کد خبر: ۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
پپ
صفحه نخست » پزشکی

انگل‌ها میهمان‌های ناخوانده‌ای هستند. با ورود از طریق دستگاه گوارش، با ایجاد حفره‌هایی در روده میزبان از بدن او تغذیه می‌کنند. تخم‌های خود را در بدن انسان می‌گذارند و محیطی برای تخم‌ها ایجاد می‌کنند تا بتوانند روزانه میلیون‌ها تخم دیگر بگذارند. تخم‌ها وارد جریان خون می‌شوند، به تمام اعضای بدن نفوذ می‌کنند و باعث انواع بیماری‌ها می‌شوند. متأسفانه چون بیشتر انگل‌ها به‌خصوص در مراحل اولیه دیده نمی‌شوند بیشتر وقت‌ها ما را فریب می‌دهند. گاهی پزشکان و متخصصان با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها آن‌ها را از بین می‌برند و گاهی هم آنتی‌بیوتیک نمی‌تواند تأثیری داشته باشد.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، سه نوع انگل وجود دارد: پروتوزوآ که ارگانیسم ریز و تک سلولی است و معمولا در روده‌ها، خون یا بافت زندگی می‌کند؛ هلمینت‌ها که کرم‌های انگلی هستند مانند کرم‌های نواری، کرم‌های حلقوی و کرم‌های سرخاردار؛ و اکتوپارازیت‌ها که شامل کنه، ساس، کک، شپش و مایت‌هایی می‌شود که به پوست می‌چسبند یا در پوست کانال می‌زنند.

انگل‌ها می‌توانند باعث بیماری و حتی مرگ شوند اما خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شوند، درمان می‌شوند. حالا با بررسی علائم و مشکلات زیر متوجه می‌شوید که مستعد ابتلا به انگل هستید یا خیر.

آبی را نوشیده‌اید یا در آبی شنا کرده‌اید که از سالم بودن آن مطمئن نیستید

شما چه به خارج از شهر سفر کنید و از آبی بنوشید که نمی‌دانید منبعش از کجاست و چه در دریاچه‌ای در یک منطقه‌ تفریحی شنا کنید، فروبردن آب آلوده می‌تواند عاملی برای ابتلا به انگل باشد.

گوشت نیم‌پخت می‌خورید

گوشت را به صورت نیم‌پخت ترجیح می‌دهید؟ خوردن گوشت خام یا نیم‌پخت می‌تواند منجر به ابتلا به کرم‌های نواری روده شود. ضمنا خوردن آب یا غذای آلوده می‌تواند باعث عفونت آسکاریس شود. کرم‌های حلقوی آسکاریس می‌تواند تا 35 سانتی‌متر هم رشد کرده و منجر به انسداد روده شوند.

دارید وزن کم می‌کنید

بیماری‌های زیادی وجود دارند که موجب کاهش وزن ناخواسته می‌شوند و ابتلا به انگل یکی از آن‌هاست. کرم‌های نواری باعث کاهش وزن می‌شوند زیرا وجود این کرم‌های بزرگ در روده یعنی این‌که غذای شما را می‌خورند. کاهش وزن ناشی از انگل معمولا با از دست دادن اشتها و ناراحتی معده همراه است.

سیستم ایمنی ضعیفی دارید

سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند توانایی بدن برای مبارزه با انگل را مهار کند. افرادی که دیابت یا HIV دارند و همچنین آن‌هایی که پیوند اعضا شده‌اند و داروهای سرکوب‌کننده‌ سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به انگل هستند.

زیاد دستشویی می‌روید

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، عفونت ژیاردیا، شایع‌ترین بیماری انگلی روده است که شما ممکن است از طریق نوشیدن آب آلوده به ژیاردیا، خوردن غذای خام آلوده به انگل، لمس سطوح آلوده به ژیاردیا (مثلا دستگیره در دستشویی) و شنا کردن در رودخانه‌ها یا دریاچه‌های آلوده به ژیاردیا به آن مبتلا شوید. اگر دچار ژیاردیا شوید خیلی زود متوجه خواهید شد زیرا این عفونت موجب اسهال آبکی، گاستریت، گرفتگی‌های شکمی و دهیدراسیون در عرض یک تا سه هفته بعد از ابتلا می‌شود.

علائم گوارشی دارید

شاید شایع‌ترین علائم مرتبط با انگل‌ها همان‌هایی باشند که مشابه علائم سندرم روده‌ تحریک‌پذیرند. انگل‌های گوارشی می‌توانند موجب شکم درد، نفخ، اسهال، خارش معقد، کم‌خونی و انسداد روده شوند.

مشکل تنفسی دارید

انگل‌ها می‌توانند در جاهایی غیر از روده‌ها نیز رشد کنند. اگر انگلی در ریه ساکن شود می‌تواند علائم تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس ایجاد کند.

ترشحات غیرعادی واژینال دارید

نوع خاصی از انگل پروتوزوآ سبب بروز علائم ناحیه واژن می‌شود. علائم شامل تغییر در ترشحات واژینال، خارش، قرمزی و سوزش در اندام تناسلی، احساس ناراحتی هنگام ادرار کردن و درد هنگام آمیزش می‌شود.

اصلا هیچ علامتی ندارید!

ترسناک است اما واقعیت دارد: برخی از عفونت‌های انگلی هیچ علامتی ندارند. اگر دلیلی دارید که مشکوکتان کرده انگل دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک با یک سری از آزمایشات خون و مدفوع، عکسبرداری و یا کولونوسکوپی می‌تواند تشخیص دهد. انگل‌ها می‌توانند بیماری‌های جدی ایجاد کنند؛ فرد ممکن است در نهایت دهیدراته شده و بمیرد یا بعضی از انگل‌ها می‌توانند به سایر اندام‌ها حمله کنند.

آنتی‌بیوتیکها تمام این انگل‌ها را درمان نخواهند کرد، بنابراین ترجیحا از داروهای ضد انگل استفاده می‌شود و بیمار باید آب فراوان بنوشد. اگر این بیماری درمان نشود، انگل از بدن شما برای ادامه‌ حیاتش استفاده کرده و به قیمت جانتان ممکن است تمام شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: