کد خبر: ۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

کند بودن یا تنبلی؟ مسأله این است!

وقتی صحبت از کند بودن می‌شود، همیشه باید از تنبل‌ها شروع کنیم. تنبل‌ها پستاندارانی هستند که زیاد حرکت نمی‌کنند و یا بسیار آهسته حرکت می‌کنند. آن‌ها به دلیل کم‌تحرکی، توده عضلانی کمی داشته و تنها ۲۰ درصد از توده عضلانی حیوانات معمولی را دارند. دست‌ها و پاهای آن‌ها پنجه‌های منحنی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد معمولا به صورت وارونه از درختان آویزان شوند. بیشتر عمر خود را در حال خوردن و خوابیدن به صورت آویزان از درختان هستند. تنبل‌های ماده معمولا در همین حالت بچه‌دار می‌شوند. فقدان حرکت در تنبل‌ها به عنوان یک مکانیزم دفاعی علیه شکارچیان استفاده می‌شود. آن‌ها خودشان را در زیستگاه گرمسیریشان استتار می‌کنند تا شناسایی نشوند. از آن جا که تنبل‌ها زیاد حرکت نمی‌کنند، برخی حشرات روی آن‌ها زندگی می‌کنند یا حتی جلبک روی موهایشان رشد می‌کنند.

عجیب‌ترین تکلیف دانش‌آموزان

یک معلم ریاضی در چین از دانش‌آموزان کلاس چهارم درخواست به شدت عجیبی کرد که با واکنش‌های متضادی از سوی والدین روبرو شد. او از دانش آموزان خواست تا صد میلیون دانه برنج را به عنوان تکلیف خانه بشمرند. خانم معلم یکی از مدارس ابتدایی در شهر «فوشان» در جنوب این کشور به دانش آموزان دو روز مهلت داد تا این تکلیف را انجام داده و به مدرسه بیاورند. والدین از چنین درخواست عجیبی حیرت زده شدند و کامنت‌های موافق و مخالف در فضای مجازی کشور چین سرریز شد. جالب است بدانید 100 میلیون دانه برنج، معادل 1.67 تن است. هدف این معلم از این تکلیف تقویت «تفکر واگرا » در دانش‌آموزان عنوان شده است.

برای سکونت در این شهر باید آپاندیستان را درآورید!

می‌توانید تصور کنید که برای سکونت در یک شهر مجبور باشید آپاندیستان را درآورید؟ این دقیقا کاری است که ساکنان «ویلا لاس استرلاس»، یک سکونتگاه کوچک شیلیایی در آمریکای جنوبی باید انجام دهند تا بتوانند مدت طولانی در آن زندگی کنند. این مکان نزدیک‌ترین جایی است که می‌توان در آن زندگی در یک سیاره دیگر را تجربه کرد. این منطقه دور از تمدن انسانی قرار دارد و شرایط آب و هوایی آن‌قدر سخت است که ساکنان باید آزمون‌های روانشناختی زیادی دهند تا ثابت شود می‌توانند مدت طولانی در آن زندگی کنند. میانگین دما در این منطقه ۲، ۳- سانتیگراد است، اما در زمستان به ۴۷- درجه هم می‌رسد، که بیرون رفتن از خانه را غیرممکن می‌سازد. جالب است بداند ویلا لاس استرلاس در سال ۱۹۸۴ به عنوان راهی برای حضور شیلی در قطب جنوب تأسیس شد. زندگی خانوادگی در قطب جنوب بسیار آرام و خوشایند است، چون خانواده‌ها بیشتر زمانشان را در کنار هم می‌گذرانند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: