کد خبر: ۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
پپ
گذری کوتاه بر حاشیه‌های مرگ‌آور زیبایی
صفحه نخست » پزشکی

شاید وقتی اجداد نازنینمان از اصطلاح «بکش و خوشگلم کن» استفاده می‌کردند هیچ‌وقت تصورشان هم بر این نبود که روزگاری زنان و حتی مردان سرزمینمان برای زیباتر شدن خودشان را زیر تیغ جراحی‌های عجیب و غریب بسپارند، حتی ریسک‌های مرگ‌آور کنند آن هم با صرف هزینه‌های هنگفت. به قول آدلر: «احساس‌های حقارت منبع تمام تلاش‌های انسان هستند. وتلاش‌های ما برای غلبه کردن به حقارت‌های واقعی یا خیالی ما ناشی می‌شود. ما در طول زندگی خود با نیاز به جبران کردن این احساس حقارت و تلاش کردن برای سطوح به مراتب بالاتر رشد تحریک می‌شویم.» و انصافا این نوع حقارت در برخی افراد به درجه‌‌هایی از جنون می‌رسد.

در ارتباط با تبلیغات عجیب لاغری

با پیکرتراشی ایده‌آل شوید

«روش لیپوماتیک جدیدترین روش تخلیه چربی از بدن با نتیجه‌ای کاملا متفاوت و باور نکردنی در مقایسه با سایر روش‌های تخلیه چربی مثل ساکشن یا لیپولیزر است.» اگرچه این تعریف برای لیپوماتیک ارائه می‌شود اما نکته این است که این روش هم برای خودش اما و اگرهایی دارد که معمولا از سوی سودجویان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

استفاده از این روش به افراد چاق یا دارای اضافه وزنی که با رژیم و ورزش می‌توانند به تناسب اندام برسند اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین کاهش وزن 10 ـ 12 و 15 کیلو در یک جلسه لیپوماتیک که برخی پزشکان سودجو درباره آن حرف می‌زنند هیچ توجیه علمی ندارد.

احتمالا می‌دانید بهترین روش هم برای رسیدن به تناسب اندام، اصلاح سبک زندگی یعنی مصرف به اندازه غذاهای سالم، پرهیز از خوراکی‌های پرکالری و چرب و افزایش تحرک روزانه است، اما کم نیستد افرادی که دنبال میانبرهای لاغری می‌گردند و یکی از روش‌هایی که بتازگی مد شده روش لیپوماتیک یا همان پیکرتراشی است.

دکتر مهران کریمی‌پور، جراح عمومی و فلوشیپ جراحی چاقی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: لیپوماتیک، روشی است که به کمک امواج اینفراسونیک سلول‌های چربی از هم جدا می‌شوند، به‌ حالت مایع در می‌آیند و در نهایت به کمک لوله‌های باریکی از بدن خارج خواهند شد. لیپوماتیک به ‌دلیل پایین بودن میزان خونریزی بیمار، روش بسیار ایمن‌تری نسبت به لیپولیز به حساب می‌آید. از طرفی چون هیچ‌ حرارتی تولید نمی‌شود خطر سوختگی پوست هم وجود ندارد.

دکتر کریمی‌پور به تبلیغاتی درباره لیپوماتیک اشاره می‌کند که نه ‌تنها واقعی نیستند، می‌گوید: استفاده از این روش به افراد چاق یا دارای اضافه وزنی که با رژیم و ورزش می‌توانند به تناسب اندام برسند اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین کاهش وزن 10 ـ 12 و 15 کیلو در یک جلسه لیپوماتیک که برخی پزشکان سودجو درباره آن حرف می‌زنند هیچ توجیه علمی ندارد.

حادثه به خاطر عمل لیپوماتیک

همسر یک مادر فوت شده در مورد مرگ ناگهانی پریسا می‌گوید: همسرم 47 ساله و مادر دو فرزند بود. بیماری خاصی نداشت، سالم و ورزشکار بود. به طور ناگهانی به سرش زد که عمل لیپوماتیک را انجام دهد، پیش یکی دو دکتر دیگر هم رفت و آن ها گفتند که نیازی به عمل جراحی ندارد. اما آخرین پزشک به او گفت که این عمل اندام او را زیبا می‌کند و حتما باید این جراحی را انجام دهد. عمل زیبایی لیپوماتیک را انجام داد که مربوط به لاغری می‌شد. اتفاقا اصلا مشکلی نداشت. ۷۰ کیلو داشت و ۱۶۸ هم قدش بود.

صبح روز عمل به کلینیکی که در خیابان مطهری بود، رفتیم. همسرم به اتاق عمل رفت. پنج ساعت طول کشید تا او را بیرون آوردند. همسرم حالش خوب نبود، فشارش خیلی پایین بود. روی ۶ و ۷ بود. نمی‌توانست درست نفس بکشد و لب‌هایش هم سیاه شده بود. یک شب در کلینیک ماند. صبح روز بعد وقتی دکترش آمد، گفت باید یک شب دیگر هم بماند. وقتی به خانه آمد باز هم حالش بد بود. همسرم را به بیمارستان محلمان بردم و او را به سی ـ‌ سی ـ ‌یو منتقل کردند، اما در نهایت بعد از ۲۴ ساعت فوت کرد و پزشکان گفتند که او را دیر به بیمارستان منتقل کردیم.

علت مرگش هنوز مشخص نیست. پزشکی‌ قانونی باید جواب بدهد، ولی احتمال‌های اولیه‌ای که پزشکان می‌دهند؛ یکی آمبولی است و یکی هم عفونت و خونریزی؛ در هر حال باید منتظر نظر پزشکی ‌قانونی باشیم. از پزشک هم شکایت کرده‌ایم و تا آخرش هم پیگیر این ماجرا هستیم. به نظرم او مقصر این حادثه است.

دختر ژیمناستیک کار به خاطر جراحی بینی به دیار باقی شتافت

مربی بود و قهرمان؛ ٢٢‌سال داشت که برای یک عمل زیبایی تن به جراحی داد؛ یک جراحی مرگبار. دختر ژیمناستیک کار قهرمان کشورمان در شب یلدا چشم‌هایش را بست و نفسش به شماره افتاد و دیگر هرگز بیدار نشد.

به نقل از شهروند؛ این دختر جوان که در لیست جراحی زیبایی قرار داشت، ٢٦ مهرماه سال 97 به اتاق عمل رفت، دچار ایست قلبی شد، احیا شد و دوباره جراحی ادامه پیدا کرد. خواهرم را به ریکاوری بردند تا به هوش بیاید اما دیگر به هوش نیامد.

پدر این دختر جوان می‌گوید: خواهرم مشکل پولیپ‌ بینی هم داشت، به همین خاطر تن به جراحی داد. بعد از عمل در ICU بستری شد. از همان زمان دیگر علائم حیاتی‌اش ضعیف بود. چشم‌هایش باز و بسته می‌شد ضربان قلبش کم و زیاد می‌شد اما هیچ حس دیگری نداشت. ٦١ روز به همین منوال گذشت تا این‌که مسئولان بیمارستان گفتند دیگر نمی‌توانند هزینه‌های خواهرم را بدهند، اگر می‌خواهید خودتان این هزینه‌ها را بپردازید؛ اما توانایی مالی نداشتم به همین خاطر مجبور شدم او را به اراک بیاورم، به بیمارستان امیرالمؤمنین. تازه در بیمارستان اراک بستری شده بود که شب چله به ما خبر دادند خواهرم جان باخت.

خواهر این دختر جوان می‌گوید: «تو اینستاگرام تبلیغات زیادی در رابطه با جراحی‌های بینی می‌شود. پزشکان زیادی کارهای خود را تبلیغ می‌کنند و هر کدام سبک و سیاق خود را دارند. یکی تبحرش در جراحی بینی گوشتی است، دیگری بینی استخوانی و یکی متخصص حلق و بینی است، خواهرم هم در اینستاگرام پزشک معالجش را پیدا کرد، وقت گرفت و ویزیت شد. حالا ٧٠ روز از جراحی او می‌گذرد، پرونده او در پزشکی قانونی در حال بررسی است. وقتی خواهرم در ICU بستری شد، شکایت کردیم. کمیسیون پزشکی مدارک خواهرم را گرفت، بالای سر خواهرم هم آمدند. پرونده به پزشکی قانونی رفت اما از آن روز هنوز هیچ خبری نشده است. گفتند تماس می‌گیرند. اول دی‌ ماه هم که از بیمارستان خبر دادند خواهرم دیگر نفس نمی‌کشد، مسئولان بیمارستان او را به ما تحویل ندادند و گفتند که باید کالبد شکافی بشود. باید مشخص شود علت مرگ او چه بوده؛ ایست قلبی یا عفونت»

متخصص بیهوشی نیز می‌گوید: هر دارویی عوارض خاص خودش را دارد، تداخل دارویی هم باعث تشدید و یا ایجاد مشکلات جدیدی می‌شود. از سوی دیگر رفتار و واکنش بدن هر انسانی به این تداخلات دارویی متفاوت است. متغیر‌ها زیاد است و نمی‌توان به‌ طور قطع اظهارنظر کرد، اما به احتمال زیاد تداخل داروی بیهوشی با «اپی نفرین» فشار خون را کاهش داده و ضربان قلب را پایین آورده است. با وجود این همه اقدامات برای خواهرم انجام شد؛ دارو‌های لازم و اقدامات احیا، ماساژ قلبی تا او برگردد، خواهرم برگشت اما با تأخیر. در واقع بدن این دختر دیر به این اقدامات واکنش نشان داد و همین مسأله باعث مشکلات مغزی و درنهایت مرگ او شد.

کچل شدن عروس

ستاره تا شب عروسی‌اش زمان زیادی نداشت. هر روز ساعت‌ها در اینترنت و شبکه‌های مجازی می‌گشت اما هیچ یک از مدل‌های آرایش عروس را نمی‌پسندید. پس از هفته‌ها بررسی، بالاخره مدل‌های عروس یک آرایشگاه معروف در غرب پایتخت نظرش را جلب کرد. همه چیز عالی به نظر می‌رسید و عروس خانم پس از مشورت با همسرش قرارداد 5 میلیون تومانی آرایشگاه را امضا کرد. ستاره درباره اتفاقی که شب عروسی برایش رخ داد می‌گوید: «من هم مثل همه دخترها می‌خواستم شب عروسی‌ام بهترین باشم. مسئولیت آرایش صورت و موهایم با دو نفر بود. وقتی کار صورتم تمام شد نتیجه خیلی برایم رضایتبخش بود. نفر دوم بالای سرم آمد و شروع به درست کردن موهایم کرد. اما موقع بستن موهایم، سرم بشدت درد گرفت. اعتراض کردم و از او خواستم موهایم را کمتر بکشد اما او گفت باید موهایم را طوری ببندد که چشمانم کشیدگی پیدا کند و برای این‌که کمی حالم بهتر شود یک قرص ژلوفن به من داد. از آن‌جا که درد سرم آرام نمی‌شد تا پایان کارم 4 قرص مسکن دیگر هم به من دادند. در طول مراسم مدام سرگیجه داشتم و وقتی به خانه رسیدیم مسکن‌ها آنقدر رویم اثر گذاشته بود که بلافاصله بیهوش شدم. صبح روز بعد اثر داروها کم و دردم دوباره شروع شده بود. در قسمتی از بالای سرم درد شدیدی داشتم. از همسرم خواستم سرم را نگاه کند تا ببیند علت این همه درد و سوزش چیست که ناگهان همسرم گفت وسط سرت به اندازه سه‌ بند انگشت زخم شده و خونریزی کرده است. کم کم موهایم در جایی که زخم شده بود به طور کامل ریخت و وسط سرم خالی شد. پیش دکتر رفتم و آن‌جا بود که فهمیدم در اثر فشاری که به سرم آمده، پیازهای مویم در ناحیه وسط سر از بین رفته و به گفته پزشکم شاید برای همیشه حتی نتوانم مو بکارم. به همین خاطر به اتحادیه آرایشگرها رفتم. متأسفانه برخورد آن‌ها هم مناسب نبود. رئیس اتحادیه وقتی ماجرا را شنید به جای این‌که درصدد پیگیری برآید گفت: مشکلی پیش نیامده. کمی موهایت ریخته که می‌شود با کمی جابه‌جا کردن موهایت درستش کنی. شوهرم با شنیدن این حرف آنقدر عصبی شد که تصمیم گرفتیم از راه قانونی شکایت کنیم. »

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: