کد خبر: ۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
پپ
چند روایت از ینگه دنیا
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

سرمای تاریخی و مرگ‌آور در آیوا

باد سرد و بوران به همراه دمای پایین، شرایط خطرناکی را طی سه روز آینده در آیوا پدید می‌آورد که در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

کلاس‌های دانشگاه از بعد از ظهر سه‌شنبه تا ظهر پنج‌شنبه تعطیل‌ هستند و آژیرهای خطر در سطح شهر به صدا در خواهد آمد. کسانی که توان و شجاعت برخورد با این هوا را ندارند در خانه بمانند. در وضعیتی که با وزش باد سرد ایجاد می‌شود و دمای محسوس را به ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رساند، افت دمای بدن و یخ‌زدگی بافت‌ها می‌تواند طی ۱۰ دقیقه رخ دهد. مردم دیروز و امروز مایحتاج خود را تهیه می‌کنند تا برای چند روز حبس شدن در خانه آماده شوند. صدای مردم هم درمی آید و غر نمی زنند.

*****

توجه به مصادیق نژادپرستی

دیروز دخترم که تا ۹ سالگی امریکا بوده و الان ایران زندگی می‌کنیم را از طرف مدرسه برده بودند سیرک.

‏شب ازش پرسیدم چطور بود؟ گفت: خوب بود، ولی ریسیست (نژاد پرست) بود.

‏گفتم: چطور؟ گفت: آخه یک گروه بندباز سیاهپوست داشتند، موقع معرفی اعلام کردند: گروه برادران شکلاتی!

‏از گفتگوی بیشتر باز ماندم:

یکی از چیزهایی که تو ایران بهش بی‌توجهی می‌کنیم اینه که اصل خیلی از چیزها را به بچه‌ها یاد میدیم ولی مصادیقش را نه، خیلی از بچه‌ها میدونن توهین به کسی به خاطر ظاهرش بد هست ولی تفاوت این‌که برادران شکلاتی نژادپرستی است یا شوخی را نمی‌دانند.

این چیزها در ایران جا نیفتاده و این‌که فرزندان شما متوجه چنین ریزه‌کاری‌ می‌شوند دو حالت دارد: آموزش خارج از ایران (به خاطر محل تحصیل و...) و آموزش صحیح خانوادگی. خودمونی بخواهیم حساب کنیم با معیارهایِ اجتماعی دنیا مشکلاتی از این قبیل در جامعه‌ ما خیلی زیاد هست.

یه نکته: شرکت لبنیات آلمانی مولر به دلیل درج تصویر دختری سیاه‌پوست بر روی بطری‌های شیر کاکائو به نژادپرستی و توهین به زنان متهم شد. این اقدام به همراه سایر طرح‌های این شرکت، در سال ۲۰۱۵ اعتراضاتی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

********

نسل جدیدی از دراکولاهای دانشگاه نرفته

سپهر، دانش‌آموخته‌ی استنفورد، ساکن کلفرنیا

در یک سخنرانی شرکت کردم که سخنران بسیار مسلط به تکنولوژی‌های جدید بود و شدیدا جذاب سخنرانی می‌کرد. بعد از سخنرانی از چندین نفر شنیدم که می‌گفتند چقدر سخنرانی خوبی بود. امروز مشتاق شدم طرف رو در سرچ کنم و ببینم کدوم دانشگاه درس خونده. با کمال تعجب دیدم که فقط دبیرستان درس خوانده و تحصیلات دانشگاهی ندارد و حدود ۸ سال سابقه‌ کار در شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری را دارد. در حالیکه شدیدا متعجب بودم به این فکر می‌کردم که این چندمین غولی است که می‌بینم از دبیرستان مستقیما وارد کار شده و به اصطلاح ترکونده است هر چند که قبلا هم کسانی مانند استیو‌جابز و حتی مرحوم آذر‌یزدی بودند که خودشان و بدون دانشگاه به موفقیت رسیده بودند ولی با در اختیار بودن منابع، این روزها تعداد کسانی که می‌بینم خارج از آموزش کلاسیک به درجات بالا رسیده‌اند زیادتر و زیادتر می‌شود. این روش مدارس برای ۳۰۰ سال تا ۵۰ سال پیش خوب بوده تا نیروهای کارمند تربیت کند. ولی آیا در قرن ۲۱ هم هنوز این روش مؤثر است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: