کد خبر: ۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
پپ
صفحه نخست » اخبار

یک هفته‌ است کاربران فضای مجازی با چالشی جدید و البته جذاب روبه‌رو شدند و آن انتشار عکس‌های ۱۰سال قبل‌شان و مقایسه با وضعیت امروزی‌شان است؛ «الان و ۱۰سال قبل». شروع موج «Ten Year Challange» هم ابتدا توسط عوامل بی‌بی‌سی فارسی به‌بهانه ۱۰سالگی این شبکه بود، ولی به‌سرعت فراگیر شد به‌نحوی که حتی چهره‌های سیاسی هم وارد این چالش شدند و با آن همراهی کردند. تاکنون بیش از سه ‌میلیون کاربر در اینستاگرام این چالش را انجام داده‌اند؛ اما این سوال پیش می‌آید که این مسأله فقط یک چالش ساده است که محض خاطر نوستالژی کاربران فضای مجازی طراحی شده است؟!

هر چند بسیاری از کاربران فضای مجازی با این مسأله به‌عنوان یک سرگرمی برخورد کرده‌اند، اما فعالان فضای مجازی نگاه دیگری به این مسأله دارند.
ازآن جمله وب‌سایت آمریکایی «وایرد (wired)»است که با نگاهی بدبینانه به این چالش نگاه کرده و معتقد است این روشی است برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران فضای مجازی که توسط شرکت‌هایی چون فیس‌بوک راه‌اندازی شده است. وب‌سایت وایرد در مقاله‌ای به قلم «کیت اونیل»، این فرض را مطرح کرده است که این چالش می‌تواند طرحی از فیس‌بوک برای پیشبرد تکنولوژی «شناسایی چهره‌های اشخاص» باشد. یعنی امکانی برای ردیابی تغییرات چهره افراد در گذر زمان از طریق مقایسه تصاویر موثقی که از سوی خیل عظیمی از کاربران فراهم شده است. این نویسنده با ذکر نمونه‌هایی از استفاده از چالش‌های سرگرم‌کننده برای پیشبرد مقاصد تجاری به کاربران اینترنت می‌گوید در فراهم کردن اطلاعات تصویری خود هوشیار باشند. نویسنده وایرد هشدار داده که این بازی عمدی شرکت‌های بزرگی مثل فیس‌بوک برای دریافت اطلاعات و تعیین الگوریتم جدید است و تصاویر منتشرشده به‌راحتی می‌تواند در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی قرار بگیرد.

البته برخی دیگر نیز به این چالش با نگاه مثبت‌تری نگاه کرده‌اند. به گزارش «میدان» تکنولوژی شناسایی چهره‌ها، امکان نسبتا تازه‌ای است که فیس‌بوک و دیگر کمپانی‌ها برای شناسایی تصویری چهره کاربران ایجاد کرده‌اند. استفاده از این تکنولوژی می‌تواند در خدمت اهداف متنوعی از پیداکردن افراد گم‌شده، هدفمندشدن تبلیغات تجاری و کنترل و نظارت پلیس بر افراد قرار گیرد.

طبق معمول این چالش در ایران فراتر از انتشار عکس‌های شخصی رفت و بسیاری از کاربران در موضوعات مختلف از آن استفاده کردند. مواردی مثل خشکسالی دریاچه ارومیه، آب کارون، خشکسالی زاینده‌رود و... را در این چالش ذکر کردند که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: