کد خبر: ۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
پپ
صفحه نخست » ینگه دنیا

صدفِ اسرائیلی

گردآوری و تنظیم:مریم سیادت

چند روزی است یک فیلم بین گروه‌های خارج‌نشین پخش می‌شود که در آن، یک دختر با لهجه‌ مشخصا فارسی ولی به زبان انگلیسی اعلام می‌کند که برند مواد غذایی‌شان در فستیوال حمایت مالی از اسرائیل شرکت کرده و در جواب خبرنگار پاسخ می‌دهد که یهودی هستند و محصولاتشان هم کوشر است. کوشر، معادل ذبح اسلامی در دین یهود است و برند مورد نظر، برند مشهور مواد‌غذایی «صدفSADAF» ، از آن‌جایی که «صدف» در امریکا و کانادا بسیار شناخته ‌شده و تقریبا مشهورترین برند مواد غذایی ایرانی است، این ویدئو نه از جهت پیرو دین یهود بودن صاحبان آن، بلکه از جهت حضورش در فستیوال حمایت مالی از صهیونیسم و اسرائیل، بسیاری از ایرانی‌ها را شوکه و نا‌امید کرد.

برای ما جماعت غربت‌زده‌ این سر دنیا، از پنیر لیقوان گرفته تا زردچوبه‌ ایرانی‌ که تلخی معادل‌های عربی‌اش را ندارد و ادویه‌‌های خاص و ترشی هفت‌بیجار و سبزی‌دلمه‌ خشک و سبزی‌قورمه‌ یخ‌زده و... همه و همه اجناس لاکچری‌ محسوب می‌شوند که با دیدنشان در مغازه‌های شرقی، قند در دلمان آب می‌شود و چشممان آینه‌ انعکاس غذاهایی می‌شود که طعم و رنگ و عطرشان، یادآور هزار‌ و‌ یک خاطره‌ شیرین و دور است. تا همین چند‌ روز پیش، چشم امید خیلی‌هایمان به مارک «صدف» بود که کمی از تلخی غربت را برایمان به طعم شیرین وطن تبدیل می‌کرد. ولی حالا، با مشخص‌شدن حمایت صاحبان این برند از کشور جعلی و جنایت‌کار اسرائیل، همه‌ آن طعم‌های شیرین، رنگ و طعم خاک و خون و حال ما را هم بدجور گرفته‌ است.

این مسأله بهانه‌ای شد برای حرفی که مدت‌هاست بیخ گلویم گیر کرده و مجال گفتنش را کمتر پیدا کرده‌ بودم،

بسیاری از محصولات غذایی در آمریکا، برچسب کوشر دارند. از نمک‌طعام گرفته تا خیارشور و گوشت و مرغ و... یعنی مهر تأیید دین یهود بر این محصولات قابل مشاهده‌ است. به‌طوری‌که من در این دوسال زندگی‌ در آمریکا، اصلا مغازه‌ مخصوص یهودی‌ها ندیدم؛ این یعنی همین مغازه‌های معمول آمریکا، عمدتا به راحتی پاسخگوی نیاز این اقلیت‌ دینی است. جالب است بدانید که از نظر تعداد، جمعیت این دو اقلیت دینی در امریکا تفاوت چندانی با هم ندارد. به‌طوری‌که جمعیت کل پیروان دین یهود در آمریکا 7/1 درصد و پیروان دین اسلام در آمریکا 1/1 درصد کل جمعیت آمریکاست، ولی پیدا کردن موادغذایی با مهر حلال در مغازه‌هایی غیر از مغازه‌های خاص عمدتا عربی و سایر کشورهای مسلمان، تقریبا نادر است.

توجه کنید که ما فقط در خوردن گوشت و مرغ و مشروبات الکلی و موارد نادری چون ژلاتین و آنزیم‌های خوراکی محدودیت داریم و با این حال همین اقلام با محدودیت کم هم به صورت رایج در مغازه‌های معمول این‌جا به فروش نمی‌رسد. ولی کوشر محدودیتی است که برای طیف وسیعی از مواد غذایی مثلا نمک طعام! اعمال می‌شود و با این حال تقریبا در همه‌ مغازه‌های معمولی هم یافت می‌شود.

به جرأت می‌توانم بگویم اگر اعراب و مهاجر‌های شمال آفریقا نباشند، تعداد مغازه‌ها و رستوران‌های حلال آمریکا شاید به یک پنجم رستوران‌های موجود کاهش یابد! مغازه‌های عربی، تقریبا همه معادل حلال هستند در حالیکه برای حلال‌بودن یا نبودن اکثر رستوران‌های ایرانی، حتما باید پرس‌و‌جو کرد. نگویم برایتان که گاهی نتیجه‌ این پرس‌‌وجوها هم یک اخم و نگاه کج و بعضا سرشار از نفرت است و این‌که: «ما این‌جا غذامون فقط ایرونیه!» جالب است که با توجه به سهل‌الوصول نبودن مواد خوراکی حلال، کم ندیده‌ام مسلمانان ایرانی و غیرایرانی‌ که پایبندی به مصرف ذبح‌ اسلامی را کنار گذاشته و از گوشت‌های معمول موجود در بازار آمریکا استفاده می‌کنند.

این همه آسمان به ریسمان بافتم که بگویم جای خالی یک حرکت و همت بلند، این‌جا در آمریکا شدیدا حس می‌شود. نمی‌خواهم فعالیت‌های ایران‌ اسلامی در کشورهای همسایه را به نقد بکشم، چون نه سوادش را دارم و نه این‌جا و در این متن مجالی برای آن است. ولی شاید جهانی‌ کردن و گسترش عملی اسلام و احکامش از این راه و در این سوی دنیا هم فکر بدی نباشد. شاید بد نباشد که علما و صاحبان اتاق‌فکر جهانی‌کردن اسلام در ایران در کنار سرمایه‌داران و بازاری‌های مذهبی، گاهی آب بلاد کفر هم به تنشان بخورد و سر ظهر، گرسنه و حیران دنبال یک لقمه نان حلال و با طعم و بوی وطن بگردند و آخر هم کاشف به عمل بیاید که همان یک لقمه‌ مختصری که گاهی سق می‌زده‌اند، حامی اسرائیل و صهیونیسم است. شاید... شاید آن‌ها هم به ذهن‌شان رسید که گسترش صنایع غذایی حلال در دنیا و به خصوص آمریکا می‌تواند رسالت نه چندان کوچکی باشد برای این‌که در آن قدم بگذارند.

منبع: کانال مشاهدات و روز نوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از آمریکا

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: