کد خبر: ۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
پپ
صفحه نخست » کاوش

زهرا چيذری

در دو دو تا چهار تای دخل و خرج زندگی وقتی سر ‌و ‌کله مریضی هم پیدا شود، کم هزینه‌ترین راه ممکن مراجعه به داروخانه پیش از مراجعه به پزشک و گرفتن دارویی متناسب با بیماری است که به آن دچار شده‌ایم. این کاری است که طبق آمار‌های ارائه‌شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت لااقل در سال‌های اخیر ۳۴ درصد مراجعان به داروخانه‌ها انجام داده‌اند. شیوع خود درمانی در جامعه هر چند از منظر زیرساخت‌های فرهنگی هم قابل بررسی است، مردم ما ترجیح می‌دهند کمتر به پزشک مراجعه کنند و از سوی دیگر داروخانه‌ها هم با دریافت مبلغ بیشتر حاضر‌ند حتی دارو‌هایی که بدون نسخه پزشک ممنوع هستند را در اختیار بیماران قرار دهند، اما زیربنای اقتصادی و چالش ویزیت، هزینه‌های تحمیلی و غیرضروری آزمایش، خدمات پاراکلینیک خیلی وقت‌ها بیماران را ناگزیر به خود درمانی می‌کند و حالا با خوردن کفگیر نظام سلامت به ته‌دیگ منابع و کوچک‌شدن بسته خدمات پزشکی افزایش خوددرمانی میان مردم موضوعی دور از انتظار نیست، به گونه‌ای که حالا سخنگوی وزارت بهداشت هم نگران است و می‌گوید: «در پنج سال اخیر ۳۴ درصد مراجعات به داروخانه‌ها بیماران یا همراهان آن‌ها بوده است که بدون نسخه پزشک درخواست دریافت دارو داشته‌اند و اکنون نگران هستیم اگر خدمات قیمت مناسب نداشته باشد در شرایط تحریمی افراد به پزشک مراجعه نکنند و بدون نسخه جهت دریافت دارو اقدام کنند.»


بازگشت به پزشک خانواده و نظام ارجاع
هر روز نکات تازه‌ای از معایب طرح تحول سلامت رسانه‌ای می‌شود. یک روز از سوی سرپرست وزارتخانه و روز دیگر از سوی سخنگوی! با تمام این‌ها حریرچی همچنان از طرح تحول دفاع می‌کند و می‌گوید: «اینکه طی سال‌های گذشته پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت کاهش چشم‌گیری داشته است.» وی در عین حال برخی از ناکاستی‌های این طرح را بیان می‌کند و می‌گوید: «البته در زمینه کاهش هزینه‌های کمرشکن به اندازه کاهش پرداختی‌ها موفق نبوده‌ایم و این مسئله ناشی از دو فاکتور اتفاقات داخل حوزه و وضعیت عمومی اقتصاد کشور است.» آقای سخنگو با تأکید بر اینکه پزشکی خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و راهنمای بالینی
۴ موضوعی است که با توجه به آن می‌توانیم به عدالت بیشتر در حوزه سلامت دست یابیم، تلویحا به اشتباه طرح تحول و کنار گذاشتن راه نیمه کاره پزشک خانواده و نظام ارجاع که در دوره‌های قبلی مدیریت سلامت طی شده بود، اقرار می‌کند. در حالی که تاکنون نظام دریافتی «فی‌فور سرویس» و دریافتی بیشتر پزشکان به ازای خدمات بیشتر و تبعات این پرداخت در ایجاد تقاضا‌های القایی و افزایش بار هزینه‌ها برای بیمه‌ها و بیماران را در پی داشت. حالا نظام سلامت کشور به این نتیجه رسیده که باید نظام پرداخت به پزشکان تغییر کند و این موضوع یکی از شاه‌کلید‌های مدیریت نظام سلامت است. حریرچی با تأکید بر تغییر روش پرداخت پزشکان تصریح می‌کند: «پرداخت باید مبتنی بر عملکرد باشد و از هزینه‌های جانبی بکاهد. همچنین ارائه‌کنندگان خدمات به دلیل اشاعه سلامت و نه بیماری بیشتر پاداش بگیرند.»


فقر در کمین
۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
به گفته حریرچی، اقشار غنی که جمعیتی حدود
۱۶ میلیون را تشکیل می‌دهند، بیشتر از فقرا و قشر متوسط طی ۲۰ سال گذشته در معرض هزینه‌های کمرشکن بوده‌اند؛ چراکه فقیر در بخش خصوصی بستری نمی‌شود یا به طور مثال ایمپلنت نمی‌کند. همچنین باید توجه داشت عمل‌های زیبایی همچون جراحی بینی یا رفع پف چشم افراد را با هزینه‌های کمر‌شکن مواجه می‌کند. در برابر گروهی که هزینه‌های کمرشکن‌شان جراحی کوچک‌کردن بینی و رفع پف پلک چشم است، اما گروه دیگری از مردم هم وجود دارند که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ گروهی که سخنگوی وزارت بهداشت درباره آن‌ها تأکید می‌کند: «این افراد با یک ریال پرداخت در حوزه سلامت فقیر می‌شوند.» حریرچی می‌گوید در برنامه‌ریزی‌های نظام سلامت حواسشان به این بخش از جامعه هم هست.


چشم طمع طرح تحول به یارانه‌ها
سخنگوی وزارت بهداشت گریزی هم به موضوع یارانه‌ها می‌زند و درباره نحوه توزیع یارانه می‌گوید: این مسئله به سه طریق می‌تواند توزیع شود، یک به صورت مساوی میان مردم فقیر و غنی، دیگری تبدیل آن به بنزین است که در حال حاضر افراد غنی
7/10 برابر بیشتر از فقرا این یارانه را دریافت می‌کنند و روش سوم بهره‌مندی از یارانه در قالب طرح تحول سلامت است که فقرا از این یارانه بیشتر از اغنیا بهره‌مند شدند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: