کد خبر: ۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
پپ
صفحه نخست » پزشکی

نقرس یک نوع بیماری آرتروزی است که می‌تواند بر روی مفاصل و قسمت‌های مختلف بدن تأثیر بگذارد، این بیماری بیشتر در گوش‌ها، دست‌ها، مچ دست‌ها، مچ پا و زانو دیده می‌شود. برای درمان نقرس روش‌های مختلفی وجود دارد، هم استفاده از دارو و هم استفاده از روش‌های طبیعی و گیا‌هان مختلف. یکی از روش‌های درمان نقرس، درمان نقرس با سرکه سیب است.

علائم بیماری نقرس

دلیل اصلی نقرس انسداد بیش از حد اسید‌اوریک در خون است.اسیداوریک در مفاصل جمع شده و بلورهایی را تشکیل داده که منجر به التهاب و تورم می‌شوند. دلیل آن می‌تواند تولید بیش از حد اسیداوریک در بدن و یا دفع کم این اسید از بدن باشد. به هر حال افرادی زیادی هستند که به این بیماری دچار می‌شوند.

کسی که نقرس دارد باید از خوردن مواد غذایی زیادی خودداری کند. علاوه بر مواد غذایی مصرف زیاد الکل، چاقی، استرس بیش از حد، عدم ورزش، رژیم غذایی ضعیف، مصرف آسپیرین بالا، یائسگی و سابقه خانوادگی، احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهند. باید توجه داشت که این بیماری در مردان بیشتر از زنان است.

از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ درد حاد

ـ تورم

ـ حساسیت شدید

ـ التهاب مفاصل

این نشانه‌ها خودشان را بیشتر در هنگام شب و صبح زود بروز می‌دهند. زندگی با نقرس آسان نیست. درد و التهاب مفاصل می‌تواند فعالیت‌های روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین نقرس با سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت و سنگ کلیه اسیداوریک مرتبط است، بنابراین مهم است که آن را در سریع‌ترین زمان ممکن درمان کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب از خرد کردن و به دست آوردن آب سیب شروع به ساخته شدن می‌کند. سپس به آن مخمر مجاز زده می‌شود تا شروع به تخمیر کند. اسیداستیک جزء اصلی سرکه سیب سیب است و دارای قدرت افزایش جذب مواد معدنی و حیاتی از رژیم غذایی می‌باشد. این اسید حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین B و C بوده و خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که برای نقرس بسیار مفید است. در این‌جا برخی از فواید سرکه سیب برای بیماران نقرسی را خواهید خواند.

اسیدآمینه سرکه سیب برای بیماران نقرسی مفید است

سرکه سیب، به‌عنوان یک پاک‌کننده طبیعی و سم‌زداست که می‌تواند به دفع برخی مواد مضر مانند اسیداوریک از بدن کمک کند. سطح اسیداوریک بالا عامل اصلی نقرس است و همچنین می‌تواند باعث استرس اکسیداتی شود. در سرکه سیب اسیدی به نام اسیدمالیک وجود دارد که می‌تواند اسیداوریک بدن را دفع کرده و به بیماران نقرسی کمک کند. همچنین در سرکه سیب مقداری ویتامین C نیز وجود دارد که برای بیماران نقرسی مفید است.

افزایش سطح PH ادرار

PH ادار به‌طور طبیعی کمی اسیدی است به همین دلیل هم دفع اسید‌اوریک از بدن کمتر اتفاق می‌افتد (از طریق ادرار). به همین دلیل هم قلیایی کردن ادرار برای دفع بیشتر اسیداوریک بسیار منطقی است.

سرکه سیب در قلیایی کردن و افزایش سطح PH ادرار بسیار مؤثر است به همین دلیل هم می‌توان از سرکه سیب برای درمان نقرس استفاده کرد. در سال ۲۰۱۰ یک مطالعه معتبر ثابت کرد که با قلیایی کردن ادرار سطح دفع اسیداوریک از بدن بسیار افزایش پیدا می‌کند.

مبارزه با چاقی

چاقی می‌تواند شانس ابتلا به نقرس را افزایش دهد و کاهش وزن می‌تواند به کاهش سطح اسیداوریک کمک کند. در سال ۲۰۱۰ میلادی تحقیقی انجام شد که طی آن ۱۲۰۰۰ مرد بین ۳۵ تا ۵۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه این تحقیقات به این صورت بود که کسانی که تغییر وزن نداشند ۴ برابر اسیداوریک بیشتری نسبت به کسانی که وزن خود را کاهش داده بودن داشتند.

سرکه سیب تأثیر زیادی در کاهش وزن دارد. این سرکه می‌تواند میزان چربی مضر بدن را کاهش دهد. به همین دلیل هم می‌توانید اقدام به درمان نقرس با سرکه سیب کنید.

سرکه سیب خاصیت ضدالتهابی دارد

افزایش التهاب در بدن می‌تواند احتمال نقرس را بالا ببرد. بنابراین، یک برنامه درمان باید شامل مراحل خاصی برای کاهش سطح التهاب در بدن باشد. سرکه سیب خاصیت ضدالتهابی دارد که همین امر هم باعث شده است که به‌عنوان یک درمان برای نقرس محسوب شود.

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است خاصیت ضدالتهابی سرکه سیب را ثابت کرده‌اند ولی هنوز مطالعه معتبری بر روی انسان‌‌ها انجام نشده است.

حال که با فواید سرکه سیب برای بیماران نقرسی آشنا شدید بهتر است که بدانید چگونه باید آن را مصرف کنید تا در بهبود روند درمان بیماری به شما کمک کند.

سرکه سیب با آب

برای این منظور این مراحل را طی کنید:

ـ ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید.

ـ کمی عسل و لیمو به آن اضافه کرده و مخلوط کنید.

ـ روزانه ۲ تا ۳ بار این نوشیدنی را بخورید.

مصرف سرکه سیب با آب بسیار مهم است زیرا از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند. کم بودن آب بدن درد نقرسی‌ها را بسیار افزایش می‌دهد. مصرف بیشتر مایعات به دفع بیشتر اسید‌اوریک از بدن کمک می‌کند.

شما همچنین می‌توانید سرکه سیب سرکه را به آب گیلاس اضافه کنید که برای مبارزه با التهاب نیز مفید است.

پوشاندن ناحیه درد با سرکه سیب

درمان نقرس با سرکه سیب فقط محدود به خوردن سرکه نمی‌شود. شما می‌توانید ناحیه‌ای که در آن احساس درد می‌کنید را با سرکه بپوشانید. به صورت زیر عمل کنید:

یک پارچه را داخل سرکه سیب فرو برده و خارج کنید

آن را فشرده و مایع اضافه را خارج کنید. سپس این پارچه را در محلی که احساس درد دارید گره بزنید. با یک پوشش پلاستیکی و یا باند پارچه را بپوشانید. این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

اسپری کردن سرکه سیب

یک بطری اسپری را پر از سرکه سیب خام کرده و آن را به ناحیه‌ای که احساس درد دارید اسپری کنید. برای این‌که تأثیر آن بیشتر شود بطری را در داخل یخچال قرار دهید. سرد بودن مایع باعث می‌شود که درد کاهش پیدا کند.

مکعب‌های یخ‌زده سرکه سیب

درمان نقرس با سرکه سیب به صورت یخ نیز می‌تواند انجام شود. برای این منظور این کارها را انجام دهید:

ـ قالب‌های مکعبی یخ خود را با سرکه سیب پر کرده و در یخچال قرار دهید تا به یخ تبدیل شوند.

ـ مکعب‌های یخ‌زده را در یک حوله نازک قرار دهید.

ـ حوله حاوی یخ را در ناحیه نقرسی به مدت ۵ دقیقه قرار دهید.

ـ در صورت نیاز می‌توانید این کار را تکرار کنید.

قرار دادن ناحیه نقرسی در سرکه سیب

از آنزیم‌ها و اسیدهای موجود در سرکه سیب می‌توانید برای بهبود نقرس استفاده کنید. به این صورت که:

یک فنجان سرکه سیب را با ۴ فنجان آب گرم و یا ولرم مخلوط کنید و در داخل یک کاسه بزرگ بریزید.

ناحیه نقرسی خودتان را در داخل این محلول به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید.

این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

عوارض جانبی سرکه سیب

هیچ درمانی بدون عوارض نیست. درمان نقرس با سرکه سیب نیز برخی عوارض را به دنبال خواهد داشت. اگر از سرکه سیب استفاده نمی‌کنید پیشنهاد می‌کنیم که تعداد دفعات و مقدار سرکه سیب روش‌های بالا را کاهش دهید تا عوارضی برای شما نداشته باشد.

سرکه سیب را زیاد مصرف نکنید چراکه ممکن است باعث عوارضی مانند عوارض زیر شود:

ـ کاهش فشار‌خون

ـ کاهش قند‌خون

ـ‌ سردرد

ـ تهوع

ـ‌ سرگیجه

ـ احساس ناخوشایندی

اگر چنین عواضی را بعد از مصرف احساس کردید سریع مقدار آن را کاهش داده و یا کلا آن را قطع کنید.

حتما قبل از انجام هر کدام از این روش‌ها با پزشک متخصص خود مشورت داشته و از او اجازه این کارها را بگیرید.

توصیه‌های اضافی برای افراد نقرسی

کارهایی نیز وجود دارد که شما باید علاوه بر درمان نقرس با سرکه سیب انجام دهید:

ـ حتما به پزشک مراجعه کرده و از او کمک بخواهید.

ـ سریعا اقدام به کاهش وزن خود کنید.

ـ از غذاهایی که اسیداوریک را افزایش می‌دهند؛ مانند گوشت قرمز پرهیز کنید.

ـ تحرک بدن خود را افزایش دهید. در روز ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری کنید. (۵ روز هفته)

ـ بدن خود را از آب سیراب کنید. بدن شما نباید کم آب باشد.

ـ نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.

ـ گیلاس را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: