کد خبر: ۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
پپ
صفحه نخست » اخبار

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد، برخی مقامات اطلاعاتی نزدیک به ولیعهد عربستان سعودی سال گذشته از گروه کوچکی از تجار خواسته بودند تا از شرکت‌های آن‌ها برای ترور مقامات ارشد ایرانی استفاده کنند.

این مطلب را نیویورک‌تایمز به نقل از سه منبع آشنا با مباحث صورت گرفته بین سعودی‌ها و تجار مزبور گزارش داده است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، این مباحث نشان می‌دهند که بن‌سلمان از حدود یک سال قبل از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، در پی این ترورها بوده است.
مقامات سعودی مرگ خاشقجی را به مقامی نسبت داده‌اند که برکنار شده اما احمد العسیری، در دیداری که در مارس 2017 برگزار شده و در آن 2 میلیارد دلار به خرابکاری در اقتصاد ایران اختصاص داده شده است، حضور داشته است. این دیدار در ریاض و با حضور برخی تجار صورت گرفته است.
در جریان بحث و در حالی که تجار مزبور تلاش می‌کرده‌اند بودجه لازم برای طرح خرابکارانه خود را از سعودی‌ها بگیرند، برخی دستیاران ارشد العسیری خواستار ترور سردار قاسم سلیمانی به عنوان دشمن پادشاهی سعودی شده‌اند.
این بازرگانان که پیشینه اطلاعاتی نیز داشته‌اند، طرح خرابکاری در اقتصاد ایران را از یک‌سو سودآور و از سوی دیگر راهی برای فلج کردن کشوری می‌دانستند که هم از سوی آن‌ها و هم از سوی سعودی‌ها تهدیدی جدی تلقی می‌شد. «جورج نادر»، تاجر آمریکایی ـ لبنانی، کسی است که این دیدار را ترتیب داده بود. او پیش‌تر با محمد بن سلمان دیدار کرده بود و طرح خود برای ایران را با کاخ سفید نیز مطرح کرده بود. فرد دیگر حاضر در جلسه «جوئل زامل» نام دارد، یک صهیونیست که ارتباط عمیقی با آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی دارد.
در جریان نشست مارس 2017، و پس از آنکه سعودی‌ها درخصوص عملیات قتل ایرانی‌ها تقاضا می‌کنند، نادر، یک شرکت انگلیسی را برای انجام این عملیات تروریستی پیشنهاد می‌دهد، نام شرکت مشخص نیست. این شرکت توسط نیروهای ویژه سابق انگلیسی اداره می‌شود.
روزنامه آمریکایی در حالی از تروریسم دولتی سعودی‌ها علیه ایران پرده برمی‌دارد که این کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل و عضو ناظر کارگروه مالی FATF است. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که این کارگروه که ادعا می‌شود با هدف شفافیت مالی و مقابله با تامین مالی تروریسم تشکیل شده، کجاست که عضو ناظرش برای خرابکاری اقتصادی و ترور مقامات ایرانی بودجه اختصاص می‌دهد؟

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: