کد خبر: ۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
پپ
صفحه نخست » کنز

حاج اسماعیل دولابی

خوشگل یعنی کسی که گلِ و طینتش پاك و خوب است. خوشگل آن‌قدر مشغول جمال خودش است که وقت ندارد از عیب دیگران صحبت و از آن‌ها غیبت کند.

اثر حلم و رضا

مؤمنی که علم، حلم و رضا داشته باشد، کارش به انتها رسیده است.

رابطه خدا و خلق

هنرمند هنر خودش را دوست دارد، هنر که نمی‌تواند هنرمند را دوست بدارد. هنر فقط می‌تواند هنرمند را نشان بدهد. خدا مخلوقش را دوست دارد، مخلوق قادر نیست خدا را دوست بدارد. خلق محبوب خدا هستند و خالقشان را نشان می‌دهند.

خدا و امور دنیای

اصلاح امور دنیایمان را خود خدا عهده‌دار شده است. ولی مردم دنیا به عکس عمل می‌کنند؛ بار سنگین دنیا را به دوش خود می‌کشند و آخرتشان را که باید خودشان براي آن تلاش کنند، به خدا وا می‌گذارند.

ضرر توجه به دنیا

امیدوارم خداوند آن‌قدر دنیا را در نظرمان کوچک کند که اصلا توجهمان به آن نباشد و وقتی می‌آید و می‌رود، اصلا متوجه نشویم. توجه به دنیا غم‌آور است.

.................................

زندگی ناپاک و پشیمانی

آیت‌الله جاودان

انسان یا زندگی پاک می‌کند یا زندگی ناپاک. زندگی پاک وقتی پایان یافت، شادمانی‌هایش در آن دنیا شروع می‌شود. ثمره زندگی پاک شادمانی است. یکی از ثمرات زندگی ناپاک پشیمانی است. پشیمانی از لحظه مرگ آغاز می‌شود و تا پایان جهان ادامه می‌یابد. در آیه 99 سوره مبارکه مؤمنون می‌فرماید: «حَتى إذا جاءَ أحَدَهُمُ المَوْتُ؛ تا مرگ کسی می‌رسد.» همگانی است، همه مردم این‌گونه‌اند. مرگشان می‌رسد. ببینید می‌فرماید تا مرگ می‌آید. به محض این‌که مرگ می‌آید. قالَ رَبِّ ارْجِعون تا پرده برداشته شد می‌گوید خدایا مرا برگردان. آقا یک فرصتی. یک کم حوصله کن. یک کم فکر کن. نه. به آن پشیمان می شود. قالَ رَبِّ ارْجـِعون مرا بازگردانید. در آیه بعد می‌فرماید: «لعَلّي أعْمَلُ صالِحًا فيما تَرَكْتُ؛ شاید بتوانم در آنچه که به جای گزارده‌ام، عمل صالحی انجام دهم.» حالا به زبان خودم عرض می‌کنم، می‌گویند مرحله اولش در اموال است. فیما تَرَكْتُ یک کار خوب و عمل صالحی انجام بدهم. حالا بفرمایید در همه چیز. آدم تنها پول که ندارد. شما وقت دارید. اولین سرمایه شما وقت شماست. من در این وقتم می‌توانم کار کنم. کار درست و مفید بکنم. کاری کنم که به درد مردم بخورد. کاری بکنم که به درد خودم بخورد. درس که می‌خوانم اول به درد خودم می‌خورد و بعد به درد مردم می‌خورد. خب من در وقتم می‌توانم این کار را کنم. من را برگردانید، تا در آنچه که به جا گزارده‌ام لَعَلّي أعْمَلُ صالِحًا کار درستی انجام بدهم. كَلّا نه تمام شد.

یوم‌الحسرت

یکی از اسم‌های قیامت یوم‌الحسرت است. آدم دارد پنجاه هزار سال حسرت می‌خورد. نه از این حسرت‌های این دنیا. مثلا این‌جا من برای امتحان تنبلی می‌کنم بعد رفوزه می‌شوم. تنبلی می‌کنم و کنکور قبول نمی‌شوم. بعد هم خیلی ناراحت می‌شوم. خب آقا سال بعد می‌شود جبران کرد. وقتی هیچ امکان جبران ندارد و نتیجه‌اش ابد است، یک ابد، یک بلای ابدی، مدام حسرت، حسرت. یک نقل‌هایی می‌کنند. مثلا می‌گویند از حسرت همین‌طور انگشتانش را می‌جود، می‌جود، می‌جود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: