کد خبر: ۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
پپ
صفحه نخست » یار مهربان

پس از کتاب پرمخاطب پنجره‌های تشنه که وقایع نگار انتقال ضریح حرم حضرت سیدالشهدا‌علیه‌السلام به کربلا بود این‌ بار کتاب شش گوشه روایتگر مراحل نصب ضریح حرم مطهر سید‌الشهدا‌علیه‌السلام به قلم حامد حجتی و بازنویسی حمیدرضا آزادگان است.

حامد حجتی برای مستندنگاری این واقعه، بیش از پنجاه روز در کربلای معلا حضور داشته و از نزدیک در مراحل مختلف نصب آن ضریح، رخ‌‌دادها بوده است و مشاهدات خود را از اصل و حواشی این کار به رشته‌ تحریر در‌آورده‌ که در این کتاب آمده است.

حامد حجتی با اشاره به این‌که ساخت ضریح مطهر سید‌الشهدا‌علیه‌السلام در ایران با سه دوره تاریخی مواجه بوده: دوره اول به زمان شش ساله‌ای باز می‌گردد که این اثر هنری در شهر قم در دست ساخت قرار می‌گیرد. دوره دوم به بیش از بیست روز سفر این ضریح از قم به کربلا اختصاص دارد و دوره سوم نیز بیش از 50 روز صرف زمان برای نصب ضریح تازه مرتبط می‌شود.

وی گفت: به باور من ساخت این ضریح در ایران و شهر قم و نصب آن بزرگترین اتفاق تاریخی از ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و به هیچ وجه نمی‌توان آن را با سایر رویدادهای هنری رخ داده در این سال‌ها مقایسه کرد.

بخش‌هایی از کتاب

هنوز از بهت اولیه تماس خارج نشده ام؛ این‌که باید رأس ساعت 9 شب در محل کارگاه ساخت ضریح حاضر باشم و به سفر بروم. هنوز دختر کوچکم زینب را سیر ندیده‌ام. هنوز نتوانسته‌ام با علی نه ساله‌ام حرف‌های پدر و پسری را خوب بزنم. هنوز...

اما باید به کربلا فکر کنم. به این‌که آن‌جا چه بنویسم؟ چگونه بنویسم؟ اتفاق نادری در تاریخ شیعه در حال رقم خوردن است: تعویض ضریح امام حسین‌علیه‌السلام.اتفاقی که شاید تا قرن‌ها دیگر تکرار نشود. سرگردانم که چه باید بکنم. البته می‌دانم کربلا خودش مرکز نزول کلمات است. سراغ استاد میرباقری را می‌گیرم، موفق به دیدار حضوری نمی‌شوم، اما تلفنی صدای ایشان را می‌شنوم. راهنمایی می‌خواهم و این گونه پاسخ می‌شنوم :خدا را شاکر باشید که توفیق عظیمی را برایتان رقم زده است. در سرزمین کربلا خودتان را بسپارید به احساس باطنیتان کربلا سرزمین احساس است برای ما شیعیان.

‌شناسنامه کتاب

کتاب شش گوشه به همت حامد حجتی و حمیدرضا آزادگان و به کوشش انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: