کد خبر: ۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
پپ
صفحه نخست » کنز

بلندتر بودن جای مأموم از امام

اگر جای مأموم بلندتر از امام باشد در صورتی که بلندی آن به مقدار متعارف باشد اشکال ندارد.

آیات عظام سیستانی و صافی: اگر جای مأموم بلندتر از امام باشد اشکال ندارد ولی اگر به قدری بلندتر باشد که نگویند: اجتماع کرده‌اند نماز جماعت صحیح نیست.

آیت‌الله بهجت: اگر مکان مأموم بلندتر از امام باشد و سایر شرایط اقتدا رعایت شود اشکال ندارد.

اقتدا در طبقات مختلف

در صورتی که طبقات مسجد نسبت به یکدیگر ارتفاع زیادی نداشته باشند (با جماعتی که در پایین برقرار است یک جماعت حساب شود) و کسی که در صف اول هر طبقه می‌ایستد (چه زن باشد چه مرد) از صف قبل از خود در طبقه قبل حداقل یک نفر را ببیند نماز صحیح است.

نماز جماعت در مکان شیب‌دار

اگر زمین مسجد شیب‌‌دار باشد به گونه‌ای که مکان ایستادن امام جماعت به صورت تدریجی از مأمومین بالاتر باشد در صورتی که سراشیبی آن منافاتی با هموار بودن زمین نداشته باشد (آن قدر زیاد نباشد که دیگر به آن زمین مسطح گفته نشود) اشکال ندارد.

آیت‌الله سبحانی: نباید شیب مکان ایستادن امام جماعت و مأمومین بیش تر از یک وجب باشد.

فاصله در جماعت

فاصله میان مأموم و امام و مأمومین با یکدیگر باید تا چه اندازهای باشد؟

مأمومین باید با امام جماعت مرتبط باشند. از این رو فاصله جای سجده مأموم و جای ایستادن امام نباید بیشتر از یک قدم بزرگ باشد و نیز اگر بین انسان با مأمومی که جلو او ایستاده (و به وسیله او به امام متصل است) به همین مقدار فاصله باشد نمازش اشکال ندارد و اگر مأموم فقط به واسطه کسی که در طرف راست و چپ او به امام اقتدا کرده به امام متصل باشد باید با آن فرد بیش از حد مجازی که ذکر شد فاصله نداشته باشد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: