کد خبر: ۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
پپ
لرزش دست را جدی بگیرید
صفحه نخست » پزشکی

لرزش دست در انسان از جمله مشکلاتی است که ممکن است انسان را در هر سنی گرفتار کند، لرزش دست‌ها هنگام عصبانیت، اضطراب و خستگی بیش از حد و کار زیاد روزمره از موارد شایعی است که به چشم می‌خورد .مواقعی که لرزش دست‌ها در سنین پایین‌تر شروع می‌شود، یا با علائم دیگری همراه است و پیشرفت می‌کند را باید جدی گرفت. لرزش دست در افراد سالمند تا حدی طبیعی است، اما در جوانان می‌تواند علت دیگری داشته باشد که در این مقاله به مهم‌ترین علل لرزش دست در سنین پایین اشاره می‌کنیم.

علل لرزش دست در جوانی

لرزش دست در نتیجه لرزش اساسی

لرزش اساسی معمولا در یک دست شروع می‌شود و اغلب در دستی که فرد بیشتر استفاده می‌کند و در نهایت به دست دیگر می‌رسد. گرچه خطر ابتلا به لرزش اساسی با افزایش سن بیشتر می‌شود، اما ممکن است در هر سنی حتی در کودکان بروز می‌کند.

لرزش دست بر اثر بیماری پارکینسون

گرچه لرزش اساسی در دست‌ها زمانی مشاهده می‌شود که دست‌هایتان در حال انجام حرکت و فعالیت هستند، اما لرزش دست‌ها که ناشی از بیماری پارکینسون است، لرزش در حال استراحت نامیده می‌شود، زیرا زمانی خود را نشان می‌دهد که دست‌های شما هیچ حرکتی ندارند.زمانی که دست‌ها در دو طرف بدن آویزان هستند یا هیچ تون عضلانی در دست‌ها وجود ندارد، زمانی است که لرزش ناشی از بیماری پارکینسون مشاهده می‌شود.

همچنین نوع حرکت مربوط به لرزش اساسی بیشتر شبیه به لرزیدن و تکان خوردن است، اما لرزش مربوط به بیماری پارکینسون اغلب دارای ریتم است. برای بسیاری از بیماران لرزش به شکل نوعی حرکت دادن قرص بین انگشت شست و انگشت اشاره شروع می‌شود.

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که در آن برخی سلول‌های مغز به تدریج از بین می‌روند. علت اصلی اینکه چرا مرگ این سلول‌ها شروع می‌شود، هنوز مشخص نیست، به هرحال این مشکل در نهایت منجر به کاهش دوپامین در مغز می‌شود که منجر به لرزش دست‌ها و دیگر علائم حرکتی می‌شود، مانند تیک‌های صورت، وضعیت بد بدن و مشکل در تکلم. بیماری پارکینسون معمولا در سن 60 سالگی به بعد بروز می‌کند، اما درصد کمی ‌از افراد در سنین جوانی به این مشکل دچار می‌شوند. هیچ درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد، اما دارو و برخی فعالیت‌های جسمی ‌به کنترل علائم کمک می‌کنند.

لرزش دست بر اثر استرس

هر شخصی دارای یک لرزش خیلی خفیف و غیر قابل مشاهده است که بر اثر ضربان قلب، گردش خون و دیگر فرایندهایی که در داخل بدن انجام می‌شوند، رخ می‌دهد. این نوع لرزش، لرزش فیزیولوژیک نامیده می‌شود اما تحت شرایط خاص این لرزش می‌تواند قابل مشاهده شود.

برخی فعالیت‌های کاهش دهنده استرس، ورزش‌های فکری همچنین داروهای ضد استرس می‌توانند موثر باشند.

لرزش دست بر اثر مصرف بیش از حد کافئین

همانطور که استرس می‌تواند باعث تشدید لرزش فیزیولوژیک شود، کافئین هم همین تاثیر را دارد. اگر بعد از مصرف قهوه یا دیگر منابع کافئین دچار لرزش دست می‌شوید، زمان آن رسیده که مصرف کافئین خود را کاهش دهید.

گفته می‌شود کافئین و استرس باعث می‌شوند لرزش اساسی بیش از پیش به چشم بیاید. اگر فکر می‌کنید لرزش دست‌های شما علاوه بر مصرف بیش از حد کافئین به عوامل دیگری نیز بستگی دارد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

لرزش دست بر اثر مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها نیز باعث لرزش دست می‌شوند به ویژه داروهای آسم مانند برونکودایلاتورها ،آمفتامین ، برخی از استاتین‌ها. اگر بعد از مصرف دارو لرزش دست را در خود مشاهده کردید یا اگر به نظر می‌رسد لرزش دست بعد از مصرف یک داروی جدید شروع شده، پزشک می‌تواند داروی جایگزین برایتان تجویز کند تا لرزش دست‌های شما بهبود پیدا کند.

لرزش دست بر اثر خستگی بیش از حد

عامل دیگری که باعث لرزش فیزیولوژیک می‌شود خستگی بیش از حد است. خستگی شما چه بر اثر کم خوابی باشد و چه در نتیجه تمرینات سخت و طولانی، در هر دو حالت خسته بودن عضلات منجر به لرزش دست‌ها و دیگر قسمت‌های بدن می‌شود. به این ترتیب هر چیزی که باعث مختل شدن خوابتان می‌شود، می‌تواند باعث لرزش دست شما نیز شود.

خستگی می‌تواند لرزش اساسی را بدتر کند. بنابراین اگر دست‌های شما همیشه می‌لرزند اما زمانی که خسته یا کم خواب هستید بدتر می‌شود بهتر است با پزشک مطرح کنید.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: