کد خبر: ۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
پپ
صفحه نخست » پرونده 1

سمانه زاهد

چهل سال پیش بود، در همین ایام و روزگار... در اوج زمستان نسیم بهاری وزیدن گرفت و نهالی نوپا جوانه زد... نهالی که سربرآوردنش در میان شوره‌زار مانند یک معجزه بود و حیرت همگان را برانگیخت... خیلی‌ها از همان ابتدا تحمل دیدن سرزندگی و طراوتی که او برای دنیای اطرافش به ارمغان آورده بود، نداشتند برای همین به تکاپو افتادند تا آن را از میان بردارند... تیرها افکندند و تبرها بر پیکرش وارد ساختند اما او استوار و مقاوم ایستاده بود و قد می‌کشید... آوازه‌اش کم‌کم در همه جهان پیچید و همگان فهمیدند این درخت بیدی نیست که با هر بادی بلرزد... چهل سال گذشته و آن نهال نوپا به درختی تنومند تبدیل شده که سایه‌سار امنش مأمن همه حقیقت‌جویان عالم است... و ما هر سال در بهمن‌ماه، در روزهای بهاری زمستان، به شکرانه این سایه امن تولدی بزرگ به راه می‌اندازیم و به همه عالم نشان می‌دهیم قدر و قیمت درخت انقلاب عزیزمان که ریشه‌هایش با خون پاک‌ترین جوانان این سرزمین آبیاری شده را خوب می‌دانیم و در برابر عظمتش سر تعظیم فرود می‎آوریم...

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه 57 تمام معادلات جهانی را به هم ریخت و نشان داد دیگر حنای استکبار و استعمار برای مردم این این سرزمین کهن رنگی ندارد... از همان روز دشمنی‌ها آغاز شد و هر آنچه در توان داشتند به کار بردند تا به زمین بخورد... بارها گفتند امسال، آخرین سال عمر جمهوری اسلامی ایران است، اما آن سال هیچ‌گاه از راه نرسید و اینک این صدای یک انقلاب چهل ساله است که در گوش جهان طنین می‌اندازد.

پیروزی انقلاب و حیرتی جهانی

انقلاب اسلامی ایران شبیه یک معجزه بزرگ بود. معجزه‌ای که در آن مردی با دستان خالی و فقط با تکیه بر ایمان و عقیده توانست مردم را از خوابی عمیق بیدار کرده و همراه خود کند و انقلابی به راه بیاندازد که با همه انقلاب‌های جهان متفاوت باشد. انقلاب اسلامی ایران نه مثل انقلاب فرانسه برای کسب آزادی بود نه مثل انقلاب اکتبر روسیه یک انقلاب کارگری. انقلاب ایران بر پایه ایدئولوژی اسلامی و تعالیم مکتب تشیع شکل گرفت و دقیقا به همین خاطر است که در باور تنگ‌نظرانه مادی غرب درک نشده و نمی‌شود. انقلاب اسلامی همه معادلات جهانی را بهم ریخت و نظریات اندیشمندان غربی را به چالش کشید. آن‌ها از اینکه می‌دیدند بسیاری از تئوری‌هایی که در باب انقلاب مطرح‌کرده‌اند به هیچ‌وجه با این انقلاب جدید همخوانی و مطابقت ندارد، دچار سردرگمی و حیرت شده بودند. این حیرت و شگفتی آنقدر بزرگ بود که خیلی از آن‌ها نتوانستند پنهانش کنند و ناچار لب به اعتراف گشودند. خواندن چند نمونه از این اعترافات، خالی از لطف نیست:

* «تدا اسکاچ‌پل» قبل از انقلاب بر اساس نظریه‌ای ساخت‌گرایانه به تحلیل انقلاب‌ها می‌پرداخت. به نظر او وقوع انقلاب ارادی نیست و تفسیر آن تنها مبتنی بر عوامل ساختاری و از پیش تعیین‌شده است. یعنی انقلاب‌ها شاخته نمی‌شوند، بلکه به وجود می‌آیند. وقوع انقلاب اسلامی این نظریه را با چالش جدی روبرو کرد و باعث شد اسکاچ‌پل اعتراف کند، نظریه قبلی‌اش در تحلیل انقلاب اسلامی نارساست. او اعلام کرد: «اگر در دنیا تنها یک انقلاب، آگاهانه ساخته شده باشد، آن انقلاب، انقلاب اسلامی ایران است.»

* «رابرت.دی.لی» پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه کلرادو درباره انقلاب اسلامی چنین می‌گوید:«انقلاب اسلامی پیچیده و اسرارآمیز به نظر می‌رسد، مساوات‌طلب است اما در عين حال، سنتي نيز به نظر مي‌رسد. بيگانه‌گريز است اما به ندرت انزواگرا است؛ و نمايانگر انقلاب‌هاي فرانسه، روسيه و يا تجربه آمريكا نيست. نظريه‌هاي علوم اجتماعي راجع به نوسازي، خواه ماركسيست، خواه ملهم از سرمايه‌داري ليبرالي نتوانستند وقوع آن را پيش‌بيني كنند و هنوز توضيح قانع كننده‌اي براي آن نداده‌اند. تنها در دل تاريخ اسلام كه با اعتراض‌هاي زاهدانه ادواري متمايز است، مي‌توان معنايي براي اين جنبش عظيم كه جهان اسلام را در نور ديده است، پيدا كرد.»

* مایکل کیمل این حیرت تحیل‌گران از انقلاب اسلامی ایران را اینگونه بیان می‌کند:«انقلاب اسلامي ايران براي تحليل‌گران سياسي و اجتماعي منطقه به صورت معمايي درآمده است؛ زيرا با اين كه انقلاب اسلامي رو در روي امپرياليسم و به خصوص آمريكا ايستاد، در همان حال و به همان ميزان، نفرت و دشمني خود را با شوروي و استراتژي‌هاي سوسياليستي در سياست و اقتصاد آشكار ساخت، و با اين كه اين انقلاب، مردمي بود و بر نيروهاي مردمي تكيه مي‌كرد و بزرگ‌ترين راهپيمايي‌هاي تاريخ را با بيش از دو ميليون شركت‌كننده در تهران و ميليون‌ها تن در شهرهاي ديگر برپا مي‌كرد، با اين همه، اكثر شركت‌كنندگان از ساكنان شهرها بودند. اين برعكس ديگر انقلاب‌هاي جهان سوم بود كه كشاورزان و روستاييان پايه اساسي آن‌ها را تشكيل مي‌دادند.»

* «فواز ای. جرجیس» نظریه‌پردازی است که از قول «گری سیک» عضو ستاد كميسيون امنيت ملي در امور ايران و معاون ارشد برژينسكي به دلیل اصلی برداشت نادرست از انقلاب ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «گري سيك عضو ستاد كميسيون امنيت ملي در امور ايران و معاون ارشد برژينسكي در طول بحران گروگان‌گيري در ايران بر اين باور است كه هسته اصلي برداشت نادرست ايالات‌متحده از ايران يك شكاف عميق فرهنگي است؛ شكافي كه مبتني بر تضاد بين دو نظام ارزشي و مفاهيم جهاني يعني جهان‌بيني خداسالاري اسلامي امام خميني در مقابل جهان‌بيني اساسا سكولار غربي كارتر است.»

چهل سال چالش، چهل سال پیروزی

انقلاب اسلامی ایران از همان روز نخستین به مذاق دولت‌های غربی به ویژه آمریکا خوش نیامد، به همین خاطر عزم خود را جزم کردند که به هر طریقی شده راهش را سد کنند. تنها در 10 سال اول پیروزی انقلاب 17 توطئه با هدف سقوط نظام جمهوری‌اسلامی طراحی و اجرا شد. دشمنی‌ها به آن چند سال اول ختم نشده و هنوز هم ادامه دارد. بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دشمنان در طول این سال‌ها برنامه‌های مختلفی برای شکست انقلاب طرح‌ریزی کرده‌اند، برنامه‌هایی چون: حمله نظامی ناجوانمردانه ۸ ساله به کشور، ایجاد تفرقه قومی و ترویج جدایی‌طلبی در بین اقوام، تحریم و محاصره اقتصادی، تهاجم فرهنگی و هجمه به باورها و اعتقادات مردم، جلوگیری از پیشرفت علمی، صنعتی کشور، برنامه‌ریزی برای براندازی نظام اسلامی و نفوذ برای تغییر محاسبات مسئولان و باورهای مردم را. برنامه‌هایی که جز شکست برای آن‌ها ثمری نداشت.

اما به راستی دلیل این همه دشمنی چیست؟ چرا آن‌ها در طی این چهل سال از هر فرصتی برای ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند؟ پاسخ به این پرسش را هم می‌توانیم در بیانات رهبر فرزانه انقلاب بیابیم. ایشان می‌فرمایند: «ما دشمنانی داریم و آن‌ها این حرکت به جلو را برای ملت ما نمی‌پسندند. جلودار این دشمنان هم رژیم ایالات متحده‌ آمریکاست. حرف سردمداران سیاست آمریکا با ملت ایران چیست؟ توجه کنید من حرف دل گردانندگان سیاسی آمریکا را برای شما بیان کنم؛ حالا حرف‌های گوناگونی می‌زنند؛ اما حرف دل آن‌ها یک کلمه است؛ آن‌ها می‌گویند: ای ملت ایران! آن چیزی را که انقلاب شما از ما گرفته است، آن را به ما برگردانید. آن‌ها می‌گویند قبل از انقلاب ما بر کشور شما سیطره‌ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشتیم... می‌گویند ما بر کشور شما این سلطه را داشتیم، انقلاب آمد و ما را بیرون کرد؛ این را به ما برگردانید تا ما دوباره بر کشور شما سلطه پیدا کنیم. حرف آمریکایی‌ها این است. حالا اسم حقوق بشر را می‌آورند، اسم انرژی اتمی را می‌آورند، اسم دموکراسی را می‌آورند و تهمت تروریست می‌زنند؛ این‌ها حرف است. حرف واقعی همان است...»

آرزوهای به گور رفته

پرونده روسای جمهور آمریکا و سیاستمدارانشان را که ورق می‌زنید، اقدامات عملی در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران یا اظهاراتی در این باره در آن به وفور یافت می‌شود. آن‌ها از همان سال‌های ابتدایی شکل‌گیری این نظام مدام سال و روز تعیین کرده‌اند که برای سقوط و شکست جمهوری اسلامی اما حالا در جشن چهل سالگی انقلاب برخی از آن‌ها با آرزوهای برباد رفته‌شان مهمان خاک شده‌اند و جمهوری اسلامی پر صلابت‌تر از گذشته مقاوم ایستاده است. رهبر معظم انقلاب هم چندی در پی رفتارهای زشت و سخیف ترامپ، به این نکته اشاره کرده و فرمودند: «آنچه اتّفاق افتاده است، یعنی رفتارهای زشت و سخیف این رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، هیچ خلاف انتظار ما نیست؛ اینها کارهایی است که از اوّل هم می‌کردند؛ در دوران دولت گذشته‌ آمریکا یک‌جور بود، حالا یک‌جور است؛... در هر دوره‌ای یک‌جوری این‌ها خباثت‌های خودشان را، دشمنی‌های خودشان را، مَلعَنَت(بد ذاتی) خودشان را نشان دادند نسبت به ملّت ایران. ملّت ایران هم با قدرت در مقابل همه‌ این‌ها ایستاده. خیلی‌ از آن‌ها استخوان‌هایشان هم خاک شد، بدنشان هم در زیر خاک خوراک کرم و مور و مار شد، [امّا] جمهوری اسلامی بحمدالله با قدرت سینه سپر کرده ایستاده؛ این آقا هم بدنش خاک خواهد شد، خوراک مار و مور خواهد شد، جمهوری اسلامی همچنان خواهد ایستاد.»

نمونه اخیر و به روز این افراد «جرج بوش پدر» و «جان مک‌کین» هستند که در همین سال 97 آروزی واهی براندازی جمهوری اسلامی ایران را با خود به گور بردند.

جان مک‌کین کسی بود که در سال 2007 در یک جلسه پرسش و پاسخ وقتی کسی از او پرسید برای کنترل ایران چه خواهد کرد، آوازی منسوب به گروه بیچ بویز را پشت میکروفون به شوخی سر داد که در آن آواز خوانده شده: «بر روی ایران بمب بمب بمب بمب بریزیم.» وی در زمان فتنه سال88 هم بارها ضمن حمایت از اغشاشگران، از عدم حمایت همه جانبه دولت اوباما از آن‌ها انتقاد می‌کرد. مک‌کین در همراهی و حمایت از منافقین جنایتکار هم ید طولایی داشت و چندین با مریم رجوی دیدار کرده بود. این سناتور آمریکایی در آستانه نوروز 96 در تالار کندی مجلس سنای آمریکا قول داد: «من به شما قول می‌دهم... یک روز ما در میدانی در تهران خواهیم بود و مجسمه زن جوانی به نام «ندا» را [نصب و] اهدا خواهیم کرد که دیدیم غلتیده در خون، جانش را از دست داد. به شما قول می‌دهم روزی این کار را خواهیم کرد.» او نه تنها به این قولش عمل نکرد که حالا با آرزوهای بربادرفته‌اش زیر خروارها خاک خوابیده است.

متأسفانه مقامات و سیاستمداران آمریکایی از این آرزوهای به گور رفتن درباره ایران عبرت نمی‌گیرند و هر از گاهی چنین اندیشه‌های پوچی را مطرح و خودشان را مضحکه عام و خاص می‌کنند. نمونه این افراد «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد است که در سال 96 در نشست گروهک تروریستی منافقین اعلام کرد: «نتیجه این بازبینی در سیاست و آنچه بسیاری از ما در ایالات متحده به سمت آن حرکت می‌کنیم بایستی تشخیص این باشد که انقلاب سال 1979 آیت‌الله خمینی تا جشن چهل سالگی‌اش داوم نخواهد آورد.» و حالا این روزها ملت ایران باشکوه‌تر از هر سال جشن چهل سالگی انقلابشان را برگزار می‌کنند، جشنی که مطمئنا جان بولتون به آن دعوت نیست تا از نزدیک شاهدش باشد.

حالا در آستانه چهل سالگی انقلاب، مبارزه سیاست‌مداران آمریکایی از تهدید به جنگ و تغییر نظام به توئیت کردن تقلیل پیدا کرده و سعی می‌کنند با هشتگ‌های دروغ، وجه خراب خود را کمی ترمیم کنند. مثلا همین چند روز پیش «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در پیامی توییتری که به زبان فارسی منتشر شد، اعلام کرد که «چهل سال پس از انقلاب آنچه نصیب ایران شده، تنها شکست بوده است.» البته هر آدم عاقلی با یک دو، دوتای ساده به راحتی متوجه می‌شود که در طی این چهل واقعا چه کسی شکست خورده؛ جمهوری اسلامی که در هر روز در عرصه‌های مختلف به پیشرفتی دست پیدا می‌کند یا آمریکا که هر روز نقشه‌های براندازانه‌اش نقش برآب می‌شود!

این شکست آنقدر واضح است که «جان بولتون» با آن سابقه دشمنی با ایران مجبور می‌شود اخیرا بگوید:«تغییر رژیم ایران جزو سیاست‌های آمریکا نیست.»

ختم کلام آن‌که به فرموده رهبر انقلاب«آن‌ها خواسته‌اند نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند، [اما] یکی‌یکی در حسرت این آرزو به گور رفتند... جمهوری اسلامی با اقتدار کامل [ایستاده]؛ بعد از این هم همین‌جور خواهد بود. این را همه بدانند»

منابع:‌

ـ ضعف نظریه‌پردازی غرب در تحلیل انقلاب اسلامی ایران، احمد رهدار

ـ نظر اندیشمندان غربی درباره انقلاب اسلامی؛ از افسانه تا واقعیت غیرقابل تحلیل، خبرگزاری تسنیم

ـ «جان مک‌کین» هم آرزوی سرنگونی نظام ایران را به گور برد، خبرگزاری مشرق

ـ برنامه‌های دشمنان برای شکست انقلاب و عدم تحقق اهداف آن، سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: