کد خبر: ۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
پپ
صفحه نخست » پزشکی

ما معمولا توجهی به رگ‌های بدنمان نداریم تا آن‌که ببینیم جایی زیر پوستمان برآمده شده‌اند. اگر رگ‌هایتان پیدا شده‌اند و علتش را نمی‌دانید، نگران نشوید.

رگ‌های بدن ما بخشی از یک سیستم هوشمندانه متشکل از مجراهایی با جریان یک‌طرفه هستند که نقش مهمی در رساندن خون کم اکسیژن از نقاط مختلف بدن به قلب ایفا می‌کند. برجستگی رگ‌ها گاهی ممکن است نشانه بیماری باشد، اما در بسیاری از موارد، این مسأله دلیلی طبیعی دارد که برای سلامت بدن خطرناک نیست. در ادامه می‌خواهیم ببینیم چرا در بعضی افراد، رگ‌های بدن برجسته و کاملا پیدا هستند.

ویژگی طییعی نوع پوست

به گفته پزشکان، کسانی که پوست روشنی دارند احتمال پیدا شدن رگ‌ها در آن‌ها بیشتر از کسانی است که پوست تیره‌تری دارند. نازکی پوست هم می‌تواند علت این مسأله باشد. با بالا رفتن سن، به تدریج از ضخامت چربی طبیعی زیر پوست کم می‌شود. به همین دلیل است که افراد مسن اغلب رگ‌های برجسته‌ای روی دست‌ها، پاها و دیگر قسمت‌های بدنشان دارند. علاوه بر این، بعضی افراد هستند که رگ‌های بدنشان به‌طور طبیعی به سطح پوستشان نزدیک‌تر است.

ورزش

برآمده شدن رگ‌ها هنگام ورزش کردن امری طبیعی است. وقتی ورزش می‌کنید، عضلاتتان به کار می‌افتند، متورم می‌شوند و رگ‌ها را به سطح پوست می‌فشارند و به همین دلیل رگ‌ها پیدا می‌شوند. بعد از ورزش، عضلات به حالت قبلی خود بر می‌گردند و جمع می‌شوند، به همین خاطر از برجستگی رگ‌ها کم می‌شود.

بارداری

برجستگی رگ‌ها مسأله‌ای است که بسیاری از زن‌ها در دوران بارداری خود با آن رو‌به‌رو می‌شوند و البته نکته‌ نگران‌کننده‌ای در مورد آن وجود ندارد. حجم خون در زنان باردار بیشتر از زنان غیر‌باردار است و رگ‌های بدن سعی می‌کنند خود را با این مقدار خون افزایش یافته، انطباق دهند. در دوران بارداری، شبکه رگ‌های بدن به‌طور تمام وقت در تلاش است تا حجم افزایش یافته خون را به سرتاسر بدن زن باردار انتقال دهد و به این ترتیب جنین تغذیه شود. اگر در دوران بارداری رگ‌هایتان برجسته شوند و پیش از آن هرگز چنین تجربه‌ای نداشته باشید، احتمالا بعد از زایمان این برجستگی برطرف می‌شود.

چربی کم بدن

کم بودن چربی بدن هم می‌تواند از دلایل برجستگی رگ‌ها باشد. افراد لاغر‌اندام در زیر پوستشان لایه نازکی از چربی دارند و این لایه نازک نمی‌تواند رگ‌ها را به‌طور کامل بپوشاند، به همین خاطر رگ‌ها دیده می‌شوند.

آب و هوای داغ

گرما همچنین می‌تواند رگ‌های شما را برجسته‌تر نشان دهد و باعث شود که آن‌ها بزرگ‌تر جلوه داده شود. گرما باعث می‌شود که دریچه رگ‌ها به‌طور صحیح عمل نکنند، به همین دلیل است که شما در روزهای گرم رگ‌هایتان را برجسته‌تر می‌بینید.

فلبیت

این التهاب رگ‌ها ناشی از عفونت دست است و همچنین می‌تواند دلیل تورم رگ‌ها باشد‌، تروملوفلبیت، نوعی از آن پس از دریافت VIs مشترک است. زمانی که به پزشک می‌روید، که با علائم دیگر همراه می‌شود و رگ‌های برجسته ممکن است مسأله جدی را که نیاز به مراقبت اورژانسی دارند را مشخص کنند.

علائم خطرناک برجستگی و بیرون‌زدگی رگ دست

ـ خونریزی از آسیب به رگ

ـ احساس درد یا کشیدن

ـ گرما، تورم یا قرمزی

ـ تغییر رنگ پوست، ضخیم شدن زخم یا زخم‌های پوست .

در مواردی از برجستگی رگ‌ها، باید به پزشک مراجعه کرد

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد در بسیاری از موارد برجستگی رگ‌ها امری طبیعی است و مسأله نگران‌کننده‌ای در مورد آن وجود ندارد. با این حال، اگر برجستگی رگ‌ها با علائم دیگری همراه باشد، مثل درد قفسه سینه، نفس نفس زدن، وجود زخم در نزدیکی رگ‌ها یا متورم شدن رگ‌ها، باید به پزشک مراجعه کنید. این نشانه ممکن است در اثر مشکلاتی مثل واریس، لخته شدن خون و بیماری‌های وریدی ایجاد شده باشد که هرگز نباید به آن‌ها بی‌توجه بود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: