کد خبر: ۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

متانول موجود درعرقيات گياهي صنعتي باعث ايجاد عوارض بر شبكيه چشم مي‌شود از تجويز و مصرف بي‌رويه عرقيات گياهي خودداري شود.

يك متخصص طب سنتي با اشاره به بررسي‌هاي انجام شده در خصوص تركيبات عرقيات گياهي صنعتي در ادامه از شناسايي مقاديري از الكل چوب (متانول) در اين نوع ازعرقيات گياهي (با مقادير بيشتر در عرق كاسني و به ميزان كمتر در عرق بيدمشك) خبر داد و گفت: تركيب متانول (الكل چوب) آثار سويي بر شبكيه چشم بر جا مي‌گذارد.

دكتر مهرداد كريمي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با توصيه به هموطنان مبني بر پرهيز از مصرف بي‌رويه عرقيات گياهي، اظهار كرد: نتايج گزارش واحد توكسوكولوژي ـ فارماكولوژي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي مشهد نشان داد كه عرقيات گياهي صنعتي حاوي مقاديري از الكل چوب (متانول) هستند كه دراين صورت مصرف بي‌رويه و تجويز نادرست آن مشكل ساز است.

اين متخصص طب سنتي با اشاره به نتايج بررسي ديگر در دانشكده داروسازي تهران در زمينه ميزان مقادير متانول موجود در عرقيات گياهي صنعتي گفت: متانول در اين عرقيات بالا اما در حد گزارش شده از دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيست، اما كارشناسان با استناد به يافته‌هاي موجود مصرف بي‌رويه و مقادير فراوان عرقيات گياهي را توصيه نمي‌كنند.

دكتر كريمي با بيان اين‌كه عرقيات گياهي كاسني، شاطره، بيدمشك از جمله خنك كننده‌ها در روزهاي گرم سال به شمار مي‌آيند، گفت: از اين عرقيات براي تعديل سيستم‌هاي بدن و پيشگيري از گرمازدگي استفاده مي‌شود، اما درعين حال مصرف مداوم آن توصيه نمي‌شود.

وي با بيان اين‌كه عرقيات گياهي در تأمين املاح از دست رفته بدن بر اثر افزايش تعريق در فصل گرما مؤثر نيست، گفت: اين تركيبات تعادل كننده‌هاي سيستم‌هاي بدن به معناي واقعي هستند.

اين متخصص طب سنتي در پايان به هموطنان توصيه كرد: حتي الامكان از عرقيات گياهي تهيه شده به روش سنتي استفاده كنند و از مصرف و تجويز بي‌رويه و مقادير فراوان آن خودداري شود.

به گفته دكتر كريمي، عرقيات تنها فرآورده حاصل از يك گياه نيست و هموطنان مي‌توانند از اشكال ديگر اين گياهان اعم از جوشانده و دم‌ كرده آن با همان ميزان اثرپذيري و خاصيت استفاده كنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: