کد خبر: ۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
پپ
صفحه نخست » کاوش

نفيسه ابراهيم زاده انتظام

در حال حاضر برخی مدارس غیردولتی کشور با استفاده از فرمول فروش بازیکن فوتبال بین باشگاه‌های مختلف اطلاعات فردی، تحصیلی و مهارتی دانش‌آموزان را در اختیار مؤسسات اعزام دانش‌آموز به خارج قرار می‌دهند و در ازای هر دانش‌آموزی که از مدرسه آن‌ها به مدارس خارج اعزام می‌شوند از مؤسسه مزبور درصدی دریافت می‌کنند.
یکی از این مؤسسات با فعالیت همزمان در ایران و انگستان از ابتدای سال
۲۰۱۲ با وعده اعطای امتیاز شهروندی، امکان تحصیل در دانشگاه برتر انگلستان و تضمین آینده شغلی و پژوهشی دانش‌آموزان آن‌ها را برای رفتن به انگلستان متقاعد می‌کند و با پرچم حمایت از دانش‌آموزان مستعد ایرانی فعالیت می‌کند. این مؤسسه توسط دو پسرعمو که خود تحصیل‌شان را از مدارس خصوصی انگستان آغاز کرده‌اند، راه‌اندازی شده و معلوم نیست کدام نهاد به آن‌ها مجوز فعالیت داده است. فعالیت‌های این مؤسسه دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی را در بر می‌گیرد. از ابتدای سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به دلیل تحریم کشورمان فعالیت این مؤسسه به فضای مجازی محدود بود، اما از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون با ایجاد دفتر در کشور فعالیت خود را که از یک تیم دو نفره تشکیل می‌شد، گسترش داده است.


برخی غیردولتی‌ها برای نفوذ امن‌تر هستند
نکته قابل تأمل در فعالیت آن همکاری با مدارس غیردولتی است و تاکنون هیچ مدرسه دولتی را برای فعالیت انتخاب نکرده‌اند.
علاوه بر این مؤسسه مزبور بنا به گزارش خود ظرف چهار سال با
۱۴ نفر پرسنل توانسته بیش از ۷۹ دانش‌آموز و دانشجوی ایرانی را برای ادامه تحصیل عازم انگستان کند.

این مؤسسه به صورت علنی و در سایت رسمی خود به مدارس ایران که میزبان و نماینده آن شوند، وعده کمیسیون بالایی داده است.
البته فعالیت این مؤسسه به جذب دانش‌آموز محدود نمی‌شود و از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آشنا به زبان انگلیسی، برای تکمیل کادر خود نیرو جذب می‌کند.

به طور کلی هزینه‌کرد و تخصیص بودجه و اعتبارات به آموزش و پرورش برای دولت سخت است و به هر وسیله‌ای می‌خواهد از آن شانه خالی کند. البته در سال‌های اخیر تزریق مدیران توجیه شده از سازمان برنامه و بودجه به این وزارتخانه و اداره اقتصادی آن در دسترس‌ترین وسیله بوده که توسعه مدارس غیردولتی و گسترش دامنه نفوذ تحصیل پولی را رقم زده است. در این بین هشدار‌ها از سوی کارشناسان در رابطه با آسیب‌های شیوع مدارس غیردولتی در ایجاد طبقه اجتماعی- تحصیلی و تبعیض در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی نادیده گرفته شده است؛ حتی تهدید به خطر افتادن وحدت رویه مدارس کشور در پیروی از برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین و تأمین و تربیت معلم جدی گرفته نشده است.


دست‌های آلوده، پول کثیف
یعنی می‌توان گفت: با وجود مدارس غیردولتی که با حداقل‌های مالی و در برخی موارد حداقل‌های نرم‌افزاری مجوز تأسیس می‌گیرند و گاه برای سرپا ماندن چشم به کمک‌های مالی دولت دوخته‌اند تا با خرید خدمات و دریافت تسهیلات صندلی‌های خالی خود را پر کنند آموزش و پرورش پرتناقض‌ترین دوره فعالیت خود را طی می‌کند.
با همه این مسائل این روز‌ها مدارس غیردولتی دستاورد‌های
۴۰ ساله خود را در مصلای امام خمینی (ره) تهران به نمایش گذاشته و مسئولان برگزارکننده این نمایشگاه برای تأیید برنامه‌های خصوصی‌سازی مدارس، از چند چهره شناخته شده که اتفاقاً سال‌هاست مدرسه‌داری می‌کنند، دعوت کرده‌اند. طبیعی است که هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید، ماست من ترش است و در رودربایستی هم از گسترش مدارس غیردولتی دفاع می‌کنند.
از میان دستاورد‌های مدارس غیردولتی که به نمایش گذاشته شده، جای چند دستاورد نو خالی است. همکاری خارج از برنامه برخی مدارس غیردولتی با نهاد‌های بین‌المللی، همکاری با سفارتخانه‌های سایر کشور‌ها و رفت‌و‌آمد نیرو‌های آموزشی آن‌ها در برخی مدارس غیردولتی گوشه‌ای از اقدامات تعدادی از مدارس غیردولتی است. اگرچه این مدارس متخلف هستند و به خاطر وجود آن‌ها نباید توسعه مدارس غیردولتی را زیر سؤال برد، اما باید توجه داشت که در جمع غیردولتی‌ها قرار می‌گیرند و شامل حمایت مادی و معنوی بسته حمایتی می‌شوند و این حمایت‌ها کارکرد ضدنظام می‌یابند و به منفذی برای تهاجمات فرهنگی و اعتقادی تبدیل می‌شوند. مضاف بر اینکه ژست کاری آن‌ها باعث می‌شود سایر مدارس غیردولتی هم برای رقابت با آن‌ها به چرخه باطل این تخلفات وارد شوند.
از سوی دیگر معاون وزیر آموزش و پرورش شنبه گذشته از منفعت
۳۳ هزار میلیاردی مدارس غیردولتی برای دولت خبر داد. در عین حال که نحوه این میزان سود را بیان نکرد. شاید بخشی از این سود از راه دلالی دانش‌آموز از سوی خارجی‌ها و با همکاری برخی مدارس غیردولتی تأمین شده باشد.

جوان آنلاین

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: