کد خبر: ۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
پپ
صفحه نخست » ایوان هنر



صابر الله‌داديان

دهمين جشنواره سينماي مستند ايران «سينما حقيقت» هم به كار خود پايان داد. اين جشنواره كه با شناختن برگزيدگانش در چندين بخش جوايزي از جمله نشان فيروزه را تقديم سينماگران برگزيده كرد، با توجه ويژه به برخي آثار كه از لحاظ محتوايي با معنا و محتواي «سينما حقيقت» همسويي نداشته و ندارند، راه را براي تحريف سينما حقيقت در نمايش واقعيت‌هاي سياه و تلخ به جاي حقيقتي كه بايد در پي كشف آن تلاش و مجاهدت كرد، باز كرده است.
در جشنواره امسال نمايش برخي آثار مستند دون شأن جشنواره و نام حقيقت كه از كلام مولاي متقيان علي‌علیه‌السلام برگرفته شده است بود و اين تضاد معنايي و محتوايي ميان نمايش آثار و سياست‌هاي برگزاري چنين جشنواره‌اي مي‌تواند راه را براي تحريف معاني اصيل در زمينه‌هاي فكري سينما به خصوص سينماي مستند باز كند. نمايش برخي آثار همانند مسافران، زنانگي و مردان ارباب جمشيد در بخش‌هاي مختلف جشنواره نشان مي‌دهد كه نه تنها رگه‌هاي ليبراليسم و اومانيسم و در كل تفكرات شبه‌روشنفكري هنوز در سينماي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد بلكه برخي سياستگذاران و مديران فرهنگي نيز از ترويج و انتشار آن‌ها در افكار و اذهان عمومي ابايي ندارند.
نمايش چندباره فيلم‌هايي همچون زنانگي بر پرده نمايش جشنواره كه در رابطه با زندگي چند فاحشه در سطح شهر تهران است كه همگي در يك خانه امن تجمع كرده‌اند و معناي مقدس خانه را در فرهنگ ايراني و اسلامي لكه‌دار كرده‌اند، نشان‌دهنده مسير غلطي است كه برخي سياست‌گذاران فرهنگي در پيش گرفته‌اند، اين مسير مي‌تواند ناخواسته راه را براي ورود فعالان معاند و منحرفان فكري كه با اساس نظام اسلامي نيز زاويه دارند به سينما و اتاق فكر آن باز كند. سياست‌گذاران و مديران جشنواره سينما حقيقت بايد بدانند كه انتخاب كلام روشنگر امام و مولاي متقيان براي سينما حقيقت، نه تنها يك شعار بلكه پيشاني اعتقادي و عملكرد جشنواره است و در تمام جهات از انتخاب آثار گرفته تا نحوه برگزاري و تعامل با سينماگران و مدعوين و نيز نمايش آثار و انتخاب بهترين‌ها براي كسب جوايز جشنواره اين حقيقت را الگو قرار داده و خط قرمز خود بدانند كه عدول از آن همانا منافي حقيقت و كلام امير خواهد بود.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: