کد خبر: ۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
پپ
پرونده‌ای برای سیر
صفحه نخست » پزشکی

سیر دارای خواص زیادی است که تاکنون هم صحبت‌های زیادی در مورد آن شده است. محققان علوم تغذیه می‌گویند سیر خام یا پخته و یا پودر سیر به اندازه عصاره سیر کهنه در درمان فشار خون مؤثر نیست. نتایج تحقیقات آنان نشان می‌دهد مصرف سیر در کنار داروهای رایج، می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا شود.

تأثیر خوردن روزانه یک حبه سیر بر قلب

سرطان، دیابت، بیماری آلزایمر، و بیماری‌های تنفسی همگی می‌توانند برای انسان مرگبار باشند. اما برای تقریبا یک قرن است که یک بیماری در صدر فهرست دلایل مرگ و میر انسان قرار گرفته است. بیماری قلبی، شامل حملات قلبی، سکته مغزی، و نارسایی احتقانی قلب هر ساله جان افراد بسیار زیادی را در سراسر جهان می‌گیرد.

از این رو داروهایی که برای درمان پرفشاری خون، گشاد شدن رگ‌های خونی، پیشگیری از لخته شدن خون و به طور کلی پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار استفاده می‌شوند، چندان جای شگفتی ندارد. تغذیه نقشی کلیدی در پیشگری از بیماری قلبی ایفا می‌کند و یک ماده غذایی وجود دارد که استفاده از آن برای بهبود بیماری‌ها به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد.

مصریان باستان، یونانی‌ها، چینی‌ها، ژاپنی‌ها و هندی‌ها از آن برای بهود زخم‌ها، افزایش استقامت بدن و آرامش معده استفاده می‌کردند و امروز، حداقل 900 مطالعه فواید سلامت مختلف این ماده غذایی گیاهی را تایید کرده‌اند.

سیر؛ ماده غذایی نجات‌بخش

اخیرا، پژوهشگران تایید کرده‌اند که سیر توانایی نابودی ابرباکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را دارد که سالانه جان افراد بسیاری را می‌ گیرد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که سیر می‌تواند به آرامش و گشاد شدن سرخرگ‌ها، پیشگیری از لخته شدن خون، بهبود گردش خون و کاهش کلسترول کمک کند. اما یک مشکل وجود دارد.

آلیوم ( Allium)، ماده فعال موجود در سیر، به راحتی توسط دستگاه گوارش انسان شکسته نمی‌شود. اما سیر کهنه می‌تواند گزینه بهتری باشد زیرا جذب آن راحت‌تر صورت می‌گیرد.

سیر کهنه و کاهش خطر بیماری قلبی

عصاره سیر کهنه از سیری تهیه می‌شود که عطر و طعم قوی و تند خود را از دست داده است.

هرچه سیر کهنه‌تر باشد محتوای ترکیبی مبتنی بر سولفور آن بیشتر است که راحت‌تر توسط بدن انسان جذب می‌شود و یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز است که به پیشگیری از التهاب کمک کند. مصرف سیر کهنه به شکل قرار دادن آن در کپسول می‌تواند مؤثرتر از جویدن حبه‌های سیر باشد و البته قورت دادن آن نیز راحت‌تر است.

کنترل فشار خون

به نظر می‌رسد ترکیبی به نام اس‌آلیل سیستئین موجود در سیر کهنه می‌تواند تولید نیتریک‌اکسید را بهبود ببخشد که ماهیچه ها را شل می‌کند، سرخرگ‌ها را گشاد کرده و از این رو، فشار خون را کاهش می‌دهد. طی یک مطالعه، بیماران چاق که روزانه و برای شش هفته 3,600 میلی گرم سیر کهنه دریافت کرده بودند، کاهش کلسترول بد (LDL) و همچنین کاهش پروتئین واکنشی C که موجب التهاب می‌شود را تجربه کردند. گفتنی است؛ حفظ سلامت سرخرگ‌ها، پیشگیری از تجمع پلاک از دیگر خواص معجزه‌آسای سیر است.

سیر و سلامت ریه

پزشکان به تازگی دریافته‌اند که مصرف سیر خوراکی علاوه بر تمامی خواصی که تاکنون برای آن کشف شده برای سلامت ریه‌ها نیز بسیار مفید است. براساس جدیدترین تحقیقات پزشکان، مصرف سیرخام به طور متوسط 2 بار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را تا حدود 44 درصد کاهش دهد. گفتنی است مصرف سیر حتی در افرادی که سیگار استعمال می‌کنند نیز می‌تواند مؤثر باشد و تا حدود 30 درصد از بروز سرطان ریه در آن‌ها بکاهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند سیر می‌تواند باعث محافظت از ریه‌ها شود و همین طور خطر ابتلا به سرطان روده را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

مدیریت بوی سیر با شیر و عسل

سولفور ترکیبی است که موجب بوی نامطبوع سیر در بازدم می‌شود.

سیر دارای خواص درمانی بسیار به ویژه برای حفظ سلامت قلب و عروق می‌باشد، اما به دلیل بوی نامطبوعی که در بازدم ایجاد می‌کند، اغلب افراد از مصرف آن صرف نظر کرده و یا بسیار محدود در رژیم غذایی خود از آن استفاده می‌کنند. اگر یک حبه کوچک سیر را با وسیله‌ای مانند چوب خلال دندان، از چند جا سوراخ کنیم و آن را با یک لیوان آب قورت دهیم، دهان‌مان بوی بد نخواهد داد.

علاوه بر این، بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه اوهایو انجام شد، مشخص گردید که نوشیدن یک لیوان شیر پس از مصرف سیر می‌تواند در کاهش بوی نامطبوع آن نقش مؤثری داشته باشد.

محققان این دانشگاه با بررسی سیر خام و پخته دریافتند که شیر می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای سطح سولفور را در خون کاهش دهد. سولفور ترکیبی است که موجب بوی نامطبوع سیر در بازدم می‌شود. همچنین مشخص شد که چربی شیر در این زمینه نقش اساسی دارد، بنابراین شیر پرچرب در مقایسه با شیر کم چرب نتیجه بهتری در از بین بردن بوی بد سیر خواهد داشت.

مواد غذایی دیگری نیز برای از بین بردن بوی سیر پیشنهاد شده‌اند، از جمله محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌‌اند که می‌‌توان با مصرف عسل، جعفری و کاهو پس از خوردن سیر تا حد زیادی بوی نامطبوع آن را در بازدم کاهش داد.

خوردن سیر در این شرایط ممنوع است

سیریکی از پایه‌های ثابت نسخه‌های درمانی طب سنتی است و خواص فراوانی برای سلامتی دارد اما برای برخی از افراد که شرایط خاصی دارند خوردن سیر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.سیر حاوی آلیسین است که برای سلامتی مفید است و به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می‌کند،همچنین به تولید آنژیو تانسین که به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند جلوگیری می‌کند.

سیر برای درمان و بالا بردن سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. مصرف مداوم سیر تا 63 درصد از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و عفونت‌های گوارشی را درمان می‌کند‌، طبق آنچه در ادامه این بخش خواهید خواند مواردی هم وجود دارد که مصرف سیر مجاز نیست.

گاهی اوقات سیر نارس باعث تنفس سخت می‌شود. مصرف سیر نارس می‌تواند تأثیر عکس روی فرد بگذارد. در ادامه به موارد ممنوعیت مصرف سیر خواهیم پرداخت. مواقعی که باید از مصرف سیر خودداری کنید یا بهتر است بگوییم افرادی با این شرایط گزینه مناسبی برای خوردن سیر نیستند:

در زمان مصرف داروی ضد انعقاد‌؛ سیر یک ضد انعقاد طبیعی است که بهترین درمان برای گردش خون است به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف سیر پرهیز کنید چون موجب خونریزی شدید می‌شود.

با وجود تپش قلب‌؛ اگر بعد از خوردن سیر دچار تپش قلب می‌شوید بهتر است در این مورد احتیاط کنید.

خوردن سیر در بارداری؛ مصرف سیر در دوران بارداری برای درمان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود.

افراد مبتلا به فشار خون پائین؛ اگر فشارخون طبیعی یا پایین دارید بهترین پیشنهاد این است که از خوردن سیر پرهیز کنید، چون خوردن سیر باعث افت فشار خون می‌شود.

مشکلات کبدی؛ مصرف سیر تأثیر دارو روی بدن را کاهش می‌دهد. بیشتر داروها مخصوصا داروهای کبد و جلوگیری از بارداری، اگر با سیر مصرف شوند تأثیر بر عکس روی بدن می‌گذارند.

مشکلات گوارشی‌؛ سیر برای دستگاه گوارش سنگین است، بنابر‌این اگر شما دستگاه گوارش حساسی دارید، سیر مصرف نکنید.

بهینه‌سازی سیر

استفاده از هر ماده غذایی، ترفند و روش خاص دارد که باید رعایت شود چرا که با درست استفاده کردن از این مواد خواصش بهتر حفظ خواهد شد. سیر یکی از موادی است که باید نکاتی در مورد استفاده از آن رعایت شود که به آن می‌پردازیم :

* اولین نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از سیر در ذهن داشته باشید میزان تازگی و طراوت آن است. برای استفاده از سیر بهتر است تازه‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. سیرهای بسته‌بندی‌شده یا مانده بیش از نیمی از خواص خود را از دست می‌دهند.

* قبل از آن که سیر را در غذای خود بریزید حتماً آن را بریده، چند دقیقه‌ای در هوای آزاد قرار دهید. بریدن سیر باعث می‌شود تا برخی از ترکیبات سولفید آن آزاد شده و با اکسیژن واکنش دهد. این واکنش در 10 تا 15 دقیقه انجام شده و این باعث می‌شود تا خواص و سلامتی سیر بالاتر رود.

* برخی مردم فکر می کنند استفاده از سیر در حالت‌های کوبیده شده، بریده شده مفیدتر است برخی نیز بر این باورند سیر باید به همان شکل خود مصرف شود. با توجه به نکته گذشته باید به این اشاره کرد که اگر سیرها را رنده و له کنید بیشتر سلول‌های داخلی آن‌ها شکسته شده و سلامت سیر بالاتر می‌رود.

* بوی سیر نکته آخری است که باید به آن اشاره کنیم. بسیاری از سر آشپزها و افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند سیر را دوست دارند. سیر طعم و بویی عالی به غذا می‌بخشد و برای سلامتی، به ویژه قلب، بسیار مفید است. سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است، اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که سیر را به خاطر خواص غذایی و درمانی آن مصرف می‌کنند، می‌توانید به جای مصرف سیر، از قرص آن استفاده کنید. این مکمل‌ها خواص سیر را دارا هستند، اما بوی بدی ندارند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: