‌خواهید اجر الهی ببرید، راهش صبر است. زندگی فاطمه زهرا‌سلام‌الله‌علیها را ببینید. اگر صدیقه طاهره‌سلام‌الله‌علیها می‌فرماید: خدا صبر را واجب کرد برای این‌که شما به اجر و پاداش برسید، به آرمان‌هایتان برسید. در زندگی صدیقه طاهره‌سلام‌الله‌علیها ببینید، من گاهی می‌گویم: این جمعیتی که هستید همه گرفتاری‌هایتان را جمع کنید، اجازه می‌دهید گرفتاری خودمان را با گرفتاری‌های فاطمه زهرا‌سلام‌الله‌علیها مقایسه کنیم؟ «یا مُمتحنه» یکی از نوادگان امام صادق‌علیه‌السلام به امام جوادعلیه‌السلام می‌گوید: مادرم حضرت زهراسلام‌الله‌علیها را چطور زیارت کنم؟ حضرت می‌فرماید: بگو «يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً» یعنی در این زیارتنامه خلاصه‌اش این است: ای فاطمه تو کسی هستی که در آزمون‌های بزرگ پروردگار صبر کردی. یک بانوی هجده ساله، نه سال در خانه امیرمؤمنان بود. شوهرش هر روز در میدان جبهه و جنگ بود. در این ده سال امیرمؤمنان در هشتاد نود جنگ شرکت کرده است. از جنگ برمی‌گشت، هشتاد جراحت بر بدن حضرت بود. جراحت‌ها سطحی نبود. فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها اول زندگی با چهار تا بچه، با این مشکلات، در اوج فقر زندگی می‌کردند. جزء مهاجرین بودند و همه اموالشان را در مکه گذاشته بودند. شوهری در اوج فقر، با چهار بچه، شوهری که هر روز در جنگ بود و هر وقت از جهاد برگشت با بدن مجروح به خانه آمده است، آنقدر حضرت این خانه را زیبا اداره کرده است.

****** ****** ***** ***** *******

یاد خدا آرامش بخش دل‌ها

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سعیدی

با یاد خداست که دل آرام می‌شود. اصل دل‌های ما بر این است که تشویش داشته باشد چون عامل تشویش که شیطان و نفس است همیشه حضور دارد و قناعتی به این تشویش ندارند و از آن آب گل آلود شیطان ماهی می‌گیرد. اگر طوفان شد استفاده خودش را بکند و تخریب‌های خودش را داشته باشد. اما یاد خدا آرامش می‌دهد. دریا دل می‌کند. اینقدر روند زندگی را شیرین می‌کند که تمام تأثیر عوامل بیرونی در دنیا غرق در دریای آرام باشند.

******

ذکر

ذکر یک دوام نیاز دارد. گاهی لحظه‌ای است. سلامت ما بخواهد حفظ شود چه کنیم؟ فلان دارو را بخوریم یا ورزش کن. روز سوم هم ورزش را رها کن، اصل ورزش دوام در ورزش بود. دائم باید به سلامتی خودت فکر کنی. همان‌طور که جسم ما به سلامتی و پرهیزهایی نیاز دارد، روح ما هم به این پرهیزها نیاز دارد. بگوید: من یک سال است فلان سم را نخوردم، حالا یک روز خوردم به چنین دردی بیدار باشم. تا آخر عمرت نباید سم استفاده کنی. پرهیزها و یاد خدا باعث می‌شود آدم در لحظه فکر نکند. یاد خدا باید دوام داشته باشد و همیشگی باشد. تربیت اثرگذاری ممتد است. تا حالا فارسی صحبت می‌کرده و می‌خواهد از الآن انگلیسی صحبت کند. زبان را به او یاد می‌دهی. می‌گویند: اگر حرف نزنی یادت می‌رود. بعد از چند سال می‌بینی مدرک داری اما چیزی یادت نیست. لذا حواسمان باشد ذکر دوام لازم دارد.

********

توجه به امام عصر

حضرت حجت(عج) فرمودند: من از خبر شما آگاه هستم و اخبار شما به ما می‌رسد. ما از شما غافل نیستیم و برترین کار زمان شما دعا برای تعجیل فرج است. «فانّ فی ذلک فرجکم» در این مسأله فرج شما هست. یاد حضرت حجت، این‌که من اعمال و رفتارم طوری باشد که هر لحظه حضرت را ناظر ببینم، شادی‌های او را چگونه فراهم کنم و از چیزهایی که او را ناراحت می‌کند دوری کنم. او ولی خداست و امر و نهی او امر و نهی خداست، او ید‌الله است، ثار‌الله است، بقیة‌الله است، لذا برای شادی دل اهل‌بیت و بقیة الله بکوشیم و او را ناظر بدانیم و بدانیم غافل نیستند. حضرت در روایتی دیگر می‌فرماید: اگر ما ناظر شما نبودیم و کمک کار شما نبودیم، هر آینه اهل ظلم چیزی از شما باقی نمی‌گذاشتند. نگاه کنیم ببینیم در طول تاریخ با شیعه چه کردند و با محبین اهل‌بیت‌علیه‌السلام و هنوز پا برجا هستیم و ندای الله‌اکبر به لطف خدا از این کشور شنیده می‌شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: