کد خبر: ۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
پپ
صفحه نخست » کنز

مرحوم حجت‌السلام‌والمسلمین مهندسی

در بحث صدقات بستگی به تمکن مالی شخص دارد. یک شخصی که دستش تنگ است باز صدقه بدهد. فقیر به امام گفت که تنگ دست هستم. امام فرمود: صدقه بده. به فقرا کمک کن. کمک مالی هر چقدر هم که کم باشد، باعث ریزش رحمت مالی می‌شود. انسان غنی نگوید که اگر کم هم بدهم خوب است. انسان غنی به اندازه خودش بدهد. فرهنگ کمک و بخشش باید در همه آحاد جامعه باشد. امام باقر‌علیه‌السلام فرمود: روز قیامت به فقرا می‌گویند که شما بی‌حساب وارد بهشت بشوید. جلوی در بهشت جلوی آن‌ها را می‌گیرند و می‌گویند که شما می‌خواهید بی‌حساب وارد بهشت بشوید‌؟ می‌گویند که مگر به ما چیزی هم دادی که پس بدهیم. خدا می‌فرماید: در دنیا به شما ندادم که امروز بدهم. امروز دارم جبران دیروز را می‌کنم. می‌فرماید: تمام کسانی که به این‌ها کمک کردند وارد بهشت بشوند. کسی که تلاش کرده و زحمت خودش را کشیده ولی واقعا فقیر است، ناامید نباشد. در حساب پس اندازش گذاشته‌اند. کسانی هم که به آن‌ها کمک کرده‌اند وارد بهشت می‌شوند. پس می‌بینید که این فضای نیکوکاری، فضایی است که خدا در رحمتش را باز کرده و می‌گوید که همه وارد بهشت بشوید.

صله رحم

سوره نساء آیات 6-1 می‌فرماید: واتق الله. ..دو جا مواظب باشید. یکی مواظب خدا باشید و هوای او را داشته باشید و دیگری مواظب ارحام باشید و مواظب قطع رحم باشید. مبادا این کار انجام بگیرید. یعنی روابط خویشاوندی و مراقبه از این عنصر اجتماعی، اخلاقی و روحی را همرا به تقوای الهی کنار هم گذاشته است. همانطور که قطع ارتباط با خدا هیچ وجه جایز نیست، قطع رحم هم جایز نیست. این خیلی مهم است. بعضی‌ها با کم‌ترین بهانه‌ای با پدر و مادرشان قهر می‌کنند. ممکن است بعضی‌ها توجیه شرعی هم کنار آن بگذارند. شیطان هرکسی را یک جور فریب می‌دهد. گاهی برای مذهبی‌ها یکسری توجیح‌هایی درست می‌کند که چون پدرم نماز نمی‌خواند، چون مادرم غیبت می‌کند، بنابراین رابطه‌ام را قطع می‌کنم. این قطع ارتباطات باید کارشناسی بشود. به هرحال جایگاه قطع رحم را مشخص می‌کند. از قطع ارتباط با خدا و قطع ارتباط با فامیل بپرهیزید.

........................................

جوانمردی

حجت‌السلام‌والمسلمین قرائتی

اگر با من مصاحبه کنند که مشکل مملکت چیست؟ می‌گویم: مشکل مملکت نه لیسانس است. نه فوق لیسانس است، نه حجت‌الاسلام و نه آیت‌الله. مشکل جوهر است. جوانمردی! آیت‌الله شهید سعیدی روی منبر بود و داشت سخنرانی می‌کرد. آیت‌الله خزعلی وارد شد. تا دید آقای خزعلی وارد شد، گفت: مردم به جدم سواد این از من بیشتر است. از منبر پایین آمد و گفت: شما روی منبر برو.

.............................

اهمیت عبادت

حجت‌السلام‌والمسلمین حیدری کاشانی

در آیات و روایات داریم که باید مدیریت زمان ما در چهارعرصه عبادت، معیشت، معاشرت و لذت رقم بخورد. در مورد مدیریت زمان مناجات وعبادت باید گفت که اگر ما این مدیریت زمان را از دست بدهیم یعنی نمازها را سر وقت خودش نخوانیم و نظم خاص خودش را اجرا نکنیم، زندگی ما لنگ خواهد بود. وقتی ارتباط ما با جهان هستی برقرار نشود و انرژی های روحی و معنوی را دریافت نکنیم، زندگی ما دچار مشکل خواهد بود. از وقت‌های مناجات وعبادت، یکی سحرگاه است که روی آن تأکید ویژه‌ای شده است. کسانی که استغفار سحرگاهی دارند مورد ستایش پروردگار هستند. دو وقت قبل از طلوع خورشید و قبل از غروب خورشید وقت عبادت است که عبادت قبل از غروب خورشید (‌غروب آفتاب تا زمان اذان مغرب‌) در میان ما جا نیفتاده است. آیات زیادی در این مورد وجود دارد. این زمان وقت ارتباط با هستی است. به مدیریت زمان در سحرگاه، بین‌الطلوعین و قبل از اذان مغرب و نمازهای اول وقت تأکید ویژه‌ای شده است. بافضیلت‌ترین اعمال شما نماز اول وقت است .

آثار سوره‌های شعرا و نمل

سوره‌های شعرا و نمل، به سوره طواسین معروف هستند. روایت داریم هر کس سوره شعرا و نمل را در شب جمعه قرائت کند‌، در شمار اولیاء ویژه الهی قرار می‌گیرد. (یعنی راهی برای او باز می‌شود برای ولی اللهی شدن و اتصال با ولی الله الاعظم) خداوند در آخرت چنان از نعمت‌های بهشتی به او عطا کند که راضی شود. این ثمره تلاوت این دو سوره است. در روایت داریم: هر کس سوره نمل را قرائت بکند، خداوند ده برابر تعداد کسانی که به حضرت سلیمان، ابراهیم‌، هود، صالح و شعیب ایمان آوردند، پاداش و حسنه عنایت می‌کند.

در این سوره از سخن گفتن مورچه‌ای با حضرت سلیمان پرده‌برداری می‌کند. پیام‌ها و درس‌های بزرگی در این سوره وجود دارد. رئیس مورچه به حضرت سلیمان می‌گوید: می‌دانی چرا بنای حکومت تو را بر باد گذاشتند که باد یاران تو را منتقل کند؟ برای اینکه بدانی بنای دنیا بر باد است و ماندنی نیست و بنای هرچه که بر باد باشد، دلبستگی را نشاید. مبادا به دنیا دلبسته بشوی.

زنان در زمان ظهور

وقتی امام زمان‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تشریف می‌آورند زمینه به گونه‌ای فراهم می‌شود که موانع حکمت و معرفت که همان وسوسه‌های شیطانی، خودیت‌ها و تکبرهای پنهانی در وجود ماست برداشته می‌شود و گویا حضرت تمام قرآن را در جان جهان طنین‌انداز می‌کنند. پیامبر کتاب و حکمت را تعلیم می‌داد ولی بستر برای تعلیم حکمت ایجاد نشد. این مقام تعلیم و تزکیه‌، سینه به سینه به امامان معصوم منتقل شد تا به امام زمان‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف رسید و فقط در زمان ظهور است که این مقام گسترده می‌شود تا جایی که در دل خانه‌ها هم نفوذ می‌کند. داریم که بانوان هم بر اساس قرآن و حکمت حرف می‌زنند یعنی حرف‌زدنشان حکیمانه است.‌ تربیت آن‌ها بر اساس تربیت قرآنی و رحمانی است و هر کدام از آن‌ها یک مربی قرآن و اخلاق هستند. در مکتب عرفانی حضرت فاطمه‌سلام‌الله‌علیها ما شاهد تربیت افرادی مثل حضرت فضه و حضرت اسماء هستیم. در زمان ظهور گویا تمام بانوان جامعه جهانی اسماءها و فضه‌ها می‌شود.

................................

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: