کد خبر: ۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
پپ
به مناسبت 24 دسامبر؛ شکل‌گیری گروهک تروریستی آمریکایی
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ



عاطفه میرافضل

وقتی بعد از جنگ‌های داخلی آمریکا، جمهوری خواهان، برده داری را لغو کردند عده ای از سربازان کهنه کار و البته نژادپرست دست به کار شدند تا انتقام این اتفاق را از بنیانگذارانش بگیرند و با استفاده از شرایط جنگ داخلی، بردگان را مطیع خود باقی بگذارند. نتیجه این انتقام‌گیری تولد دار و دسته تروریستی کوکلوس کلان را رقم زد.

از این زمان تا حدود دوره حقوق مدنی در دهه 1950، قوانین نژادپرستانه این گروه و رهبرانش توسط اعضا اجرا می‌شد و هر که تلاش می‌کرد این وضعیت را به هم بزند، شکنجه و کشته می‌شد.

اعضای این گروه با صلیب، کلاه بوقی و نوک تیز یا ماسکی به صورت شناخته می‌شدند. اما در اوایل قرن بیستم، لباس مشترک آن‌ها به یک لباس سفید مشترک به همراه کلاه تغییر پیدا کرد. این لباس و صلیب در حال سوختن از نشانه های اصلی و مهمی است که اعضای این گروه مخوف با آن شناخته می‌شوند.

فعالیت سازمان کوکلوکس کلان به معنی حصار، قبیله یا گروه دایره، در سال‌های 1866 تا 1869 میلادی بسیار وسیع و گسترده بود و هزاران سیاه‌پوست آمریکا به دست اعضای این فرقه به طرزی فجیع به قتل می‌رسیدند. اعضای کوکلوکس کلان، شب هنگام، ماسک سفید مخصوصی بر چهره زده، لباس بلندی مانند کفن سفید بر تن می‌کردند و نوعی کلاه سفید نوک تیز به سر می‌گذاشتند. آنان هر شب که دستور ترور و قتل داشتند، ابتدا مراسم مخصوصی را به جا می‌آوردند. در آن مراسم آنان به دور یک صلیب چوبی که ارتفاع آن به بیش از سی متر می‌رسید حلقه می‌زدند و شاهد سوختن آن می‌شدند و با هم سرود مذهبی می‌خواندند.

هر شب که مردم آمریکا چنین مراسمی را نظاره می‌کردند، فردایش شاهد چندین جسد سیاه‌پوست در داخل جوی‌های آب، زیر پل‌ها یا در نقاطی دور از شهرها بودند.

اگرچه عضوگیری این گروه از آن تاریخ تا به امروز در حال نوسان بوده است اما این فرقه در آمریکا اعضا و طرفداران چشمگیری دارد و در طول زمان دچار بدعت هایی نیز شده است که با مرام نامه اولیه گروه در تضاد است. مثلا در حال حاضر یکی از رهبران این گروه در ایالت مونتانا،‌ مدعی است که فرقه او عمومی است و به روی غیر سفیدپوستان نیز باز است. با این حال فرقه‌های دیگر این گروه مدعی هستند که جمعیت آن‌ها با اتحاد با نیروهای نئو نازی، در حال افزایش است و آن‌ها تقویت‌کننده دیدگاه‌های نژادپرستی و ضد مهاجری هستند. علی‌رغم تلاش‌های آن‌ها برای تغییر آرم خود، هسته تشکیل‌دهنده این گروه هنوز بر عقیده اصلی خود یعنی برتری نژاد سفید باقی هستند.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: