کد خبر: ۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
پپ
صفحه نخست » کنز

مکان نمازگزار باید بی‌حرکت باشد و اگر به واسطه تنگی وقت یا علت دیگری ناچار باشد در جایی که حرکت دارد مانند اتوبوس قطار کشتی و هواپیما نماز بخواند در صورت امکان باید استقرار و جهت قبله را مراعات کند و اگر آن وسیله نقلیه تغییر جهت بدهد نمازگزار باید به طرف قبله برگردد (‌البته در حال چرخیدن به سمت قبله نباید چیزی بگوید) و اگر نمی‌تواند جهت قبله را مراعات کند در همان حال نماز بخواند.

آیات‌عظام سبحانی و مکارم: استقرار مکان شرط نیست بلکه استقرار بدن شرط است و اگر موقع نماز بدن حرکت و تکان نداشته باشد و نماز را با آرامش و رعایت شرایط دیگری بخواند نماز صحیح است.

آیت‌الله سیستانی: حرکت مکان نماز نباید مانع از ایستادن نمازگزار و انجام رکوع و سجود اختیاری شود بلکه بنابر احتیاط لازم نباید مانع از آرامش بدن او باشد و اگر ناچار باشد در جایی که حرکت دارد نماز بخواند به قدر ممکن باید استقرار و قبله را رعایت نماید و اگر وسیله نقلیه از قبله به طرف دیگری تغییر جهت دهد به طرف قبله برگردد و اگر رعایت قبله دقیقا ممکن نباشد سعی کند که اختلاف کمتر از 90 درجه باشد و اگر این هم ممکن نباشد فقط در تکبیره‌الاحرام رعایت قبله را کند و اگر این هم میسر نباشد رعایت قبله لازم نیست.

بی‌حرکتی سجده‌گاه

سجده بر چیزی که پیشانی روی آن آرام نمی‌گیرد و حرکت دارد باطل است ولی اگر روی تشک یا چیز دیگری که بعد از سرگذاشتن مقداری پایین رفته و سپس آرام می‌گیرد سجده کند اشکال ندارد.

مانع میان مهر و پیشانی

سجده بر مهر چرک گرفته چه حکمی دارد؟

اگر مهر به قدری کثیف باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است اشکال ندارد.

هم‌سطحی سجده‌گاه با زانو و سرانگشت

جای پیشانی نمازگزار نباید از جای زانوهای او بیشتر از چهار انگشت بسته دست پایین‌تر یا بالاتر باشد.

جای پیشانی نمازگزار نباید از سر انگشتان پا بیشتر از چهار انگشت بسته دست پایین‌تر یا بالاتر باشد.

آیات عظام بهجت و صافی: جای پیشانی نباید از جای زانوها و سرانگشتان پا بلندتر از چهار انگشت بسته دست باشد بلکه بنابر احتیاط واجب پایین‌تر از چهار انگشت بسته هم نباشد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: