کد خبر: ۳۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی

به‌طور کلی فشار قبر، سختی‌ها و عذاب‌ها نتیجه دلبستگی، تلقات و آلودگی‌های ماست. اما در روایات به‌طور خاص روی چند چیز دست گذاشته شده است که باعث فشار قبر می‌شود و ازعوامل فشار قبر هستند. روایت داریم که یک سوم فشار قبر برای غیبت کردن است. متأسفانه چون غیبت‌کردن گناهی عادی شده است قبحش ریخته است و ما آن را کوچک می‌شماریم. بدترین گناهان، گناهانی هستند که به چشم نمی‌آیند. حضرت علی‌علیه‌السلام می‌فرماید: بدترین گناه، گناهی است که آن را کوچک بشماریم. در جامعه ما روابط نامشروع داشتن گناه بزرگی محسوب می‌شود چون متداول نیست ولی با اینکه گناه غیبت شدیدتر از داشتن روابط نامشروع است چون متداول شده است قبح آن ریخته است. آقای ملکی تبریزی که اهل سیر و سلوک بود می‌فرمود که من در مجلسی بودم که در آن شبه غیبت بود و من چهل روز عقب افتادم. یکی دیگر از عواملی که در روایات آمده است این است که مردی بی‌جهت از زنش دوری بکند و وظایف شوهری را انجام ندهد یا زنی باشد که وظایف زناشویی را انجام ندهد. عوامل دیگر تند‌خویی و خشونت با خانواده است.

چکار کنیم که در روز قیامت برهنه محشور نشویم؟

مسأله عریان بودن در قیامت و نه در برزخ در روایات بسیار زیادی مطرح شده است. در روایتی داریم که یکی از همسران پیامبر همین سؤال را از پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله پرسید. پیغمبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: آن‌جا هر کسی به فکر خود است و وحشت بسیاری وجود دارد. این مسأله آن‌قدر افراد را از یکدیگر باز می‌دارد که مانند نظام دنیا چشم چرانی و نگاه وجود ندارد. اما نکته مهم‌تر این است که در روایات داریم که شیعیان و مؤمنین خالص که ولایت اهل‌بیت‌علیهم‌السلام را دارند مستور هستند. در روایتی از پیامبر اکرم ‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است که فرمود: شیعیان علی‌علیه‌السلام کسانی هستند که با لباس‌های سفید در قیامت از قبر‌ها برانگیخته می‌شوند. این لباس‌های سفید یا همان کفن‌ها است و یا اینکه به قدری نور آن‌ها را فرا گرفته که بدن آن‌ها قابل دیدن نیست. درروایت دیگری از امام صادق‌علیه‌السلام داریم که شیعیان ما از قبور برانگیخته می‌شوند در حالی که بدن آن‌ها مستور و پوشیده هستند. بنابراین باید ولایت خود نسبت به اهل‌بیت‌علیه‌السلام را تقویت کنیم و جزو همین شیعیانی باشیم که مستور هستند.

بهشت و جهنم در برزخ

کسانی که حداقل‌های شرایط ورود به بهشت را دارند یعنی اصل ایمان را دارند اما در دنیا گناهان زیادی مرتکب شده اند. کسانی که اصل ایمان، اعتقاد به پیامبر و ولایت اهل بیت را دارند یعنی عقائد را دارند ولی عمل نداشته یا معصیت زیاد دارند، باید در مراحلی پاک شده و کفاره اعمال بدی را که انجام داده‌اند ببینند. این پاک شدن یا در فشار هنگام مرگ است، یا شب اول قبر است و یا در مراحل برزخ است. لذا درروایتی داریم که عذاب‌های برزخ برای مؤمنین کفاره گناهان است تا پاک شده و به بهشت بروند. اما برای کافران و کسانی که اعتقادات نداشته و با حضرت حق عناد دارند. یعنی مستضعف فکری نبوده‌اند که حق به آن‌ها نرسیده، رسیده اما قبول نکرده‌اند. این افراد در جهنم برزخی هستند و تکامل آن‌ها به سمت غضب خدا است. یعنی مرحله به مرحله درکات آن‌ها بالا رفته و بیشتر به باتلاق فرو می‌روند. هرچه قدر حجاب‌ها بیشتر برداشته شود حسرت و پشیمانی آن‌ها بیشتر می‌شود.

.................................

مجالس ذکر اهل بیت محل نزول ملائکه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد

امام صادق‌علیه‌السلام فرمودند: یک کسی به حضرت فرمود: من در یک جلسه‌ای شرکت کردم، کسی برای مردم قصه می‌گفت. گوینده قصه می‌گفت: این مجلسی است که کسی شقی نمی‌شود. همه عاقبت بخیر می‌شوند. امام صادق فرمودند: «هیهات، هیهات» اشتباه کرده است! صرف قصه‌گویی و سرگرم کردن نیست. وقتی با مرحوم بهاءالدینی جایی رفتیم. اسباب بازی و تفریح‌گاهی بود. فرمودند: خوب است اسباب بازی‌ها و یا تفریح‌گاه‌های ما صرف بازی نباشد. یعنی در این تفریح چیزی به طرف یاد داده شود. چیزی باشد که فکر طرف را رشد بدهد. فقط وقت پر کن نباشد و نتیجه‌گیری خوبی داشته باشد. حضرت فرمودند: مجلسی که مؤثر است و کسی شقی نمی‌شود چه مجلسی است؟ امام صادق‌علیه‌السلام فرمودند: «ان لله ملائکة سیاحین» خدای متعال فرشته‌هایی دارد که جهانگرد هستند. مأموریت دارند جاهای خاصی بروند. «سِوَى الْكِرَامِ الْكَاتِبِینَ» نامه اعمال ما را می‌نویسند و کار ما را رصد می‌کنند، «فَإِذَا مَرُّوا بِقَوْمٍ یَذْكُرُونَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ قَالُوا قِفُوا فَقَدْ أَصَبْتُمْ حَاجَتَكُمْ» (کافی/ج3/ص268) اینها رصد می‌کنند، اگر در یک جایی که ذکر محمد و آل محمدصلی‌الله‌علیه‌و آله است، تا ذکر محمد و آل محمد می‌شود ملائکه می‌گویند: جایش را پیدا کردیم. بروید آنجا شرکت کنید. «فَیَجْلِسُونَ» جلسه‌ای که در آن ذکر اهل‌بیت می‌شود، ملائکه در آن جلسه شرکت می‌کنند.

سلام و صلوات بر پیغمبر

در روایت داریم سلام و صلوات‌هایی که می‌فرستیم ملائکه واسطه هستند به پیامبر ابلاغ کنند. در روایت داریم «ان لله الملائکة السیاحین فی الارض یبلغون عن امتی السلام» ملائکه‌ای هستند در آسمان‌ها پرواز می‌کنند و رصد می‌کنند، هرکس برای پیغمبر سلام و صلوات می‌فرستد، آن‌ها را به محضر پیغمبر خدا می‌رساند. همان‌طور که برای فطرس ملک هم داریم، هرکس به امام حسین سلام می‌دهد او واسطه است به حضرت ابلاغ کند. در روایت داریم آن‌هایی که سلام و صلوات و درود بر پیغمبر می‌فرستند، خدا ده برابر بر گوینده سلام و صلوات می‌فرستد.

صلوات و عبور از صراط

در روایت داریم همه انسان‌ها باید از پل صراط عبور کنند. پل صراط هم روی جهنم کشیده شده است. همه باید از پل صراط عبور کنند. افرادی که در دنیا صلوات زیاد می‌فرستند، هم خدا نور به آنها می‌دهد که در آتش نیافتند، «من کان معه نورٌ لم یدخل النار» پیغمبر ما فرمودند: زیاد بر من صلوات بفرستید، صلوات بر من عالم برزخ را نورانی می‌کند، پل صراط را نورانی می‌کند در آتش نیافتید. روایت داریم ملائکه می‌آیند بال‌هایشان را پهن می‌کنند. آن‌هایی که در دنیا زیاد صلوات فرستادند، حائل می‌شوند. پس چیزی که ما را از آتش جهنم نگه می‌دارد، تلاوت قرآن، ذکر اهل بیت، صلوات بر محمد و آل محمد است.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: