کد خبر: ۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
پپ
صفحه نخست » کنز

برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح

اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده آیا می‌تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟

اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می‌تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد. برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است در صورتی می‌تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد رکعت سوم نشده باشد.

آیت‌الله‌ صافی: اگر هنگام شروع نماز ظهر به قضای نماز صبح علم و توجه داشته باشد اما باز شروع به نماز ظهر کرده است برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح بنابراحتیاط واجب جایز نیست.

آیت‌الله مکارم: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد.

فراموشی نیت در نماز

کسی که به خاطر فکر و خیال زیاد و ضعف اعصاب در بعضی از مواقع نیت را فراموش می‌کند و در بین نماز یادش می‌آید حکم نمازش چیست؟

همین که می‌داند چه کاری انجام می‌دهد کافی است و نیت محسوب می‌شود و نماز او صحیح است.

تکبیره الاحرام

معنای تکبیره الاحرام

تکبیره الاحرام یا تکبیر افتتاح به معنای تکبیری (الله اکبر) است که حرام کردن (احرام) برخی اعمال را در پی دارد. چون پس از گفتن الله اکبر در آغاز نماز برخی از اعمال که انجام آن قبل از نماز جایز بود بر نمازگزار حرام می‌شود به آن تکبیره الاحرام می‌گویند، برای مثال: خندیدن با صدای بلند، پشت به قبله کردن و غذا خوردن در حال نماز حرام است.

واجبات تکبیره الاحرام

*به زبان آوردن تکبیره الاحرام

*دنبال هم و به عربی صحیح بودن تکبیر

*آرامش بدن هنگام گفتن تکبیر

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: