کد خبر: ۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
پپ
با برخی از شایع‌ترین سردردها آشنا شویم
صفحه نخست » پزشکی


درد پشت سر مشکلی است که گاهی بر اثر بی‌خوابی یا استرس دچار آن می‌شویم. اما گاهی این درد به شکل یک مشکل مزمن و نگران کننده در می‌آید. در بسیاری از موارد درد پشت سر منجر به بروز درد در دیگر بخش‌های سر هم می‌شود یا با رویدادهای خاص شروع می‌شود.

درد پشت سر و گردن بر اثر آرتروز

درد پشت سر بر اثر آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن است. سردردهای آرتروز منجر به درد پشت سر و گردن می‌شود. این سردردها ممکن است با هر نوع آرتروزی بروز کند. رایج‌ترین آن‌ها آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت است.

درمان: بهترین درمان برای درد پشت سر ناشی از آرتروز مصرف داروهای ضد التهاب و استفاده از گرما برای کاهش التهاب است.

درد پشت سر بر اثر وضعیت بد بدن

وضعیت بد بدن هم می‌تواند منجر به بروز درد پشت سر و گردن شود. وضعیت بد بدن باعث ایجاد تنش در پشت، شانه‌ها و گردن می‌شود. در این شرایط ممکن است درد مبهم و تپش‌داری را در پایه جمجمه خود حس کنید.

درمان: درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن بلافاصله با مصرف استامینوفن برطرف می‌شوند.

درد پشت سر بر اثر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر در ناحیه گردن باعث درد و تنش در گردن می‌شود. این مسأله منجر به بروز نوعی سردرد به نام سردرد گردنی می‌شود. درد معمولا در پشت سر شروع و حس می‌شود. به علاوه در پشت چشم‌ها نیز ممکن است احساس درد کنید. دیگر علائم این عارضه عبارتند از ناراحتی در شانه‌ها یا قسمت‌های بالای بازوها.

توجه: فتق یا بیرون‌زدگی دیسک مشکلی است که دربالشتک لاستیکی (دیسک) بین استخوان‌های (مهره‌ها) ستون فقرات بوجود می‌آید.

سردردهای گردنی ممکن است زمانی که دراز می‌کشید، تشدید شوند. بعضی افراد به علت شدت درد از خواب بیدار می‌شوند. زمانی که دراز کشیده‌اید، ممکن است احساس فشار در قسمت بالای سر خود داشته باشید، شبیه به یک وزنه روی سر.

درمان: درمان بیرون‌زدگی دیسک عبارت است از فیزیوتراپی، حرکت‌های کشش ملایم، تزریق از طریق روش اپیدورال برای التهاب و در صورت لزوم جراحی.

درد پشت سر بر اثر نورالژی

نورالژی اکسی پیتال زمانی رخ می‌دهد که عصب‌هایی که از نخاع به جمجمه می‌رسند، آسیب ببینند .این مشکل اغلب با میگرن اشتباه گرفته می‌شود. نورالژی اکسی پیتال منجر به درد شدید و ضربان‌دار می‌شود که در پایه سر و در بخش گردن شروع می‌شود و به سمت جمجمه کشیده می‌شود.

دیگر علائم این عارضه عبارتند از: درد در پشت چشم‌ها، درد ناگهانی و شدید که شبیه به یک شوک الکتریکی در گردن و پشت سر است، حساسیت به نور، حساسیت به لمس در جمجمه، احساس درد در هنگام حرکت دادن گردن

درمان: نورالژی اکسی پیتال از طریق ترکیب روش‌های درمانی گرما، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، فیزیوتراپی، ماساژ و تجویز داروهای شل کننده عضلات درمان می‌شود.

درد پشت سر ناشی از سردردهای تنشی

سردردهای تنشی رایج‌ترین نوع سردردها هستند. این سردردها در قسمت پشت و سمت راست سر اتفاق می‌افتند. این سردردها ممکن است با سفتی گردن یا پوست سر همراه باشند. سردردهای تنشی معمولا مبهم و درد شدید منقبض شونده هستند که با ضربان همراه نیستند.

درمان: سردردهای تنشی معمولا با ضد دردهای بدون نسخه درمان می‌شوند. پزشک ممکن است برای سردردهای تنشی شدیدتر و مزمن دارو تجویز کند. به علاوه داروهای پیشگیری کننده مانند داروهای ضد افسردگی یا شل کننده‌های عضلانی برای کاهش سردردهای آینده تجویز می‌شوند.

سردردهای خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای به ندرت بروز می‌کنند، اما خیلی دردناک و آزار دهنده هستند. افراد مبتلا به سردردهای خوشه‌ای حملات مکرر را در بازه‌های زمانی مختلف تجربه می‌کنند. سردردهای خوشه‌ای ممکن است باعث درد پشت سر یا اطراف سر شود. این سردردها ممکن است زمانی که دراز می‌کشید بدتر شود. دیگر علائمی‌که باید مراقب آن‌ها باشید عبارتند از: درد شدید و نفوذ کننده و همراه با سوزش، بیقراری، تهوع، آبریزش بیش از حد از چشم‌ها، گرفتگی بینی، حساسیت به نور و صدا

درمان: علائم بسیاری از سردرد‌ها با مصرف ضد دردهای بدون نسخه مانند استامینوفن، برطرف می‌شوند. اگر دچار سردردهای مزمن هستید، برخی داروها مانند تیلنول قوی، می‌توانند موثر باشند.

هشدار

برخی علائم هستند که نشان دهنده نیاز به کمک‌های اورژانسی است. اگر سردرد را با هر یک از علائم زیر تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

ـ تغییرات ناگهانی در شخصیت شما، از جمله نوسانات ناخوشایند خلقی یا آشفتگی

ـ تب، سفت شدن گردن و کاهش هوشیاری، طوری که تلاش می‌کنید روی یک مکالمه تمرکز کنید

ـ اختلالات بینایی، لکنت زبان، ضعف (از جمله ضعف در یک طرف صورت و بی‌حسی در هر جایی از بدن)

ـ سردرد شدید پس از وارد شدن ضربه به سر

ـ سردردهایی که خیلی ناگهانی بروز می‌کنند، به ویژه سردردهایی که باعث بیدار شدن شما از خواب می‌شوند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: