کد خبر: ۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
پپ
صفحه نخست » کنز

اگر نمازگزار در جایی که باید نماز را بلند بخواند به عمد آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند به عمد بلند بخواند نمازش باطل است. ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد نماز صحیح است و اگر در بین خواندن حمد و سوره بفهمد اشتباه کرده لازم نیست مقدار خوانده شده را دوباره بخواند.

شنیدن قرائت و ذکر توسط نمازگزار

نمازگزار باید تکبیره‌‌الاحرام، قرائت حمد و سوره و ذکر و دعا را طوری بخواند که خودش بشنود. از این رو واجب است کلمات به گونه‌ای تلفظ شوند که قرائت بر آن‌ها صدق کند. پس قرائت قلبی ( گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ) که عنوان قرائت بر آن صدق نمی‌کند کافی نیست. البته اگر به واسطه کم شنوایی یا ناشنوایی و یا سروصدای زیاد صدای خود را نمی‌شنود همین‌که طوری بگوید که اگر مانعی نبود می‌شنید کافی است.

تعداد تسبیحات اربعه

آیا می‌توان به عمد تسبیحات اربعه را کم‌تر از سه بار گفت؟

یک مرتبه گفتن آن حتی در حال اختیار کافی است اگرچه بهتر (مستحب) تکرار سه بار است.

خواندن حمد به جای تسبیحات

اگر کسی به به جای تسبیحات اربعه حمد را بخواند آیا نمازش باطل می‌شود؟

در رکعت سوم و چهارم می‌شود به جای تسبیحات اربعه حمد تنها را خواند و در صورت انتخاب حمد به جای تسبیحات نباید سوره را بخواند. اگر در رکعت سوم و چهارم بخواهد تسبیحات بخواند اما حمد به زبانش آید باید آن را رها کند دوباره حمد یا تسبیحات را بخواند ولی اگر عادتش خواندن چیزی بوده که به زبانش آمده می‌تواند همان را تمام کند و نمازش صحیح است.

امام‌خامنه‌ای: اگر با قصد و اراده حمد را انتخاب کند و بخواند اشکال ندارد ولی اگر فراموش کرد و به جای تسبیحات اربعه حمد را خواند و در رکوع یا پس از آن یادش آمد نمازش صحیح است و اگر قبل از رکوع یادش آمد باید دوباره با اختیار و اراده یا حمد را بخواند یا تسبیحات اربعه را و در صورت انتخاب حمد نباید سوره را بخواند.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: