کد خبر: ۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
پپ
صفحه نخست » کاوش

زهرا چيذری

نسخه‌های فارسی تلگرام باز هم در وقت اضافه به سر می‌برند. پایان آذر آخرین باری بود که به هاتگرام و طلاگرام فرصت داده شد تا مستقل شوند. این اولین فرصت نبود و از همان ابتدا هم معلوم بود آخرین فرصت هم نیست. حالا دی‌ماه هم به نیمه‌اش نزدیک می‌شود، اما هنوز معلوم نیست نسخه‌های ایرانی تلگرام قرار است بمانند یا بروند و آیا اطلاعات مردمی که از این نسخه‌ها استفاده می‌کنند در امنیت قرار دارد یا خیر؟ آخرین اظهارنظر درباره این ماجرا مصاحبه روزگذشته معاون فرهنگی قوه قضائیه است که تأکید کرد: تمام کار‌هایی که در فضای مجازی مانند تلگرام صورت می‌گیرد، مجرمانه نیست. یعنی در درون آن مجموعه، هم کار‌های خوب و هم کار‌های مجرمانه انجام می‌شود. البته همین فضا زمینه‌ای برای پنهان‌شدن مجرم و انجام عمل مجرمانه را به وجود می‌آورد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، مشارکت در جرم محسوب می‌شود و مسئولان آن و تسهیل‌کنندگان، مشارکت در جرم دارند.

دستور قضایی فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام در ۱۰اردیبهشت از سوی دادستانی تهران صادر شد. آنطور که در دستور قضایی آمده بود، این فیلترینگ باید به گونه‌ای باشد که محتوای پیام‌رسان تلگرام به هیچ نحوی در کشور قابل دسترس نباشد، اما پس از این مسدودسازی شاهد بودیم نسخه‌های فارسی تلگرام به راحتی فعالیت می‌کنند. در واکنش به فعالیت این دو فیلترشکن گفته شد، طلاگرام و هاتگرام تا چند هفته پس از فیلترینگ تلگرام و تا خردادماه فعالیت کنند و بعد از آن به پیام‌رسان ۱۰۰ درصد داخلی تبدیل و ارتباط‌شان با تلگرام قطع شود. این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که پیام‌رسان‌های داخلی به حد مطلوبی از توانایی برسند و هم مقدمات مهاجرت خود به پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کنند. اما پایان خرداد به پایان آذرماه تبدیل شد و همچنان مسئولان فضای مجازی و قوه قضائیه از بیان موضعی رسمی در این باره خودداری می‌کنند.

چراغ سبز به طلاگرام و هاتگرام
در شرایطی که در ایام پس از فلیتر رسمی تلگرام درباره فیلترشدن یا نشدن هاتگرام و طلاگرام حرف‌های ضد و نقیضی از سوی مسئولان فضای مجازی و وزارت ارتباطات گفته می‌شد، بعد از تعیین ضرب‌الاجل‌های مختلف برای استقلال این دو پیام‌رسان سرانجام
۲۵ شهریورماه ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با حضور در برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان برای اولین بار اذعان داشت که ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی با هماهنگی شورای عالی فضای مجازی و قوه‌قضائیه و حتی با مسئولیت مقام قضایی صورت گرفته است! این در حالی است که اظهارات مسئولان در برابر رسانه‌ها برداشت متفاوتی را ایجاد می‌کرد. فیروزآبادی در برنامه «۱۰:۱۰دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان علت ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی بعد از ۱۵ شهریور را تحریم‌ها و عدم‌توانایی آن‌ها برای تبدیل به پیام‌رسان داخلی دانست. وی اعلام کرد: آخرین مهلتی که به هاتگرام و تلگرام طلایی داده شد، آخر آذرماه است و تأکید کرد، ما سال را به پایان نخواهیم رساند، مگر اینکه این دو نرم‌افزار یا به پیام‌رسان بومی تبدیل یا مسدود شوند. با پایان آذر و حالا با عبور بیش از یک هفته از مهلت نهایی هاتگرام و طلاگرام هیچ مسئولی درباره این ماجرا اظهارنظر نکرده است و شاید این سکوت را بتوان به رضایت مسئولان برای ادامه همین وضعیت تعبیر کرد.

فضای مجازی را نمی‌توان تعطیل کرد
تنها اظهارنظر غیرمستقیم درباره تلگرام مصاحبه معاون فرهنگی قوه‌قضائیه با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است. حجت‌الاسلام هادی صادقی بدون اشاره به ماجرای استقلال یا عدم‌استقلال هاتگرام وطلاگرام گفته است: فضای مجازی را نمی‌توان تعطیل کرد، چون نیاز مردم است، ولی باید بهره‌برداری مثبت از آن صورت گیرد و دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کند. وی درباره شرایط تلگرام و چرایی نگرانی‌ها درباره آن اینگونه توضیح داده است: در تلگرام وضعیت رسیدگی به گونه‌ای است که مدیر آن اجازه رسیدگی نمی‌دهد. یعنی اگر دادستانی بخواهد به پلیس فتا دستور دهد تا جرمی را پیگیری کند و سرنخ‌هایی را بیابد، مدیر تلگرام اجازه نمی‌دهد و او دقیقاً شریک جرم است و در این میان مردم قربانی می‌شوند، این وظیفه دولت است که این بستر را جمع کند و نگذارد از مردم دزدی شود یا به آنان اهانتی صورت گیرد. بنا به تأکید معاون فرهنگی قوه‌قضائیه دولت وظیفه دارد جلوی سوء‌استفاده‌ها و ضربه‌زدن‌ها را بگیرد و هر زمانی که پرونده در دستگاه قضایی مطرح شود، در آنجا نیز مجازات لازم انجام شود به شرط اینکه بتوانند مجرم را پیدا کنند که این مسائل وظیفه دادستانی است و کار‌ها را انجام دهد، اما آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند با این حجم از جرائم مقابله کنند. چون اصل بستر، مناسب نیست و در ابتدا باید زمینه مناسب و سالم ایجاد و جایگزین شود. صادقی پیشگیری از وقوع جرم را از طریق ارتقای سواد رسانه‌ای و سواد مجازی بهترین راهکار مواجهه با فضای مجازی عنوان کرده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: