کد خبر: ۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
پپ
صفحه نخست » مشاوره


علي حسين زاده

يکي از عوامل سازگاري، تدبير مرد براي ايجاد زمينه‌هاي مناسب سازگاري و از بين بردن زمينه‌هاي نامناسب آن است. معروف است که پيشگيري، همواره بر درمان مقدم است. به همين دليل در آيين اسلام بدين امر توجه خاصي شده و مرد وظيفه دارد با مديريت درست زمينه حرکت خانواده به سوي آرامش و سازگاري هر چه بيشتر را فراهم سازد.
پيامبر اعظم‌صلي‌الله‌عليه‌وآله فرمودند:
کارها سه دسته‌اند: بخشي از آن‌ها حلال آشکار، بخشي حرام آشکار و بخشي شبهه‌ناک است. پس هر کس از شبهات دوري کند، از محرمات نجات پيدا مي‌کند.
براي فرار از حرام بايد زمينه فساد را سوزاند. در مسائل خانوادگي نيز توليد زمينه‌هاي مناسب براي زندگي مطلوب و حذف زمينه‌هاي کدورت ضروري است. بدين جهت به بخشي از زمينه‌هاي مولد سازگاري که به حسن تدبير و مديريت مرد بستگي دارد، اشاره مي‌کنيم:

1- ايجاد حريم

يکي از ويروس‌هاي خانمان سوز در ميان خانواده‌ها، پيدا شدن ذهنيت‌هاي منفي در وجود همسران است که در پي حرکات و فعاليت‌هاي مشکوک ايجاد مي‌شود. براي مقابله با اين ويروس و تثبيت آرامش در زندگي لازم است شک‌زدايي کنيم. اين امر فقط در صورتي محقق مي‌شود که فضاهاي جذب و کشش در محدوده خاصي قرار گيرد و از اختلاط بي‌مورد زنان و مردان جلوگيري شود. امير مؤمنان علي‌عليه‌السلام مي‌فرمايد مردان از زمين خلق شده‌اند و همانا اهتمام آنان در زمين است و زنان از مردان آفريده شده و همانا اهتمام آنان در مردان است؛ پس اي مردان، زنانتان را حفظ کنيد.
حفظ حريم ميان زنان و مردان، زمينه‌هاي جذب و انجذاب را در محدوده مثبت نگه مي‌دارد و از پيدايش روابط منفي جلوگيري مي‌کند. به ناچار براي حفظ سلامت زندگي بايد اين زمينه را ايجاد کرد و نمي‌توان هرگونه اختلاطي ميان افراد را اجازه داد و به سلامت زندگي انديشيد. وظيفه مردان است که تدبير کنند و چنين فضاهايي را بسازند.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: