کد خبر: ۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
پپ
صفحه نخست » پزشکی

تب‌خال یک بیماری ویروسی است و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه ‌تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس هرپس‌سیمپلکس عامل بیماری تب‌خال در صورت است‌. برای تب‌خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌کند. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تب‌خال از بین می‌رود اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود. همیشه به افرادی که دچار تب‌خال هستند توصیه می‌شود اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر مراقب خود باشند و اما توصیه‌های دیگر:

1ـ وقتی مسواک نو می‌خرید اگر در طول دوره تب‌خال از آن استفاده کردید بعد از آن حتما آن را دور بیندازید. مسواک را در جای خشک نگهداری و از تماس مسواک با لبه خمیردندان پیشگیری کنید.

2ـ از بوسیدن یا تماس با فردی که تب‌خال دارد امتناع کنید.

3ـ ورزش با کاهش استرس در پیشگیری از بروز تب‌خال مؤثر است.

4ـ در مراحل اولیه که تب‌خال با گزگز و سوزش همراه است برخی افراد از قاشق سرد یا نان گرم یا پماد آسیکلوویر استفاده می‌کنند. سرد یا گرم کردن موضعی محل می‌تواند باعث کاهش التهاب شود اما این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است. از این روش می‌توان به‌عنوان تسکین‌دهنده استفاده کرد.

5ـ در افراد با سیستم ایمنی پایین استرس‌های روانی، جراحی‌های روی لب و تب و عفونت زمینه را برای ابتلا به بیماری فراهم می‌کند. به این گروه از افراد توصیه می‌شود لب‌هایشان را با کرم، چرب کنند و از استرس خود بکاهند.

6ـ قرار گرفتن در معرض هوای سرد و باد، تب‌خال را شعله‌ور می‌کند.

7ـ مسکن‌ها مثل پروفن، آسپیرین و استامینوفن درد ناشی از ویروس تب‌خال را کاهش می‌دهند. اما در کودکان نباید هرگز از آسپیرین در طول ابتلا به تب‌خال استفاده کرد زیرا باعث بروز نشانگان نادر و کشنده ری می‌شود. سندروم نادری در میان کودکان است، ولی یک بیماری جدی است که بر مغز و کبد اثر منفی می‌گذارد و معمولا در میان کودکان دیده می‌شود.

8ـ هرگز نباید ضایعه تب‌خال را فشار داد یا خالی کرد. تغذیه مناسب و متعادل و خواب کافی می‌تواند در پیشگیری از تبخال مؤثر باشد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: