کد خبر: ۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک

فائقه بزاز

دیدید گاهی اوقات توشبکه‌های اجتماعی آمار می‌دهند که مطابق فلان سازمان جهانی و طبق بهمان استاندارد بین‌المللی، ایران در مرتبه‌های آخر شادی قرار دارد؟ والا من که باورم نمیشه‌! چون این مردم خجسته‌ای که اطراف من هستند تا تقی به توقی می‌خوره فوری از همین شرایط‌ دم‌دستی هم برای شادمانی و شادسازی دیگران استفاده می‌کنند.

اصلا تو همین کوچه ما حداقل روزی یکی دوبار دار و دسته نقاره‌زن رد می‌شود که به مناسبت تقویم روز، با ساز و دهل نغمه‌های جانانه سر می‌دهند.

یا مثلا همین چند وقت پیش که بارون زده بود و مردم مثل همیشه همه تو ترافیک مونده بودند، خودم با همین چشم‌هایم دیدم که ساکنان چند خودرو با شادی زایدالوصفی تا کمر از درها و پنجره‌های ماشین‌هایشان خودشان را بالا کشیده بودند و خودشان را سپرده بودند به دست ابرهای باران‌زا و خیسِ خیس، آواز می‌خواندند.

از اون طرف میری دو کیلو پرتقال بخری می‌بینی جناب میوه‌فروش همینطور که با دستمال یزدی رنگ پریده‌اش میوه‌ها رو برق می‌ندازه زده زیر آواز و بدش هم نمیاد تکانی هم به خودش بده.

اتفاقا به نظرم ما مردم نیک‌سیرتی هستیم با شادی بالقوه که به واسطه هر اتفاق ریز و درشتی این شادی را به صورت جانانه‌ای بالفعل می‌کنیم. کی گفته ما افسرده‌ایم؟

یکی نوشیدن قهوه شادش می‌کنه‌، یکی بوئیدن یک گل! یکی با خریدن یک هدیه کوچک برای خودش یا دیگران ذوق می‌کنه یکی هم بعد از گذراندن یک بیماری سخت نعمت سلامتی اون رو سر شوق میاره

یکی نوشیدن قهوه حالش رو جا میاره، یکی هم گذراندن یک روز تعطیل با خانواده و حرکات موزون کنار منقل جوجه کباب! حتی مادری می‌گفت از رایحه دلنواز سیر سرخ شده و شنبلیله تازه، به وجد می‌آید.

حالا با این اوضاع نمی‌دونم چرا جامعه جهانی دلش می‌خواهد مردم ایران را افسره نشان دهد؟

حالا این به کنار که تحقیقی بین‌المللی در سال 2016 به بررسی شاخص‌های شادکامی در 156 کشور جهان پرداخته و بر این اساس ایران را ته جدول و در ردیف 105 و مثلا در وضعیتی نامطلوب ارزیابی کرده.

اما سماجت برخی به ظاهر هموطن رو ، که مرتب خوششون میاد نتایج این تحقیق را، که معلوم نیست جامعه آماری آن از کجا انتخاب شده، مرتب رو سایت‌ها و کانال‌هاشون می‌گذارند، کجای دلمون بگذاریم؟

البته من که فکر می‌کنم سازمان ملل متحد باید بره کشکشو بسابه؛ ما مردمان شادی هستیم که با وزیدن هر نسیم، حتی گاهی تندباد، گل از گلمان می‌شکفد.

ضمن توجه به این نکته که، درسته افراد باید لبی خندان و اندامی چرخان داشته باشند اما شادمانی در واقع یعنی لذت از وضعیت موجود. یعنی از کاری که می‌کنید رضایت دارید و حس خوبی به شما می‌دهد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: