کد خبر: ۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
پپ
نگاهی به چند اثر از نقاش انقلاب؛ کاظم چلیپا
صفحه نخست » چشم سوم

کیمیا تهرانی

جریان انقلاب اسلامی ایران و پس از آن جنگ تحمیلی ایران و عراق بر آثار هنرمندان بسیاری اثر گذاشت و موضوعات بسیاری از آثار آن دوره را تحت شعاع قرار داد. در این بین یکی از نقاشانی که آثاری با مضامین انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ایران و عراق خلق کرده است «کاظم چلیپا» است.

چلیپا در آثار دهه اول انقلاب (1357 تا 1367) خود به تبلیغ و ترویج مفاهیمی چون: ایثار، شهادت، ازخودگذشتگی، مقاومت، مبارزه و ایستادگی پرداخته است. او در آثار دهه اول خود مشارکت زنان و مردان در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی را ترسیم کرده. در بیشتر این آثار زنان به عنوان نمادی از مادر یا همسر شهید تصویر شده‌اند. زنانی با هیبت، ایستا، مقاوم و محکم هستند، آثاری چون: ایثار، کویر و مقاومت. نیمی از مردان در آثار چلیپا در این دهه لباس نظامی بر تن دارند که نشانی از آمادگی برای مبارزه است. مردان آثار چلیپا به صورت مصمم، جدی، مقاوم و قوی هیکل ترسیم شده‌اند مثل اثر معروف او؛ مرزبانان دشت شقایق.

آثار چلیپا در دهه اول انقلاب ویژگیهای خاصی دارند؛ از جمله کنتراست شدید که موجب نمایش نوعی تنش، پویایی و حرکت در اثر میشود. کنتراست رنگی از طریق تضاد رنگهای سیاه و قرمز در مقابل رنگهای آبی و سفید ایجاد شده است. بیان هنری آثار چلیپا در این دوره نمادین(نمادین) است.‌ مفاهیمی چون شهادت، ایثار و مقاومت، کاظم چلیپا، زاده ۱۳۳۶ تهران، نقاش و مدرس دانشگاه است. او فرزند زنده‌یاد حسن اسماعیل‌زاده، نقاش سبک قهوه‌خانه است




نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: