کد خبر: ۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
پپ
صفحه نخست » یار مهربان

فتنه‌ ۸۸ یک رخداد دوران‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که نمی‌توان به ‌سادگی از کنار آن گذشت. از این رو دست یافتن به جزئیات بیشتر یا مرور تجربه‌های آن به شکل مستند و روایی، برای غنی‌سازی تحلیل‌ها نیز اهمیت فراوان دارد. از سوی دیگر، مسائل مربوط به فتنه‌ ۸۸ در ذهن برخی اقشار و لایه‌های اجتماعی رسوب کرده و همچنان زنده است که باید به آن پاسخ داده شود؛ ضمن آنکه نسل‌های جوان‌تر بدون آنکه خود با بلوغ سیاسی در آن تجربه حضور داشته باشند، تحت هجوم القائات دشمنان دراین‌باره هستند. در چنین شرایطی است که هر چندوقت یک‌بار رهبر معظم انقلاب بر اساس اقتضاء به موضوع فتنه‌‌ ۸۸ می‌پردازند و اجازه نمی‌دهند به‌کلی فراموش شود یا جای شاکی و متهم در رابطه با این امر، عوض شود. اکنون با گذشت حدود یک دهه از برگزاری حماسه‌‌ ۴۰ میلیونی انتخابات دوره‌‌ دهم ریاست جمهوری و رخدادهایی که به علت ایستادگی در برابر نتیجه‌‌ آراء و روندهای قانونی، کام مردم را تلخ کرد، انتشارات مؤسسه‌‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، کتاب «فتنه تغلب» را که به روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه‌‌ ۸۸ اختصاص دارد، منتشر کرده است. این کتاب شامل روایت‌هایی است از بیانات و اقدامات رهبر انقلاب در جریان فتنه‌ ۸۸ که می‌تواند لایه‌هایی تازه از واقعیت را نمایان کرده و رسوبات ابهام و تردید دراین‌باره را از ذهن‌ها بزداید.

بخش هایی از کتاب

در یکی از دیدارها واکنش به سخنان آقای علی مطهری نماینده مجلس چنان تند بود که رهبری این‌گونه واکنش نشان دادند: «ما وظیفه داریم که به احترام شهدا، به یاد آن‌ها، به خاطرات آن‌ها، به بازمانده‌های آن‌ها، به فرزندان آن‌ها احترام کنیم؛ و این احترام را ما نسبت به همه شماها قائلیم. حرف‌هایتان هم خب نظرات شماست؛ نماینده مجلس‌هستید و نظرات، محترم است. اگرچه حالا اختلافاتی در بین انظار دوستان مشاهده می‌شود؛ اما اشکالی هم ندارد؛ مهم این است که آن خطی که پدران شما برای آن خط شهید شدند، از نظر دور داشته نشود و به‌شدت نسبت به آن اهتمام ورزیده بشود... آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد، یک گناه بزرگ از سوی کسانی بود که اگر در زمان امام این گناه از آن‌ها سر می‌زد، امام با قاطعیتی که داشت، برخورد خیلی سخت‌تری می‌کرد. با عوامل این کار ملایمت به خرج داده شد. حالا آقای مطهری می‌گوید که این‌ها را محاکمه کنند؛ اگر محاکمه عادلانه‌ای انجام بگیرد، مطمئنا احکام آن‌ها احکامی نخواهد بود که شما از آن احکام خوش‌تان بیاید؛ این را بدانید.»

شناسنامه کتاب

کتاب «فتنه تغلب» به کوشش «مصطفی غفاری» و به همت انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به چاپ رسیده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: