کد خبر: ۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
پپ
ایرانی‌ها دنبال بینی اروپایی
صفحه نخست » کاوش

زهرا چيذری

ایران پایتخت جراحی زیبایی در دنیاست! این را می‌توان از بینی‌های عمل‌شده زنان و مردانی متوجه شد که از قضا اوضاع مالی خوبی هم ندارند، اما فراگیرشدن جراحی‌های زیبایی تا حد یک مد اجتماعی در کنار حس خود زشت‌پنداری موجب شده تا هر روز بر صف متقاضیان جراحی‌های زیبایی افزوده شود. به همین خاطر بخشی از تخت‌های بیمارستان‌های دولتی هم در اشغال افرادی است که تنها به امید زیباترشدن و جلب توجه بیشتر به سراغ جراحی زیبایی می‌روند و حاضرند چهره خود را برای آموزش به دست دستیاران بسپارند. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که به رغم آمار بالای جراحی‌های پلاستیک در ایران و تغییرات عمده در چهره متقاضیان این جراحی‌ها بنا به تأکید یک جراح فرانسوی در جراحی پلاستیک در اروپا و آمریکا، افراد تمایل دارند حداقل تغییر در ظاهر آن‌ها اتفاق بیفتد.

کم نیستند کسانی که حاضر هستند از نان شب خودشان بزنند، اما بینی‌شان را عمل کنند و پوستشان را بکشند. آمار فزاینده جراحی‌های زیبایی در کشور حتی به تبلیغات جراحی‌های نامتداولی همچون گوش الاغی یا چشم‌گربه‌ای هم منجر شده است؛ جراحی‌هایی که علی بیژنی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران درباره آن می‌گوید: تاکنون اعمال گوش الاغی یا چشم‌گربه‌ای ندیدم، اما تبلیغات چنین اعمالی را دیده‌ام. بنا به تأکید وی، فردی که این اعمال را برای بیماران انجام می‌دهد، قطعا یک متخصص و جراح پلاستیک نیست. بنابراین عوارضی را برای فرد به وجود می‌آورد. برای مثال در عمل چشم‌گربه‌ای ممکن است چشمان فرد به طور کامل بسته نشود و با وزش باد یا هنگام خواب مشکلاتی را برای قرنیه به وجود آورد. در کنار عوارض جسمانی محتمل بر این جراحی‌ها، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم در واکنش به تبلیغ چنین جراحی‌هایی از تعیین دو ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق براساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی هم برای افراد متقاضی انجام عمل‌های چشم گربه‌ای و گوش الاغی و هم پزشکان تسهیل‌کننده این اقدام خبر داد.


عبور آقایان از خط قرمز جراحی پلاستیک
از چشم گربه‌ای و گوش الاغی و لب شتری که بگذریم، آمار جراحی‌های متعارف زیبایی نیز در ایران غیرعادی است. از همه جالب‌تر اینکه حالا آقایان هم وارد این گود شده‌اند و در مواردی در حال ربودن گوی سبقت از خانم‌ها هستند.

اسماعیل یزدی، استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به گرایش آقایان به خصوص نسل جوان به زیبایی صورت، در این‌باره معتقد است: خط سبز زیبایی صورت در خانم‌ها، برای آقایان خط قرمز است.

این استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از دلایل گرایش به جراحی‌های زیبایی صورت را متوجه ابعاد شخصیتی افراد می‌داند و می‌گوید: برخی از افراد فقط با گفته‌های اطرافیان، خود را مجاب به دست بردن در صورت خود می‌کنند. در حالی که همین شخص، وقتی عمل زیبایی صورت او مورد توجه قرار نگیرد از پزشک خود شکایت می‌کند!

یزدی تأکید می‌کند: یکی از دلایل افزایش شکایت از جراحی‌های زیبایی، همین قضاوت‌های اطرافیان در مورد فردی است که عمل زیبایی صورت انجام داده است.

کوچک کردن بینی زیردست دستیاران!
«مت استفانلی»، جراح پلاستیک اهل فرانسه هم با اشاره به آمار بالای جراحی زیبایی بینی در ایران تأکید می‌کند: در اروپا و آمریکا، دنبال حداقل تغییر در جراحی پلاستیک هستند. به گفته وی، بیشترین تقاضای جراحی‌های پلاستیک برای اندام است و تعداد زنان نسبت به مردان،
۶ به یک است. در واقع ۸۵درصد متقاضیان جراحی پلاستیک در اروپا، زنان هستند و مردان اروپایی چندان اقبالی به جراحی زیبایی ندارند. اما در ایران آمار جراحی‌های پلاستیک هم برای زنان و هم مردان به طرز قابل توجهی بالاست، آنچنان که کشورمان به پایتخت جراحی زیبایی در دنیا معروف شده و حتی افرادی با بضاعت مالی اندک هم به دنبال زیباترشدن با جراحی پلاستیک هستند.
آنطور که دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی ـ فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ـ در این‌باره می‌گوید: «بیمارستان
۱۵ خرداد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان حضرت فاطمه‌سلام‌الله‌علیها وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و بخش جراحی پلاستیک بیمارستان امام خمینی‌ره وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در تهران و نیز بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و اهواز در شهرستان‌ها مراکزی هستند که جراحی زیبایی را براساس تعرفه‌های دولتی انجام می‌دهند، اما فردی که برای دریافت خدمات درمانی به این مراکز مراجعه می‌کند، باید آگاه باشد که بخشی از فعالیت‌های پزشکی که در این مراکز انجام می‌شود برای آموزش دستیاران است.»


سخت‌ترین جراحی پلاستیک
اگر تصور می‌کنید، جراحی بینی عملی ساده و سبک است، سخت در اشتباهید! بنا به تأکید محسن نراقی، رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران مشکل‌ترین جراحی پلاستیک در بدن، عمل زیبایی بینی است. بینی عضوی است که دارای مهم‌ترین عملکرد تنفسی در بدن است و از این طریق به بافت‌های بدن، اکسیژن می‌رسد. به همین دلیل، افرادی که بعد از جراحی‌های غیرعلمی سلامت خودشان را از دست می‌دهند، متوجه می‌شوند چه نعمتی را از دست داده‌اند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: