کد خبر: ۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
پپ
راه‌های سالم جذاب و محبوب بودن
صفحه نخست » مشاوره

یاسمین رضوی

جذاب و محبوب بودن، یکی از مهمترین دغدغه‌‌های بشر معاصر است. چه بسا که پیش از این هم بشر دوست داشته که محبوب قلوب باشد و مورد توجه قرار بگیرد. کیست که از منفور بودن کیف کند و چه کسی است که از دوست داشته شدن و جذاب و محبوب بودن روی برگرداند؟ اما چرا عده‌ای با تمام تلاشی که می‌کنند چندان هم جذاب و محبوب نیستند، اما در عوض عده‌ای دیگر ساده اما محبوب‌اند.

شاید باورتان نشود اما آمار جراحی‌های زیبایی نشان می‌دهد که مردم چقدر دوست دارند زیبا باشند و به چشم بیایند و در این به چشم آمدن محبوب و جذاب به نظر برسند. اما آیا تنها با زیبای می‌توان جذابیت را به چنگ آورد؟ و آیا واقعا زیبایی عامل مهم جذابیت است؟ به جز این چه چیزهای دیگری هست که می‌تواند از ما فردی جذاب و محبوب بسازد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌گوییم.

قدم اول

نکته‌ای که اغلب به آن توجه نمی‌کنیم نوع ارتباط ما با خودمان است. نظری که خودمان راجع به ظاهر و باطن‌مان داریم. آیا با آنچه هستیم راحتیم؟ دوستش داریم؟ احساس زیبایی می‌کنیم؟ تصورمان از خودمان یک فرد خوش اخلاق و مهربان است یا...؟

قبل از هر چیز باید رابطه ما با خومان خوب باشد. خودمان را دوست بداریم و به آن هر چه که هست احترام بگذاریم. چطور ممکن است من از ظاهر و باطن خودم متنفر باشم، با آن ارتباط برقرار نکنم، بهش احترام نگذارم و توقع داشته باشم در چشم بقیه جذاب باشم محبوب قلب‌هایشان؟ پس قدم اول این است که رابطه‌مان را خودمان را اصلاح کنیم و گفتمان درونی‌مان را ارتقاء بدهیم. روزانه چه جملاتی راجع به خودمان می‌گوییم؟

«اوه چقدر چاق و بی‌ریخت شدم»

«چقدر دارم بی‌فایده روزامو می‌گذرونم»

«من بد شانس‌ترین آدم روی زمینم »

من همیشه کلافه و بی‌حوصله‌ام»

این‌ها همان نظراتی است که ما راجع به خودمان داریم و دیر یا زود به عنوان یک اصل اساسی در ناخودآگاهمان برای همیشه ثبتشان می‌کنیم و بقیه را هم تشویق می‌کنیم درباره‌مان چنین فکر‌هایی بکنند.

قدم دوم

ساده اما در عین حال سخت. خداوند در قرآن می‌گوید: كساني كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند رحمان، محبت آنان را در دل‌ها قرار مي‌دهد. (مريم/96)

بله! ایمان آوردن و انجام عمل صالح و خوب، انسان را جذاب و محبوب می‌کند. چرایش هم که روشن است. ضمن این‌که بهتر است مثل همیشه این‌جا را هم به خدا توکل کنیم. ما آنچه را که وظیفه‌مان است بر اساس شرع مقدس انجام می‌دهیم و محبوبیت را که خدا در قرآن قولش را داده به خودش می‌سپاریم و برای به دست آوردنش به عوامل ظاهری چنگ نمی‌اندازیم.

مرتب باشید

این‌که شکل و شمایل‌مان چطوری است دست ما نبوده، اما این‌که آراسته باشیم یا شلخته، کاملا به خودمان بستگی دارد. افراد گمان می‌کنند راز آراستگی در پوشیدن لباس‌های گران قیمت و مارک دار است، اما خوشبختانه آراسته بودن هیچ ربطی به گران پوشیدن ندارد. دوش‌گرفتن، مسواک‌زدن، معطر و خوش بو بودن، توجه به هارمونی رنگ‌ها در لباس‌ پوشیدن و لباس‌های اتودار و تمیز پوشیدن، نقش مهمی در آراستگی و به تبع آن جذابیت دارد.

صبور باشید

صبر، آن فضیلت اخلاقی است که بی‌نهایت آدم‌ها را جذاب و محبوب می‌کند. آدم‌های صبور، از عجله‌کردن دوری می‌کنند، البته به این معنا نیست که تمام کارهایشان را آهسته و کند انجام می‌دهند و حسابی اعصاب شما را مخدوش می‌کنند، بلکه در عکس‌العمل نشان دادن، معقول و صبورند. خیلی زود ناراحت یا خشمگین نمی‌شوند و اگر شدند آن را بروز نمی‌دهند. مدام د رحال غر زدن و انتقاد کردن از دیگران نیستند و اجازه می‌دهند با گذر زمان مسائل را کمی روشن کند و آن‌ها از فضای خشم و ناراحتی یا هر حس دیگری دور کرده و آرامش بر فضا مستولی شود.

کلام محبوب

درست و مهربان سخن گفتن را بیاموزیم. ما اگر مهربان‌ترین و خیرخواه‌ترین انسان کره زمین باشیم اما کلام درست و حسابی نداشته باشیم، ندانیم چطور مهربانی‌مان را با کلمات هم عنوان کنیم، برای افراد از القاب زشت استفاده کنیم، هرگز آدم محبوب و جذابی نخواهیم بود. باید یاد بگیریم که به دیگران بگوییم دوستشان داریم. روزي امام باقرعلیه‌السلام با جمعي در مسجد نشسته بودند. فردي از كنار آن‌ها عبور كرد. يكي از اهل مجلس گفت: من اين شخص را دوست دارم. امام باقرعلیه‌السلام به آن شخص فرمودند اگر دوستش داري به او بگو و او را از دوستي و علاقه خود آگاه كن. اين كار موجب دوام دوستي و تقويت پيوندها مي‌شود. حضرت علي‌علیه‌السلام در همين ارتباط مي‌فرمايند: «بالتودد تكون المحبه؛ با آشكار كردن مهرباني، محبت شكل گرفته و پديد مي‌آيد» اما اگر در برابر محبتي كه به ديگران داريد توقع محبت داشته باشيد، زندگي برايتان سخت مي‌شود و مهرباني‌تان تأثير خودش را نمي‌گذارد. پس محبت كنيد اما بدون چشم‌ داشت و مدام منتظر نباشيد كه پاسخ آن محبت را دريافت كنيد. در اين صورت اگر پاسخي هم دريافت نكرديد سرخورده نمي‌شويد تا مي‌توانيد باز هم ادامه دهيد. محبت بي‌منت و توقع، شما را آرام مي‌كند و همين آرامش به جذابيت شما كمك مي‌كند.

کمک کنید، بخشنده باشید

کمک‌ کردن، هدیه‌ دادن و بخشنده بودن، به خودی خود باعث ایجاد مهر و محبت می‌شود و کسی که افراد بخشنده نه انسان‌های محبوبی هستند که طبق پژوهش‌های انجام شده درباره خوشبختی، بیشتر از بقیه آدم‌ها خوشحالند و احساس خوشبختی می‌کنند. پس کمک کردن را دست کم نگیرید و از آن روی برنگردانید. حتما قرار نیست کمک شما نقدی و زیاد باشد. قرار نیست یک مدرسه بسازید تا بخشنده بودن اثرش را بگذارد. همین که صندلی‌تان را در مترو به افراد مسن‌تر تعارف می‌کنید، کوله بار سبزیجات پیرزن همسایه را تا مقصد می‌برید، به کودک همکارتان شکلات تعارف می‌کنید و برادرزاده‌تان را چند ساعتی سرگرم می‌کنید تا مادرش بتواند کمی استراحت کند، بخشنده بودن را می‌رساند و حال شما و بقیه را خوب می‌کند.

متواضع باشيد

آدم‌ها را از بالا دین و قضاوت کردن همیشه باعث دوری از دیگران می‌شود. متواضع باشید و سعی کنید جزء دسته‌ی متکبرها و خودبرترین بین‌ها و خودشیفته‌ها قرار نگیرید. هيچ‌كس دلش نمي‌خواهد با آدمي وقت بگذراند كه مدام از بالا به ديگران نگاه مي‌كند و در پي به رخ‌كشيدن افتخارات و معلوماتش است. پس سعي كنيد تا مي‌توانيد متواضع باشيد. زودتر سلام كنيد. از عذرخواهي‌كردن، فراري نباشيد. انتقادپذير باشيد. خود را يكي يكدانه خلقت نپنداريد. مطمئنا آدم‌هاي فروتن و متواضع جذابيت بيشتري دارند. حضرت علي‌علیه‌السلام مي‌فرمايند: «سه چيز موجب محبت است: اخلاق خوب، همراهي و رفاقت نيكو و فروتني».

مؤدب باشيد

افراد مؤدب، دوست‌داشتني‌اند. ادب، خواستني‌ است. حتي با صميمي‌ترين آدم‌هاي زندگي‌تان مؤدب برخورد كنيد. كلمات را درست انتخاب كنيد. بلند شدن از پشت ميز و فشردن دست ديگران كار زياد سختي نيست اما اثري شگرف در ارتباطات اجتماعي دارد. برخي گمان مي‌كنند كه مؤدب بودن با صميميت و گرم گرفتن منافات دارد و صميميت را در دادن لقب‌هاي زشت، به ‌كار بردن كلمات ركيك و شوخي‌هاي آزاردهنده مي‌دانند. ممكن است افراد در قبال اينگونه رفتار به شما چيزي نگويند اما مطمئن باشيد در دلشان شما را بابت رفتار بي‌ادبانه‌تان نكوهش مي‌كنند و محبتشان نسبت به شما كم مي‌شود. ضمن اين‌كه بايد حواستان باشد هميشه مؤدب باشيد نه‌ فقط در مواقعي كه همه‌‌ چيز در صلح و آرامش است. كسي كه هنگام عصبانيت هم جانب ادب را نگه مي‌دارد، محبوبيت بيشتري دارد. در سيره پيامبر‌اكرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم آمده است كه مردم را با نامي مي‌خواند كه بيشتر دوست مي‌داشتند و سخن هيچ‌كس را قطع نمي‌فرمود.

اصلاح رابطه با خدا

تا محبوب خدا نشويد محبوب خلق خدا نخواهيد شد. خداوند منشـأ مهر و مهرباني و خوبي است. كسي كه خدا را دوست داشته باشد، مطابق ميل خداوند عمل مي‌كند و كسي كه مطابق ميل خدا عمل كند، حتما انسان خوبي مي‌شود و انسان خوب محبوب اهل زمين و آسمان است «محبوبك في ارضك و سمائك...». در مقابل، گناه باعث كم شدن محبت و محبوبيت مي‌شود. امام صادق‌علیه‌السلام فرمودند: اگر ديدي محبت و علاقه‌ات به برادر مؤمن تو كاهش يافته، بدان كه يكي از شما 2 نفر گناهي مرتكب شده و همين باعث كم شدن محبوبيت بين شما شده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: