کد خبر: ۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

1. وقتی کوسه‌ به پشت خودش می‌غلتد، بدنش 15 دقیقه فلج می‌شود. این پدیده فلج تونیک نامیده می‌شود. نهنگ‌های قاتل کوسه‌ها را به پشت بر‌می‌گردانند تا آن‌‌ها را فلج کرده و شکار کنند.

2. مورچه‌ها بر خلاف کوچکی جسمشان حشرات باهوشی هستند. آن‌ها حدود 259 میلیون سلول مغزی در سرشان دارند که از تمام این سلول‌ها استفاده می‌کنند.

3. فیل‌ها به ندرت سرطان می‌گیرند. چون 40 نسخه از ژن پروتئین سرکوبگر تومور(p53) را دارند. این درحالی است که این ژن در انسان‌ها تنها 2 تا است.

4. پل میلو در جنوب فرانسه با 4/2 کیلومتر طول و 340 متر ارتفاع بزرگترین پل کابلی جهان محسوب می‌شود. حرکت روی این پل به رانندگان احساس پرواز را منتقل می‌کند.

5. احترام به سالمندان و نگهداری از آنان وظیفه همه است. در چین قانون «حقوق سالمندان» وجود دارد که طبق آن کسانی که والدین بالای 60 سال دارند، باید مرتب به دیدارشان بروند.

6. جالب است بدانید «آگوست دتر» اولین زنی است که به بیماری آلزایمر مبتلا شد. او نمی‌توانست نام خودش را به یاد بیاورد و به جای آن تکرار می‌کرد:‌ «من خودم را گم کرده‌ام!»

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: